1. #1

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245

    Val av cylinder, behöver hjälp fort!

    hdjd
    Senast redigerat av Luleå den 2012-05-26 klockan 23:51.

  2. #2

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm/Huddinge/Segeltorp
    Inlägg
    841
    Citat Ursprungligen postat av Luleå Visa inlägg
    Tjena!

    Beställer cylle och förgasare idag och har beslut ångest, vet ej vilken av cylindrarna jag ska ta.
    Var tänkt att jag skulle köpa Stage6 - Cylinderkit (Sport Pro MKII) 70cc men blev rekommenderad att inte köpa då jag kör med original veven.

    Har c16 rör och är en aerox - 07.

    Stage6 - Cylinderkit (StreetRace) 70cc

    Polini - Cylinderkit (Sport) 70cc

    Airsal - Cylinderkit (Racing) 70 cc


    Är inne på streetrace cyllen, men vilken skulle ni tagit?
    Den kommer användas varje dag och kommer bli en ca 200 mil i sommar sen ska den bort.

    Är streetrace cyllen lågvarvig? i så fall så undrar jag om den skulle passa bra med mitt högvarviga rör ( c16 )

    Sen sista frågan då, ska jag köra på 21mm eller 19mm? Är inne på " Dellorto black racing " förgasarna.


    Som sagt, behöver svar ganska fort!
    Cylle till scooter vet jag inte så mycket om men polini brukar vara schyssta så den skulle jag kört på, förgasare tycker jag att du ska ta 19mm, det räcker, jag kör med 21mm på min rieju, den är så satans törstig.. 19 räcker gott och väl
    Kåtmorfar<3

  3. #3

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Citat Ursprungligen postat av löfarn Visa inlägg
    Cylle till scooter vet jag inte så mycket om men polini brukar vara schyssta så den skulle jag kört på, förgasare tycker jag att du ska ta 19mm, det räcker, jag kör med 21mm på min rieju, den är så satans törstig.. 19 räcker gott och väl
    Okej!
    Jag har faktiskt hört mycket dåligt om polinin, att den ska vara typ lite bättre på lågvarv men sen på toppen så gör den ca 5-10km snabbare än med org cyllen?

  4. #4

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm/Huddinge/Segeltorp
    Inlägg
    841
    Citat Ursprungligen postat av Luleå Visa inlägg
    Okej!
    Jag har faktiskt hört mycket dåligt om polinin, att den ska vara typ lite bättre på lågvarv men sen på toppen så gör den ca 5-10km snabbare än med org cyllen?
    Som sagt så vet jag inte om scootercyllar men airsalen då? jag kör på airsal 70sport på riejun och den har inte rasat än och har ganska bra drag på låga varv, samt höga varv, nu vet jag att det inte är samma på aerox men så du vet kvalitét och så vidare
    Kåtmorfar<3

  5. #5

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Okej!
    Får höra bättre av någon som lite mer erfaren med scooters

  6. #6

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm/Huddinge/Segeltorp
    Inlägg
    841
    Citat Ursprungligen postat av Luleå Visa inlägg
    Okej!
    Får höra bättre av någon som lite mer erfaren med scooters
    Yes låter som en bra idé fast förgasare bör du köra på 19mm iaf, knappt nån märkbar skillnad i effekt osv mot 21an fast soppasnålare
    Kåtmorfar<3

  7. #7

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Okej
    Blir nog 19, men just på den förgasaren jag tänkte på så kostar en 19mm lika mycket som en 21mm.
    Köper cylle och förgasare och munstycke sats idag, sen när jag får pengar så kommer luftfilter koppling å vikter att köpas + lite små stylings saker

  8. #8

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm/Huddinge/Segeltorp
    Inlägg
    841
    Citat Ursprungligen postat av Luleå Visa inlägg
    Okej
    Blir nog 19, men just på den förgasaren jag tänkte på så kostar en 19mm lika mycket som en 21mm.
    Köper cylle och förgasare och munstycke sats idag, sen när jag får pengar så kommer luftfilter koppling å vikter att köpas + lite små stylings saker
    Låter bra antar att du inte kommer till frihamnenträffarna i sommar?
    Kåtmorfar<3

  9. #9

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Haha, njaaaa lite väl långt dit

  10. #10

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Tempo gott folk, ni har ju hunnit svara sjuttielva gånger på andra trådar redan så då kan ni ju ta tid och svara här oxå!??

