Ämne: CV förgasare

Hybridvisning

  1. #1

    CV förgasare

    Munstycksbyte på en standard CVK förgasare.





    På med hjälmfacket!
    Klart!

    HasSse666
    Senast redigerat av HasSse666 den 2011-11-12 klockan 12:07.

  2. #2
    vad är en cv förgasare ?

  3. #3
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Vet inte var jag ska fråga och orkar inte med min moppe snart

    Moppen har gått bra som fan ändå tills höga varv, sen börjar den hacka, kommer till effektkurvan och varvar nästan ut, sen hoppas den hela tiden som strypt cdi eller så?

    Så jag tänkte att det kunde vara för litet munstycke så jag bytade till 108 från 102, den gick som f*n på 1:an och 2:an men när den kom in på varven i 3:an dog den och sen krävdes det ca 10 kickar för att få igång den..

    Bytade till 100 för matthew94 sa att den kanske fick för mycket bränsle, den gick skit och hackade lite tidigare, bytade till 105 och den hackar senare än med 102, borde jag ha mellan 105-108 då eller kanske bara ställa in den bättre med luften på 108?



    För övrigt så hackade moppen upp sig som fan idag, den funkar hur bra som helst och köra med, sen helt plötsligt kan den bara typ dö som när man drar full gas så den får för mycket bensin och bara bööööööh och dör och när man tog in kopplingen så varvade den upp som f*n och till och med efter tändningslåset var av fortsatte den så släppte kopplingen och då gick gick den ner till tomgångsvarv och sen började den köra normalt igen, vaf*n kan vara felet?

    Blir sjukt sur på den och vill veta lite felsökning?




    Vet att den ligger i scooter men var tvungen att fråga, förresten kan det vara tändningen som är fel?

  4. #4

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Vet inte var jag ska fråga och orkar inte med min moppe snart

    Moppen har gått bra som fan ändå tills höga varv, sen börjar den hacka, kommer till effektkurvan och varvar nästan ut, sen hoppas den hela tiden som strypt cdi eller så?

    Så jag tänkte att det kunde vara för litet munstycke så jag bytade till 108 från 102, den gick som f*n på 1:an och 2:an men när den kom in på varven i 3:an dog den och sen krävdes det ca 10 kickar för att få igång den..

    Bytade till 100 för matthew94 sa att den kanske fick för mycket bränsle, den gick skit och hackade lite tidigare, bytade till 105 och den hackar senare än med 102, borde jag ha mellan 105-108 då eller kanske bara ställa in den bättre med luften på 108?



    För övrigt så hackade moppen upp sig som fan idag, den funkar hur bra som helst och köra med, sen helt plötsligt kan den bara typ dö som när man drar full gas så den får för mycket bensin och bara bööööööh och dör och när man tog in kopplingen så varvade den upp som f*n och till och med efter tändningslåset var av fortsatte den så släppte kopplingen och då gick gick den ner till tomgångsvarv och sen började den köra normalt igen, vaf*n kan vara felet?

    Blir sjukt sur på den och vill veta lite felsökning?




    Vet att den ligger i scooter men var tvungen att fråga, förresten kan det vara tändningen som är fel?
    Tips
    1. Får du den att gå bra på något läge i "gasregistret" är troligaste orsaken förgasar/bränsle relaterat.
    2. Går den dåligt över hela "gasregistret" är det troligaste felet ett tändfel.

    Övrigt:
    När uppstod felet?
    Uppstod felet utan förvarning... eller efter det att du mekat med hojen?
    Ofta beror felen på något vi gjort eller glömt att göra.
    Var metodisk!
    Det kan vara frestande att gripa sig an med själva mekandet men du vinner på att sortera de grå cellerna först!
    Lycka till!

    PS
    Glödtändningen som du upplever testa att byta till ett tändstift med ett högre värmetal ett s.k. "kallare stift"
    Senast redigerat av HasSse666 den 2010-07-27 klockan 18:04.

  6. #6
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av HasSse666 Visa inlägg
    Tips
    1. Får du den att gå bra på något läge i "gasregistret" är troligaste orsaken förgasar/bränsle relaterat.
    2. Går den dåligt över hela "gasregistret" är det troligaste felet ett tändfel.

    Övrigt:
    När uppstod felet?
    Uppstod felet utan förvarning... eller efter det att du mekat med hojen?
    Ofta beror felen på något vi gjort eller glömt att göra.
    Var metodisk!
    Det kan vara frestande att gripa sig an med själva mekandet men du vinner på att sortera de grå cellerna först!
    Lycka till!

    PS
    Glödtändningen som du upplever testa att byta till ett tändstift med ett högre värmetal ett s.k. "kallare stift"
    1. Den går väldigt bra tills ett visst varvtal där den styper känns det som, vet att jag har ostrypt cdi men den varvar till t.e.x. 12000 rpm och sen hackar den som med ostrypt?

