Hybridvisning

  1. #1
    N.Lovets avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    181

    Question Några frågor om Piaggio Bravo!

    Tja

    Undrar hur man ser skillnad på en Piaggio super bravo och en Piaggio Bravo.
    Nackdelar och fördelar med dom olika modellerna?

    Och pallar orginal veven med denna cylinder? http://www.cykelkraft.se/index.php?c...e=PO1400065-10 Är det en prisvärd cylinder eller borde jag satsa på en billigare? Kom med förslag.

    / Niclas

    Edit: Tänkte beställa från mopshop och undrar hur man vet om man har Piaggio Bravo SC eller PX?

    Sen tänkte jag köpa 70 cc, ska man ha 10mm eller 12mm på kolvbulten?
    Senast redigerat av N.Lovet den 2010-08-29 klockan 23:18.

  2. #2

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Bravo:
    http://www.wolfis-zweiradhof.de/bild...ggio-Bravo.jpg
    Superbravo:
    http://img3.imageshack.us/i/60676040...3787c1ec3.jpg/
    några stora skilnader är bla. sadeln, framlyktan och de bakre stötdämparna

    Lyckas inte öppna länken, men så vitt jag vet klarar originalveven de flesta cylindrar, men däremot kanske du skulle få ut mer effekt ur din cylinder om du hade en trimvev till den. Vad är det för cylinder?

  3. #3
    N.Lovets avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    181
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Bravo:
    http://www.wolfis-zweiradhof.de/bild...ggio-Bravo.jpg
    Superbravo:
    http://img3.imageshack.us/i/60676040...3787c1ec3.jpg/
    några stora skilnader är bla. sadeln, framlyktan och de bakre stötdämparna

    Lyckas inte öppna länken, men så vitt jag vet klarar originalveven de flesta cylindrar, men däremot kanske du skulle få ut mer effekt ur din cylinder om du hade en trimvev till den. Vad är det för cylinder?
    Okej tack Oj, hade inte lyckats få med hela adressen men nu borde det funka med denna http://www.cykelkraft.se/index.php?c...e=PO1400065-10

    Citat Ursprungligen postat av MussE Visa inlägg
    trimvevarna har andra öppetider vilket ger effekt.
    men vad gäller hållbarhet så är det ju inga större påfrestningar på orginalvevarna
    Okej ger det stor effekt? Vet inte om jag pallar lägga ut runt 1k på en vev

  4. #4

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av N.Lovet Visa inlägg
    Okej tack Oj, hade inte lyckats få med hela adressen men nu borde det funka med denna http://www.cykelkraft.se/index.php?c...e=PO1400065-10
    Har själv inte provat en Polini men vad jag har hört är skilnaderna mellan Polini och Dr. Evolution(budgetvariant) inte så stor. Om man tänker efter BORDE ju Polini vara bättre men det är möjligt att de extra 100-lapparna man betalar är just för märkets skull. Positivt med Polinikittet är att du får med topplock men har hört flera säga att original funkar prima med 43mm(tex Dr.Evolution).

  5. #5
    N.Lovets avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    181
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Har själv inte provat en Polini men vad jag har hört är skilnaderna mellan Polini och Dr. Evolution(budgetvariant) inte så stor. Om man tänker efter BORDE ju Polini vara bättre men det är möjligt att de extra 100-lapparna man betalar är just för märkets skull. Positivt med Polinikittet är att du får med topplock men har hört flera säga att original funkar prima med 43mm(tex Dr.Evolution).
    Okej Får ta och tänka på vilken jag ska köpa då Men var finns Dr. Evolution att köpa ? Är det på mopshop eller finns den på nån svensk sida ?

