1. #1

    Misstänkt CDI Box problem! ( Problem löst, kolv trasig xD )

    Hejsan! Var ute och åkte med min Hyosung Sense igår och körde då utan CDI strypningen, moppen började gå dåligt och jag trodde luftfiltret hade lossnat och stannade då moppen och kollade.

    Men luftfiltret satt kvar och moppen gick inte att starta igen. Den gjorde ett flertal små förgasarsmällar men inget tecken på att komma till liv.

    Jag har nu demonterat hela mopeden och kollat tändstift, bensintillförsel och olja och inget av dom är det fel på. Jag misstänker CDI boxen, men kan mopeden ha tändning ändå och hur kan man felsöka en CDI box för att se ifall den är trasig?

    En ny CDI box kostar nämligen 900:- så jag vill vara HELT säker på att det är den som är trasig.

    P.S Motorn går runt på kicken så jag misstänker inte cylinder/kolv i dagsläget.

    Mvh Hassman
    Senast redigerat av hassman den 2012-05-05 klockan 16:51.

  2. #2
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Asså, har du gnista på tändstiftet så ska ju cdi'n i regel vara hel, moppen ska ju iallafall starta. Då CDI'ns uppgift är att ge en gnista till tändstiftet, som i sin tur ska antända bränslet.
    Snackar vi 2- eller 4takt nu?

    Hade cylindern skurit skulle den ha dött ganska fort tycker jag, inte börja gå dåligt och till slut dö...
    Hur strypte du av cdi'n menar du? klippte du nån kabel eller liknande? Isåfall, isolerade du kabeln i båda ändarna efter att du klippt av den?
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Asså, har du gnista på tändstiftet så ska ju cdi'n i regel vara hel, moppen ska ju iallafall starta. Då CDI'ns uppgift är att ge en gnista till tändstiftet, som i sin tur ska antända bränslet.
    Snackar vi 2- eller 4takt nu?

    Hade cylindern skurit skulle den ha dött ganska fort tycker jag, inte börja gå dåligt och till slut dö...
    Hur strypte du av cdi'n menar du? klippte du nån kabel eller liknande? Isåfall, isolerade du kabeln i båda ändarna efter att du klippt av den?
    Exakt min tanke också om CDI boxen. Det är en 2-takt och CDI boxen är avstrypt genom att klippa 1 kabel, gjort av tidigare ägare. Men jag har kollat kopplingen till switchen från den kabeln och det ser bra gjort ut, isolerade och bra.

    Min andra tanke är att det är något med förgasaren eller kolvringar, i och med att den började gå dåligt för att slutligen dö på tomgången. Men jag har testat att kicka och köra elstarten och sen kolla om det kommer bensin o det blir fuktigt i förgasaren.

    Väldigt mysko att den bara dog tvärt sådär.

    Ska riva ner motorn imorgon och kolla förgasaren och kolven iallafall.

  4. #4
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Blir tändstiftet blött när du kickar också? Det kan vara en ide att testa med startgas också, den kan ha surat ner sig nå fruktansvärt och inte tänder på bensin. Testa ett annat stift om du har tillgång till det också, innan du plockar av cylindern och krånglar...

    Kan också varit topplockspackningen eller liknande som gått, men tycker inte den borde gå sämre och sämre och slutligen dö då...

    Har du testat utan luftfilter? Är det igensatt så får motorn ingen luft, och då går den inte.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Blir tändstiftet blött när du kickar också? Det kan vara en ide att testa med startgas också, den kan ha surat ner sig nå fruktansvärt och inte tänder på bensin. Testa ett annat stift om du har tillgång till det också, innan du plockar av cylindern och krånglar...

    Kan också varit topplockspackningen eller liknande som gått, men tycker inte den borde gå sämre och sämre och slutligen dö då...

    Har du testat utan luftfilter? Är det igensatt så får motorn ingen luft, och då går den inte.
    Tändstiftet blev faktiskt inte blött, men det var fint brunt. Utan luftfilter har jag också testat då jag bytte till sportluftfilter förra veckan och trodde det hade lossnat från början. Ska ragga tag på lite startgas och se ifall han vill köra igång på det

  6. #6
    Problemet är löst, halva kolvringen var borta och det satt kolvrings flisor i kolven
    Billigare än en ny CDI box som jag först misstänkte iallafall


Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in