Puch Maxi problem med motor...

Tjena, har en Maxi med PSR 70cc och 17,5mm dellorto, blocket är matchportat osv. Hade lite strul o få igång den, men nu ställde jag motorn i TDC och ställde brytaren till 0,35mm, tändplattan har jag flyttat runt lite på, ingen skillnad. Motorn vägrar gå upp i varv, vet inte om det har att göra med kompet som är något sjukt tungt/högt? Låter bara bööö när man gasar, dör oftast.

Jag själv tror det har med kompet o göra, kolven slog i toppen utan en tjock topplockspackning, åtgärdat nu...

Vad tror ni? Vad är knas?

Citat Ursprungligen postat av mksp Visa inlägg
    Tjena, har en Maxi med PSR 70cc och 17,5mm dellorto, blocket är matchportat osv. Hade lite strul o få igång den, men nu ställde jag motorn i TDC och ställde brytaren till 0,35mm, tändplattan har jag flyttat runt lite på, ingen skillnad. Motorn vägrar gå upp i varv, vet inte om det har att göra med kompet som är något sjukt tungt/högt? Låter bara bööö när man gasar, dör oftast.

Jag själv tror det har med kompet o göra, kolven slog i toppen utan en tjock topplockspackning, åtgärdat nu...

Vad tror ni? Vad är knas?
    Jag tror att den får för lite soppa, då blir det typiskt så! Alternativt att du ställt tändningen alldeles fel, men du skrev ju att du flyttat runt tändningen iofs.... Har knappast med kompet att göra, och om den inte blivit skadad av att kolven gått i toppen är det knappast det heller. Nej, mer soppa! Kolla efter skit i munstyckena, ser allt bra ut så prova byt till större. Upp med trottelnålen oxo...

Den här gången var det faktiskt kompet som var felet. Klippte ut en ny tjockare packning till cylinderfoten, startade direkt sen. Men iallafall, gasade lite och den reagerade riktigt bra på gasen! Sen dog den, svänghjulet hade vridit sig och kilspåret var borta

En kompis kom över med några svänghjul, alla passade fast de tog i tändspolen och ljusspolen så han drog iväg till biltema o köpte biltändspole åt mig! En annan kompis ska svarva ner svänghjulet så nu blir det batteritändning!

EDIT: Hur mycket av svänghjulet bör jag behålla? Tar jag för mycket får jag väl ingen tomgång?
    Senast redigerat av mksp den 2012-04-14 klockan 15:46.

Citat Ursprungligen postat av mksp Visa inlägg
    Den här gången var det faktiskt kompet som var felet. Klippte ut en ny tjockare packning till cylinderfoten, startade direkt sen. Men iallafall, gasade lite och den reagerade riktigt bra på gasen! Sen dog den, svänghjulet hade vridit sig och kilspåret var borta

En kompis kom över med några svänghjul, alla passade fast de tog i tändspolen och ljusspolen så han drog iväg till biltema o köpte biltändspole åt mig! En annan kompis ska svarva ner svänghjulet så nu blir det batteritändning!

EDIT: Hur mycket av svänghjulet bör jag behålla? Tar jag för mycket får jag väl ingen tomgång?
    Fast då var det ju inte kompet.... Att ha för högt komp gör inte att den inte varvar. På en tvåtaktare får du aldrig så högt komp. Utan problemet var ju att du hade läck i vevhuset. Svarva inte för mkt på svänghjulet, risk att det pajar när du varvar, dessutom blir den bara dum på lågvarv som du säger.

Citat Ursprungligen postat av hankypanky Visa inlägg
    Svarva inte för mkt på svänghjulet, risk att det pajar när du varvar, dessutom blir den bara dum på lågvarv som du säger.
    Men om jag bara behåller själva centrumet på svänghjulet, som brytaren går på, borde fungera? Vet inte om du missade, bygger batteritändning, magneterna på svänghjulet behövs inte längre

Men nu, nytt problem, kicken "slirar" eller vad man ska säga. Går inte att kicka igång, svänghjulet rör sig knappt. Det är som om kicken inte har nå grepp, bara ibland :-/ Ska tömma motorn på olja o kolla strax, någon som har en ide om vad som kan va knas?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in