  6. #6

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av N.Lovet Visa inlägg
    Okej Får ta och tänka på vilken jag ska köpa då Men var finns Dr. Evolution att köpa ? Är det på mopshop eller finns den på nån svensk sida ?
    Den finns på cykelkraft 699kr, dock får du inte med topplock men du kan nog köra på originalet lika bra. Vilken cylinder du ska välja är ju upp till hur mycket pengar du tycker är värt att lägga ner, men också vilket rör du har tänkt till motorn... Min kompis har Dr. Evolution + Polini Country, vet dock inte om han har uppfilat insug och hur stor förgasare/munstycke men den drar ungefär 60km/h, sämst acc dock så jag tror inte att motorn är fullt utnyttjad när det gäller bränsletillförseln. Om jag var du skulle jag kört på Dr. Evolution, Polini känns onödig till en sån relativt klen setup men det är upp till dig

  7. #7
    MussEs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    88
    trimvevarna har andra öppetider vilket ger effekt.
    men vad gäller hållbarhet så är det ju inga större påfrestningar på orginalvevarna

  8. #8

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av MussE Visa inlägg
    trimvevarna har andra öppetider vilket ger effekt.
    men vad gäller hållbarhet så är det ju inga större påfrestningar på orginalvevarna
    Lägger in en liten snabb fråga till dig MussE, har du några erfarenheter eller kunskap om portning av originalvev? Om det ens är möjligt och vad man tjänar på det?

  9. #9
    MussEs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Lägger in en liten snabb fråga till dig MussE, har du några erfarenheter eller kunskap om portning av originalvev? Om det ens är möjligt och vad man tjänar på det?
    japp det är möjligt, men man får vara lite försiktig i slipandet, så att det inte kommer in metallspån i ramlagret (gjorde det för mig)
    jag kan dock inte säga hur mycket effekt det gav, men jag är ganska säker på att det gav något, med tanke på att man gör denna procedurutomlands så ofta
    Hoppas det var till någon hjälp

  10. #10

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Stockholm, Danderyd
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av MussE Visa inlägg
    japp det är möjligt, men man får vara lite försiktig i slipandet, så att det inte kommer in metallspån i ramlagret (gjorde det för mig)
    jag kan dock inte säga hur mycket effekt det gav, men jag är ganska säker på att det gav något, med tanke på att man gör denna procedurutomlands så ofta
    Hoppas det var till någon hjälp
    Jodå ;D En del frågetecken bara
    Ramlagret, är de kullagret som sitter precis brevid veven? Hört något snack om att det kan bli obalans i veven och att det kan pajja lager och i värsta fall hela motorn, något du fått uppleva? Sen också om själva utförandet, är det bara att slipa upp där veven "öppnar" sig, lika mycket på båda sidor?

    mvh/viktor

  11. #11
    MussEs avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    88
    Citat Ursprungligen postat av 94vikcha Visa inlägg
    Jodå ;D En del frågetecken bara
    Ramlagret, är de kullagret som sitter precis brevid veven? Hört något snack om att det kan bli obalans i veven och att det kan pajja lager och i värsta fall hela motorn, något du fått uppleva? Sen också om själva utförandet, är det bara att slipa upp där veven "öppnar" sig, lika mycket på båda sidor?

    mvh/viktor
    http://vespaonline.dk/tuning.htm#9 här beskriver dem hur man ska göra, se bara till att hamna allt för nära "gropen".
    jag har bara kört med min motor ca 10mil men obalans har jag ej märkt av. visst helt balanserat blir det ju inte men den effekt man vinner övervinner den man förlorar i obalansen.

  12. #12
    N.Lovets avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    181
    Två nya frågor!

    Tänkte beställa från mopshop och undrar hur man vet om man har Piaggio Bravo SC eller PX?

    Sen tänkte jag köpa 70 cc, ska man ha 10mm eller 12mm på kolvbulten?

    Tacksam för svar

  13. #13
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Citat Ursprungligen postat av N.Lovet Visa inlägg
    Två nya frågor!

    Tänkte beställa från mopshop och undrar hur man vet om man har Piaggio Bravo SC eller PX?

    Sen tänkte jag köpa 70 cc, ska man ha 10mm eller 12mm på kolvbulten?

    Tacksam för svar
    Samme shit! men angående 12mm eller 10mm så får du ta isär motorn och kolla
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  14. #14
    N.Lovets avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    181
    Citat Ursprungligen postat av Holmqvist Visa inlägg
    Samme shit! men angående 12mm eller 10mm så får du ta isär motorn och kolla
    Okej Inget svar som finns på papper?

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av N.Lovet Visa inlägg
    Okej Inget svar som finns på papper?
    Det står på moppen

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in