1. #1
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167

    Kan en 17 åring äga en husvagn?

    Tja! googlat en jävla massa men finner bara osäkra svar..
    När jag skulle köpa bil behövde jag ha båda mina vårdnadshavares underskrift för att kunna äga bilen. Vilket sket sig då jag inte har nån kontakt med min ena vårdnadshavare.. Så morsans gubbe fick stå som ägare.
    Gäller samma kring husvagn? Ska köpa husvagn imorgon tillsammans med två kompisar som är 21, men dem vill att jag ska stå som ägare, går detta?

    [EDIT] Från tranportstyrelsen:
    Ägarbyte till underåriga fordonsägare
    Barn kan inte ensamma stå som registrerade ägare till fordon som de inte har förarbevis eller körkort till. (Detta gäller inte släp som kan dras av fordon som den underårige har förarbevis eller körkort till.)

    Med andra ord borde det gå utan problem då jag kan dra den med en traktor till exempel? Nån som är mer säker på saken?
    Senast redigerat av Crippa den 2012-04-19 klockan 00:07.
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  2. #2

  3. #3
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Kuuuuuul där.. Kompliserat men hade blivit lättast om jag stod på pappret, orkar inte gå in på varför. Men lär nog bli att dem får om ingen svarar med ett säkert svar. Varför skulle en husvagn inte få dras av en epa/a-traktor? Det har jag då aldrig hört tidigare. Dem är ju dragfordon i grund och botten så det tror jag då ej.
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av DinoLj Visa inlägg
    varför kan inte dina polare stå på husvagnen? eller är du den lilla utstötta killen i gänget som får ta all stryk? liksom antigen så står dom på husvagnen eller så blire ingen husvagn? hursomhelst så får husvagn inte dras med en traktor eller epa eller liknande så jag tror ej det går..
    men du får dra den med en stor arbets traktor iallafall!
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  5. #5

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av DinoLj Visa inlägg
    krävs körkort för stor arbetstraktor vilket jag inte tror att han har, eller?
    Traktorkort gäller väl alla traktorer?

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Crippa Visa inlägg
    Varför skulle en husvagn inte få dras av en epa/a-traktor? Det har jag då aldrig hört tidigare. Dem är ju dragfordon i grund och botten så det tror jag då ej.
    Om minnet inte sviker är det skillnad på vad man får dra bakom olika fordon. Husvagnar ska vara registrerade, medan traktorsläp inte ska vara reggade, inte får ha stötdämpning o.s.v. Det går givetvis avregga, stumma hjulupphängningen och få husvagnen att funka som traktorsläp - men då är det ju inte reggat längre, så problemet att äga det under 18 löser sig själv.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Traktorkort gäller väl alla traktorer?
    Den traktor du får köra med ditt AM-kort får max gå 30km/h.

  9. #9
    Crippas avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    För-orten
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av DinoLj Visa inlägg
    krävs körkort för stor arbetstraktor vilket jag inte tror att han har, eller?
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Traktorkort gäller väl alla traktorer?
    Samma modell av en stor arbetstraktor kan vara två helt olika typer, kan reggas för 50km/h och 30km/h. Med AM-kortet får man ju köra alla 30traktorer som sagt..

    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Om minnet inte sviker är det skillnad på vad man får dra bakom olika fordon. Husvagnar ska vara registrerade, medan traktorsläp inte ska vara reggade, inte får ha stötdämpning o.s.v. Det går givetvis avregga, stumma hjulupphängningen och få husvagnen att funka som traktorsläp - men då är det ju inte reggat längre, så problemet att äga det under 18 löser sig själv.
    Exakt, kan ju "skrota" en husvagn på pappret och sedan steloperera och slänga upp en LGF och köra. Men man får även dra en vanlig husvagn bakom en traktor om man sätter upp en tillfällig LGF, sålänge den ska köras i 30, antar jag eftersom att allt gick som smort med papprena.



    Står nu som ägare till min Polarvagn -77. Man kan äga en husvagn med AM-kort ifall någon mer är nyfiken. Nu blire renovering av denna vagn till 18-årsdagen om två månader!
    Låser tråden.
    Gilla Crippa Marklund Stunt Rider på Facebook!

    When the sun goes down, the streets goes up..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in