1. #1

    Få en motor att gå bättre på mellanregistret

    Det är en Rex Comet Grand Prix, men en 3 vxl Sachs KFS ombyggd för att en Mahle 50cc cylinder ska passa. Cylindern passar original Sachs EKF eller "CP-motorena" med drevet på höger sida. Cylindern är original gjord för 44mm slaglängd, och är på 38mm borrning. Jag har sänkt blocket och sen monterat en spacer för cylinderns pinnbultsdelning och anpassat för 42mm slaglängd.

    Cylindern är portad c:a 190* avgas, 125* spol och 160* insug. (kolvstyrt insug).


    Jag har aldrig haft dessa problem förut och kan inte förstå vad som är felet. Den är riktigt trött på mellanregistret!
    På högvarv och lågvarv går den riktigt bra, men problemet är att den inte orkar varva upp till högvarv på 3:ans växel, den bara stannar på mellanregistret. På 1:an orkar den dit och på 2:an, men på 3:an, dött lopp... Provade att dreva ner 1 kugg fram, för att se om den orkade då. Men det gjorde den inte, toppfarten blev bara långsammare. Så nu är det originaldrevning.

    Jag har testat olika pipor, alla aktiva. Även provat utan avgasrör, samma problem. Tändsystemet är ett Ducati, ifrån en Rieju Drac. Har testat olika tändinställningar, utan framgång. Förgasaren är en 19mm Dellorto, körde innan med en 21mm Dellorto. Ingen skillnad.
    Har självklart testat olika förgasarinställningar. Den går rent och fint, varken suckar eller bluddrar. Tomgången är stabil, jämn och fin. Väldigt lättstartad! Motorn går hur fint som helst, förutom just svackan i mellanregistret.

    Topplocket är av en gammal typ utan squishband och tändstiftet lite snett monterat.


    Ni som är mer kunniga inom ämnet, vad är era åsikter?

  2. #2

  3. #3

  4. #4
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    min motor betedde sig exakt likadant, då var spolportarna för små(låg duration) gentemot avgasduration. lämnade den på portning för förstorade spolkanaler och den fick genast bättre ork på mellanregistret. innan så var jag tvungen att slira på kopplingen på 3ans växel för att komma in i effektkurvan för annars var det stört omöjligt. däremot förlorade jag "vridet" igen när jag monterade rotortändning. det gällde min drac
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  5. #5

  6. #6
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Denna tråd gäller ju inte längre, för problemet är löst. Felet var helt enkelt pipan. Den hade maxeffekten för högt upp, så den orkade inte varva upp. Bytte pipa till en annan som hade maxeffekt lägre ner. Moppen går som ett spjut nu! Tills CDI'n begränsar....
    härligt! ja, det berättade du ju för mig för någon dag sen
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Denna tråd gäller ju inte längre, för problemet är löst. Felet var helt enkelt pipan. Den hade maxeffekten för högt upp, så den orkade inte varva upp. Bytte pipa till en annan som hade maxeffekt lägre ner. Moppen går som ett spjut nu! Tills CDI'n begränsar....
    Strypt cdi eller vadå?
    Most stickpeople are black

  8. #8

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in