Ämne: Förarbevis hjälp
Trådad visning
-
2010-07-11, 01:50 #1Skumtomten95Gäst
Förarbevis hjälp
Sha.
jo, nu är det såhär att moppetiden är snart inne och har länge vetat att det kommer bli en aerox för dom är så grymt snyggaproblemet är att jag måste ta "förarbevis" för att köra och har lite frågor om det.
om jag ska ha en vanlig 30 moppe, så ska jag ha förarbevis enligt vissa sidor och AM körkort enligt andra. vad ska jag ta ? har iaf sett att AM kostar runt 500-1000 att få ut själva kortet.
nu till frågan, om det nu kostar 4000-6000 kr för att ta lektioner, kan man köra lite på en moped vid sommarstugan och sen ha teori hemma och sen bara ha uppkörningen utan att behöva ta lektioner i körskola ?
kostar runt 1500 för att ha uppkörning 1 gång har jag hört iaf.
andra frågor:
om jag kör på lätt trimmad (50-80 km/h), vad händer om jag blir stannad ? behöver inte veta exakt vad som händer men liksom får man 10 kr böter eller blir det fängelse på livstid ?
vad brukar en aerox som är i dåligt skick kosta ? hade tänkt köpa en riktigt billig org som går med lite småpill men en motor är väll ganska lätt om man lägger ner tid och får hjälp av en pappa som är intresserad av att pilla på motorer och stuff? sen kåpor kan fixas med lite tid och övriga delar går väll att renovera och mycket styling ska köpas.
fyller år i november så om jag får en aerox när jag fyller år så kommer det bli mitt "vinterproject".
Behöver hjälp snabbt för har en kompis som ska börja ta kort snart och han fyller år väldigt snart