1. #1
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066

    Senda vibrerar och rasslar

    Tjena, nu får jag väl till slut slänga upp en tråd här då...

    Jag var ute och körde en kväll, och plötsligt började moppen vibrera och rassla och ha sig, körde ca en mil efter det (hem), alla växlar gick perfekt och jag tror inte att motorn gick tyngre (varvade inte över 4000 varv typ, för att va på den säkra sidan).

    Motorn startar dock perfekt på första kicken hela tiden. Har samma komp som vanligt.

    Dagen efter så plockade jag av cylinder, tändkåpa etc, då jag trodde det var ramlager/vev som hade gått, men det fanns inga glapp i vev upponer, och heller inga glapp när jag försökte rucka på svänghjulet, så det var inte där felet låg...

    Senare tog jag av kopplingskåpan och kolla hur det såg ut där...
    Såg fint ut tills jag såg ett litet hål skymta bakom kopplingen (i motorblocket)!
    Så jag monterade av kopplingen, och när jag skulle ta av kopplingskorgen så sitter det ju en bricka uppböjd mot muttern så den inte kan skruva upp sig, jag slog ner brickan och då kunde jag skruva ut muttern för hand. Ska man kunna det? Kan det vara därifrån vibrationerna kommer?

    Efter jag fått av kopplingen så kollade jag lite noggrannare, och där biten har smällt loss, där är det mycket tunnare gods än resten av motorblocket. Min låtsasfarsa trodde att Derbi gjort det hålet själva för att få bättre oljeflöde...?



    Det är det 3kantiga, ojämna hålet i mitten av bilden jag snackar om.

    Min tanke är att jag på något jävla sätt har lyckats flytta på växellådan lite, så att ett växellåds-drev gått emot blocket och slagit sönder godset lite så det blivit ett hål. Och att drevet skrapar emot blocket hela tiden, därav vibrationerna och rasslandet (ju högre varv, desto mer rassel)
    Värt att nämna är att växellådsdrevet ligger precis bakom blocket, jag vet dock inte hur nära det ska ligga.

    En kompis tänkte att en kugg på något drev kan smällt sönder och slagit emot motorblocket, och därav har hålet uppstått. (men växellådan fungerar fortfarande perfekt?)

    Jag vill ha lite åsikter och ideer om vad det kan vara, innan jag klyver en motor för första gången...

    Tacksam för svar, dock kan ni amatörer som rekommenderar mig att byta tändstift etc ge fan i att svara!

    EDIT: Det är alltså en Derbi EBS-motor det handlar om!
    Jag har känt på axeln som kopplingen sitter på och drevet bredvid, finns inga glapp där heller.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  2. #2
    Är motorn helt åtdragen då? Min kändes exalt likadant när min motor släppte lite

  3. #3

  4. #4
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av PiMpoPeD Visa inlägg
    Är motorn helt åtdragen då? Min kändes exalt likadant när min motor släppte lite
    Alla motorfästen satt fast, så problemet ligger inte i chassit..
    freddx01: fu
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  5. #5
    rasslar den när du har friläge i också?

  6. #6
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Riv isär snurran och kolla tillståndet på lådan och veven. Likaså lager och packboxar.
    Annars lär någon bult/skruv sitta löst

  7. #7

  8. #8
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av Mertz Visa inlägg
    rasslar den när du har friläge i också?
    Japp

    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Riv isär snurran och kolla tillståndet på lådan och veven. Likaså lager och packboxar.
    Annars lär någon bult/skruv sitta löst
    Jo verkar som de blir å klyva nu iaf, kan ju inte ha den biten liggande lös i växellådan ändå så

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    sitter inte muttern så vibrerar den där. de handlar inte om mycket men de blir en del när den snurrar 10krpm.
    jo tänkte på det också... Jaja blir klyvning iaf

    Måste man ta av plattan som tändplattan sitter fastskruvad på?
    För jag vll inte greja med tändningsinställning, och så rundade jag skruvarna på den plattan då dom satt nåt djävuskt...
    Har inget TK men är ett fucko ändå

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in