Hybridvisning

  1. #1
    Elliotts avatar
    Reg.datum
    Dec 2010
    Ort
    Sala
    Inlägg
    1 238

    Ang. inkörning av cylinder

    Har för mig att det finns en liknande tråd med sökte och hittade inget så gör en ny.

    Har sett på många ställen att det finns delade meningar om hur man på bästa sätt kör in en aluminum- samt gjutjärncylinder. Syftet med denna tråd är alltså att diskutera fram och tillbaka och till slut (förhoppningsvis) komma fram hur man bäst kör in en cylinder och därmed i framtiden kunna hänvisa till denna tråd när nästa generation undrar samma sak.

    Låt argumenten flöda!


    (Om någon mod anser att det är postat i fel forumdel får dem gärna flytta den)
    FD rkan

  2. #2
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Släng på cyllen , kör med något mer olja , låt den puttra på tomgång i ca 10 min , stäng av o låt den kallna, starta igen o kör som fan
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Berggren Visa inlägg
    Släng på cyllen , kör med något mer olja , låt den puttra på tomgång i ca 10 min , stäng av o låt den kallna, starta igen o kör som fan

    Hoppas du inte var seriös? Att stå på tomgång hjälper i praktiken inte för kolven & cylindern slits inte på samma sätt. Cirkus 50 mil med max 3/4 gas skall man egentligen köra.
    I´m not a complete idiot some parts are missing

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av soppanslut Visa inlägg
    Hoppas du inte var seriös? Att stå på tomgång hjälper i praktiken inte för kolven & cylindern slits inte på samma sätt. Cirkus 50 mil med max 3/4 gas skall man egentligen köra.
    hahaha

  5. #5

  6. #6
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av soppanslut Visa inlägg
    Hoppas du inte var seriös? Att stå på tomgång hjälper i praktiken inte för kolven & cylindern slits inte på samma sätt. Cirkus 50 mil med max 3/4 gas skall man egentligen köra.
    hahaha du lär ju ha kört slut på dina kolvringar i dina motorer innan du ens vågat dragit ur hojen/fordonet.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  7. #7

  8. #8
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    En motor ska köras in på alla varvtal! Vilket det då inte blir om man bara får gasa max 3/4 dels. Så den teorin går direkt ner i soporna!
    det där tramset var ju saxat direkt från twostroke.se's rekommendationer
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  9. #9

  10. #10
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av soppanslut Visa inlägg
    Hoppas du inte var seriös? Att stå på tomgång hjälper i praktiken inte för kolven & cylindern slits inte på samma sätt. Cirkus 50 mil med max 3/4 gas skall man egentligen köra.
    kör dej trött du , jag har inte skurit någon cylle när jag gjort så
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Berggren Visa inlägg
    kör dej trött du , jag har inte skurit någon cylle när jag gjort så

    Och jag har inte vågat chansa...
    I´m not a complete idiot some parts are missing

  12. #12
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av soppanslut Visa inlägg
    Och jag har inte vågat chansa...
    Chansa ?
    Säg mig , vad händer om man inte gör på ditt sätt?

    De är bara onödigt, tråkigt o larvigt.
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  13. #13
    Finns lika många teorier om detta som det finns människor...
    Most stickpeople are black

  14. #14
    Jahopp förlåt mig men det är det jag alltid har hört och det jag själv har gjort. Många verkstäder har sagt detta till mig och jag har aldrig tänkt tanken att ifrågasätta dem. Lite konstigt att ALLA har sagt detta till mig, även mina kompisar. Men ber om ursäkt för mitt totalt felaktiga svar
    I´m not a complete idiot some parts are missing

  15. #15
    Så här kompis! Ta lärdom av oss äldre som vet vad det handlar om.


  16. #16
    Chansa? Man får ju läsa på så man vet vad som händer under ¨inkörningen¨ istället för att lita blindt på personer / ÅF som säger ditten o datten.

    Knowledge is Power

    http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

    Jag tror det är en del som länkat den innan.
    Läs
    Senast redigerat av Gamle Gråben den 2012-05-03 klockan 16:51. Anledning: Stavfel :)

  17. #17
    ny "hyper" cylinder (tuned)

    smörj in cylinderloppet med tvåtaktsolja,
    skruva på alla delar
    starta
    låt stå på tomgång tills värmen har stigit lite
    Sen kan du köra i några minuter i alla växlar utan att pressa på maxvarv
    Sen är den inkörd dvs att komponenterna är "inslitna"

    Så har jag alltid gjort utan några problem

  18. #18
    Men vafan är det ni inte förstår? Jag hade aldrig gjort ett cylinder byte förut och jag fråga därför verkstäder om bra rekommendationer och gjorde som de sa.

    Over and out.
    I´m not a complete idiot some parts are missing

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av soppanslut Visa inlägg
    Men vafan är det ni inte förstår? Jag hade aldrig gjort ett cylinder byte förut och jag fråga därför verkstäder om bra rekommendationer och gjorde som de sa.

    Over and out.
    Jo, visst förstår vi det. Men du sa också att man kan säga att din teori är den säkraste.
    Jag tror att det var lite det som gjorde att folk tyckte till!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in