  11. #11

  12. #12

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Okej!!

    Mitt körsätt är att jag vill ha bra axx då jag bor på ett område där det inte är så mycket rak sträckor om man säger så. Men när jag väl hittar långa vägar så vill jag gärna sota ur den jäveln!


    Jag är en person som vill att allting ska vara perfekt, jag tycker inte om när den går dåligt, missljud eller nånting. Jag tål bara inte sånt! Så förhoppningsvis så kommer den gå så rent som den kan gå.

    Du rekommenderar oxå 19mm istället för 21mm va?
    Org på 19mm förgasaren är 72, ska jag köpa en sats på 90-100 eller från 80-90? munstycke sats alltså.*


    EDIT: Följer nållager med cylinder kittet eller måste man köpa det enskilt?

  13. #13

  14. #14

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Okej då får det bli en 199mm och satsen 90-100, sen får man ju se om det räcker, börjar testa på 95 iaf sen ser vi ju hur den går.

    Aluminium cylinder, visst är det att starta den och låt den stå i typ 10 minuter på tomgång och sen slå av och låta den kylas ner sen upprepa det 3 gånger?
    Sen köra lugnt några mil, typ ca 10?

  15. #15

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Luleå Visa inlägg
    Okej då får det bli en 199mm och satsen 90-100, sen får man ju se om det räcker, börjar testa på 95 iaf sen ser vi ju hur den går.

    Aluminium cylinder, visst är det att starta den och låt den stå i typ 10 minuter på tomgång och sen slå av och låta den kylas ner sen upprepa det 3 gånger?
    Sen köra lugnt några mil, typ ca 10?
    Nej verkligen inte, starta den och varmkör och sen kör du precis som vanligt med mycket fullgasaccelerationer.

  17. #17

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    Starta upp motorn, låt den puttra på tills den blivigt varm.
    Stäng av motorn och låt den bli kall.
    Sedan starta upp igen och låt den bli varm igen, nu kan du ta dig en lugn tur.
    Kör inte allt för hårt de första milen. Inkörning är överskattat, men håll koll så att inställningarna är rätt så är de chill
    Jepp får bli sådär då
    Tack så mycket för all information!

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Luleå Visa inlägg
    Jepp får bli sådär då
    Tack så mycket för all information!
    Måste bara fråga, varför? Tycker du om läckande kolvringar och dålig effekt?

  19. #19

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    vad fan snackar du om?

  20. #20
    Elliotts avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Sala
    Inlägg
    1 238
    Citat Ursprungligen postat av Luleå Visa inlägg
    vad fan snackar du om?
    Tycker du ska lyssna på Perra.S
    FD rkan

  21. #21
    Cylle och kolv behöver värme för att bli inkörd
    Most stickpeople are black

  22. #22
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Du ska köra på alla varvtal så att kolven och cylindern sliter in sig rätt med varandra.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  23. #23

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Hojj, alla säger olika, hatar sånt!

    Vad är det som stämmer nu då?

  24. #24
    Ang inkörningen så tycker jag inte du ska ligga på fullgas längre sträckor men att annars köra som vanligt typ.

    Veven är faktiskt ganska tålig orginal, jag kör stage6 racing 21mm dock med ett ganska snällt rör (zx-r). Funkar skitbra än så länge vid fullgas varvar den 12 tusen.

    Vill du ha bra deiftsäkerhelt skulle jag dock valt en corsa.

  25. #25

  26. #26
    jag skulle ha tagit en Stage6 - Cylinderkit (StreetRace) 70cc och en 19mm förgasare. Jag har hört mkt bra om denna cylindern och den funkar prima som bruksanvändning. bra axx och topp Ta den!
    .

  27. #27

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Redan beställt MKII

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in