-
2012-04-14, 16:26 #1
Batteritändning, hur litet/stort svänghjul?
Tjena, ska bygga batteritändning, har en Puch Maxi, men la tråden i Cross/SM då jag tror fler kör PVL/HPI/batteri-tändningar på nya moppar än på veteranare.
Men iallafall, har minst två svänghjul ligger, ska svara ner ett iallafall, men hur mycket material ska jag spara? Tänkte om man kan få strul med att man måste ha en hög tomgång osv.
Svänghjulet ser ut såhär:
-
2012-04-14, 16:45 #2
egentligen ska man ju bara spara centrumet med klacken för brytar spetsarna. ma väljer ju bara batteritändning för att få maximal gasrespons.
Jag är inte rasist,
Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta
-
2012-04-14, 23:41 #3
Om du skall ha max utbyte skall du ta bort så mycket som möjligt men någonstans går gränsen där du får mindre bra egenskaper som dålig tomgång.
Det är ju ändå så att vevaxlen väger ungefär samma eller mer än svänghjulet, olika beroende på moppe.
Jag måste ändå fråga hur du tänkt använda moppen, som bruksis eller till race?
Ett tag var jag inne på att bygga en batteritändning till min räcer med Ciaomotor men då det är en modell med brytarlös tändning passade inte brytare och annat så det slutade med att jag beställde en PVL-tändning som jag har passat in på Ciao-motorn.
Du måste hålla i minnet att du inte kan köra särskilt länge med en moppe med batteritändning utan laddning.
Utan återladdning av batteriet har du nog bara kräm nog att hålla motorn igång någon timme, sedan är batteriet tomt och motorn stannar.
Ännu värre blir det givetvis om du kör med belysning.
-
2012-04-15, 00:51 #4
Kommer vara ute o busköra bara
Har en bruksmoppe redan. Är medveten om att batteriet inte räcker allt för länge, ska testa med 12v 4,5A batteri nu, får väl se hur länge det räcker. Måste förmodligen ha ett större batteri om man ska klara sig i mer än tre timmar, eller vad tror du?
Men visst kan jag använda original brytare o kondensator?
-
2012-04-15, 09:05 #5
Du skall kunna använda originalbrytare och kondensator, blir dessutom mycket enklare om du inte behöver ändra infästningen av brytarspetsarna.
Om du kan köra ett 4,5 Ah-batteri i tre timmar får du nog testa dig fram till.
Du skall försöka hitta en tändspole till en MC med batteritändning, den laddar tändspänningen snabbare än en spole avsedd för magnettändning som har lite längre laddningstid.
Har du fler än ett svänghjul kan du ju svarva ner ett ordentligt och om du upplever att den blir orolig att köra så kan du ju göra ett mindre skalat svänghjul.
-
2012-04-15, 14:50 #6
Har själv provat batteritändning för några år sen och hade då just ett 4.5A batteri och det räckte i ca. 20-25min innan spänningen var för låg för att spolen skulle klara av att alstra en gnista. Så ska du köra i tre timmar i sträck får du allt ha ett kraftigare batteri.
-
2012-04-15, 15:16 #7
-
2012-04-15, 15:19 #8
Inte så insatt i detta men det verkar vara en väldigt jobbig tändning.
Liksom inte nog med att man ska hålla koll på hur mycket bensin man har kvar.Garaget:
http://www.garaget.org/?car=341872
-
2012-04-15, 15:22 #9
Batteritändning på moppe är rena raceprylar, finns ingen anledning att ha det på nått som ska köras som lekfordon. Den lilla vinst man får av att slippa svänghjulets vikt är inte värt problemen det drar med sig...
-
2012-04-15, 17:57 #10
Anledningen till att jag började bygga batteritändning var att jag inte hade lust o betala 645kr för ett nytt svänghjul, kilspåret var helt kasst, snurrade fritt... Fick ett "nytt" svänghjul av en kompis, men det passade inte med ljus/tändspolarna.
Behöll bara centrumet på svänghjulet, väger inte mycket. Gasresponsen är grym, med helt oinställd tändning och förgasare. Ändå riktigt fint vrid! Antar att det är för jag har bytt till 70cc också. Enligt _mig_ var det värt 109kr (tändspole), hade 4stycken 12v 4,5A batterier hemma, så det blir väl o parallellkoppla tre stycken o köra det sista som reserv.