    Övrigt:
    När uppstod felet?
    Vet ej om det var innan eller efter jag pillat på min tändning, min moppe hackade innan pga dålig sving så kunde inte varva till 12000 rpm!
    Uppstod felet utan förvarning... eller efter det att du mekat med hojen?
    Den kan ha hänt efter jag plockat av tändningen eftersom kilen där gått sönder så jag bytade, det kändes lite skillnad som att den var rappare efter men nu fungerar den inte över 12k rpm, dock kan problemet vara dåligt tändstift eller att det är originaltändning?

    Edit: Har br7es kom jag på, borde kanske sätta på br9es, har den liggande hemma men orkade inte pilla innan

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    1. Den går väldigt bra tills ett visst varvtal där den styper känns det som, vet att jag har ostrypt cdi men den varvar till t.e.x. 12000 rpm och sen hackar den som med ostrypt?

    Övrigt:
    När uppstod felet?
    Vet ej om det var innan eller efter jag pillat på min tändning, min moppe hackade innan pga dålig sving så kunde inte varva till 12000 rpm!
    Uppstod felet utan förvarning... eller efter det att du mekat med hojen?
    Den kan ha hänt efter jag plockat av tändningen eftersom kilen där gått sönder så jag bytade, det kändes lite skillnad som att den var rappare efter men nu fungerar den inte över 12k rpm, dock kan problemet vara dåligt tändstift eller att det är originaltändning?

    Edit: Har br7es kom jag på, borde kanske sätta på br9es, har den liggande hemma men orkade inte pilla innan
    när jag hade br7es i min drac opluggad så smälte stiftet för att det blev för varmt prova att byt å se ifall de blir bättre
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  8. #8
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    när jag hade br7es i min drac opluggad så smälte stiftet för att det blev för varmt prova att byt å se ifall de blir bättre
    Tänkte det med, men samtidigt så hade jag br8es original och det gör väll ingen stor skillnad mellan br9es och br8es för jag tycker att jag kanske borde ha br10es eller något sånt?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Vet inte var jag ska fråga och orkar inte med min moppe snart

    Moppen har gått bra som fan ändå tills höga varv, sen börjar den hacka, kommer till effektkurvan och varvar nästan ut, sen hoppas den hela tiden som strypt cdi eller så?

    Så jag tänkte att det kunde vara för litet munstycke så jag bytade till 108 från 102, den gick som f*n på 1:an och 2:an men när den kom in på varven i 3:an dog den och sen krävdes det ca 10 kickar för att få igång den..

    Bytade till 100 för matthew94 sa att den kanske fick för mycket bränsle, den gick skit och hackade lite tidigare, bytade till 105 och den hackar senare än med 102, borde jag ha mellan 105-108 då eller kanske bara ställa in den bättre med luften på 108?



    För övrigt så hackade moppen upp sig som fan idag, den funkar hur bra som helst och köra med, sen helt plötsligt kan den bara typ dö som när man drar full gas så den får för mycket bensin och bara bööööööh och dör och när man tog in kopplingen så varvade den upp som f*n och till och med efter tändningslåset var av fortsatte den så släppte kopplingen och då gick gick den ner till tomgångsvarv och sen började den köra normalt igen, vaf*n kan vara felet?

    Blir sjukt sur på den och vill veta lite felsökning?




    Vet att den ligger i scooter men var tvungen att fråga, förresten kan det vara tändningen som är fel?
    Kör du med original tändning?

  10. #10
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av zer0 Visa inlägg
    Kör du med original tändning?
    Kollade mitt tändstift och kom på att jag körde med br7es

    Bytade till br9es och den gick som fan

    Men ibland (hände innan också) börjar den hacka och vill inte gå, den dör hela tiden och man får växla ner och åka igång den eller hur jag ska förklara, sjukt segt..

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Kollade mitt tändstift och kom på att jag körde med br7es

    Bytade till br9es och den gick som fan

    Men ibland (hände innan också) börjar den hacka och vill inte gå, den dör hela tiden och man får växla ner och åka igång den eller hur jag ska förklara, sjukt segt..
    Tror att originaltändningen inte orkar med de högre varvtalen.

  12. #12
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av zer0 Visa inlägg
    Tror att originaltändningen inte orkar med de högre varvtalen.
    Den går som fan, men ibland, och då menar jag ibland dör den bara, sen håller den på så tills jag kylt ner den och sen funkar den skitbra...
    Varför skulle den vilja göra så mot mig?

  13. #13
    när jag gasar så är den ganska seg i starten, kan det vara luftskruven som behövs justeras? Hade samma setup och samma munstycken, vikter etc på mitt gamla block så det är lite konstigt att den går sämre nu, har också kolla trottelnålen och den är i bra höjd.
    När jag ställer in luftskruven kan jag bara gasa med typ 1/8 dels gas då och skruva tills den kommer på ett högt varv?
    §6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in