-
2010-07-11, 13:06 #1
Några frågor om Piaggio Bravo!
Tja
Undrar hur man ser skillnad på en Piaggio super bravo och en Piaggio Bravo.
Nackdelar och fördelar med dom olika modellerna?
Och pallar orginal veven med denna cylinder? http://www.cykelkraft.se/index.php?c...e=PO1400065-10 Är det en prisvärd cylinder eller borde jag satsa på en billigare? Kom med förslag.
/ Niclas
Edit: Tänkte beställa från mopshop och undrar hur man vet om man har Piaggio Bravo SC eller PX?
Sen tänkte jag köpa 70 cc, ska man ha 10mm eller 12mm på kolvbulten?Senast redigerat av N.Lovet den 2010-08-29 klockan 23:18.
-
2010-07-11, 13:55 #2
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm, Danderyd
- Inlägg
- 338
Bravo:
http://www.wolfis-zweiradhof.de/bild...ggio-Bravo.jpg
Superbravo:
http://img3.imageshack.us/i/60676040...3787c1ec3.jpg/
några stora skilnader är bla. sadeln, framlyktan och de bakre stötdämparna
Lyckas inte öppna länken, men så vitt jag vet klarar originalveven de flesta cylindrar, men däremot kanske du skulle få ut mer effekt ur din cylinder om du hade en trimvev till den. Vad är det för cylinder?
-
2010-07-11, 15:03 #3
trimvevarna har andra öppetider vilket ger effekt.
men vad gäller hållbarhet så är det ju inga större påfrestningar på orginalvevarna
-
2010-07-11, 16:41 #4
Okej tack
Oj, hade inte lyckats få med hela adressen men nu borde det funka med denna http://www.cykelkraft.se/index.php?c...e=PO1400065-10
Okej ger det stor effekt? Vet inte om jag pallar lägga ut runt 1k på en vev
-
2010-07-11, 16:41 #5
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm, Danderyd
- Inlägg
- 338
-
2010-07-11, 16:46 #6
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm, Danderyd
- Inlägg
- 338
Har själv inte provat en Polini men vad jag har hört är skilnaderna mellan Polini och Dr. Evolution(budgetvariant) inte så stor. Om man tänker efter BORDE ju Polini vara bättre men det är möjligt att de extra 100-lapparna man betalar är just för märkets skull. Positivt med Polinikittet är att du får med topplock men har hört flera säga att original funkar prima med 43mm(tex Dr.Evolution).
-
2010-07-11, 16:52 #7
-
2010-07-11, 17:37 #8
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm, Danderyd
- Inlägg
- 338
Den finns på cykelkraft
699kr, dock får du inte med topplock men du kan nog köra på originalet lika bra. Vilken cylinder du ska välja är ju upp till hur mycket pengar du tycker är värt att lägga ner, men också vilket rör du har tänkt till motorn... Min kompis har Dr. Evolution + Polini Country, vet dock inte om han har uppfilat insug och hur stor förgasare/munstycke men den drar ungefär 60km/h, sämst acc dock så jag tror inte att motorn är fullt utnyttjad när det gäller bränsletillförseln. Om jag var du skulle jag kört på Dr. Evolution, Polini känns onödig till en sån relativt klen setup men det är upp till dig
-
2010-07-11, 19:26 #9
japp det är möjligt, men man får vara lite försiktig i slipandet, så att det inte kommer in metallspån i ramlagret
(gjorde det för mig
)
jag kan dock inte säga hur mycket effekt det gav, men jag är ganska säker på att det gav något, med tanke på att man gör denna procedurutomlands så ofta
Hoppas det var till någon hjälp
-
2010-07-11, 20:11 #10
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm, Danderyd
- Inlägg
- 338
Jodå ;D En del frågetecken bara
Ramlagret, är de kullagret som sitter precis brevid veven? Hört något snack om att det kan bli obalans i veven och att det kan pajja lager och i värsta fall hela motorn, något du fått uppleva? Sen också om själva utförandet, är det bara att slipa upp där veven "öppnar" sig, lika mycket på båda sidor?
mvh/viktor
-
2010-07-11, 21:55 #11
http://vespaonline.dk/tuning.htm#9 här beskriver dem hur man ska göra, se bara till att hamna allt för nära "gropen".
jag har bara kört med min motor ca 10mil men obalans har jag ej märkt av. visst helt balanserat blir det ju inte men den effekt man vinner övervinner den man förlorar i obalansen.
-
2010-07-11, 22:25 #12
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm, Danderyd
- Inlägg
- 338
-
2010-07-11, 23:16 #13
-
2010-07-12, 01:12 #14
Det gör inget
Det är bara bra att nån har någon användning för den
Vilket avgasrör passar bra till Dr. Evoulution? Passar Polini SP bra? http://www.mopshop.de/shop/product_i...479bc39d1365a5
-
2010-07-12, 11:33 #15
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm, Danderyd
- Inlägg
- 338
Känns lite overkill att köra med Polini SP till en så billig cylinder
Det verkar som om du kan beställa ifrån Mop-Shop, isåfall skulle jag gått på Malossi 70cc(63cc) och Polini SP eller Top One. Har hört talas om att Malossi's cylindrar ska prestera snäppet över Polini men det kanske är fel vem vet. Sen är det upp till dig när det gäller SP eller Top One, SP ger mer topfart medans Top One ger mer kraft på lägre varvtal (axx etc). Hoppas jag inte hittar på allt för mycket nu
Själv håller jag på att bygga ihop en ciao med Polini SP och Malossi 75cc(73)
-
2010-07-12, 13:23 #16
Mitt Piaggio Bravo Projekt!
-
2010-07-12, 18:48 #17
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm, Danderyd
- Inlägg
- 338
Nej ja vet... En som sa att det skulle vara enkelt att slipa upp och de är väll inte så svårt de men sen misstänker jag att blocket kan bli för svagt då man har slipat upp så mycket :/ Har också fått en spricka i blocket som blir större och större, kommer nog gå till en svetsfirma imorgon och se om dom kan hjälpa mig =( Om jag var du skulle jag köra på 70cc, det skulle jag gjort nu i efterhand...
-
2010-07-12, 19:20 #18
Mitt Piaggio Bravo Projekt!
-
2010-08-29, 23:19 #19
Två nya frågor!
Tänkte beställa från mopshop och undrar hur man vet om man har Piaggio Bravo SC eller PX?
Sen tänkte jag köpa 70 cc, ska man ha 10mm eller 12mm på kolvbulten?
Tacksam för svarMitt Piaggio Bravo Projekt!
-
2010-08-30, 15:43 #20
-
2010-08-30, 16:02 #21
Mitt Piaggio Bravo Projekt!
-
2010-08-30, 17:16 #22