Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    västernorrland
    Inlägg
    276

    Cool vilka rör är bra att racea med ?

    kom med förslag

  2. #2
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    vad för övrig setup?
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  3. #3

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    västernorrland
    Inlägg
    276
    inget nu men håller på att bygga

  4. #4
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Högvarvigt.

  5. #5

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    västernorrland
    Inlägg
    276
    är stage6 1400 bra?

  6. #6

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    västernorrland
    Inlägg
    276
    roost ,c21,c30,c20,hebo,mk,stage1400 ?

  7. #7
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    Citat Ursprungligen postat av sprint Visa inlägg
    roost ,c21,c30,c20,hebo,mk,stage1400 ?
    måste ju veta vad du ska ha för cylinder osv innan..
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  8. #8

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    västernorrland
    Inlägg
    276
    okej har nu mk sp men kommer bli bb77 elelr stage6 r/T

  9. #9

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av sprint Visa inlägg
    okej har nu mk sp men kommer bli bb77 elelr stage6 r/T
    C21, c30 , nåt av roost avstämda för cyllarna, js70 , R/T röret, yasuni R/T röret osv , går o säga hur många som helst ..

    Allt under c21 är dåligt , r1400 är inte så bra heller.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  10. #10

  11. #11

  12. #12

    Reg.datum
    Nov 2010
    Ort
    västernorrland
    Inlägg
    276
    men vad kan man jämföra r1400 med??

  13. #13
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    för bästa effekt så ska ju röret matcha cylindern. Det spelar ju ingen roll vilket rör du har så länge det inte passar cylindern.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    för bästa effekt så ska ju röret matcha cylindern. Det spelar ju ingen roll vilket rör du har så länge det inte passar cylindern.
    Grejjen är väll att cylindrar inom samma effektklass ofta är hyfsat lika gällande durration och tid/area, t.ex cylindrar som folk tenderar att kalla för hyper ligger nästan alltid runt ~190-200 i avgasdurration. Om man då monterar ett rör som är byggt för 195 i durration på en cylinder med 200 så blir bara resultatet att effektpuckeln förskjuts några hundra varv uppåt.

    Sen är ju dock durrationen bara en liten grejj i det hela, men då cylindrar ofta är väldigt lika så spelar det mindre roll om röret är gjort för just en specifik cylinder.

    Desto viktigare att tänka på är för vilken cc röret är gjort för. Monterar man ett rör för 70cc på en 50cc motor får det bara resultatet att den går kasst. Monterar man däremot ett rör för 50cc på en 70cc motor så dröjer det inte länge innan du har en skuren cylinder.

    Slutsatsen är alltså:
    Ska man köpa ett rör så se till att köpa ett som är gjort för precis den cc som din motor har, samt att man matchar cylinder och rör för det ändamål man ska ha mopeden till.

  15. #15
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Grejjen är väll att cylindrar inom samma effektklass ofta är hyfsat lika gällande durration och tid/area, t.ex cylindrar som folk tenderar att kalla för hyper ligger nästan alltid runt ~190-200 i avgasdurration. Om man då monterar ett rör som är byggt för 195 i durration på en cylinder med 200 så blir bara resultatet att effektpuckeln förskjuts några hundra varv uppåt.

    Sen är ju dock durrationen bara en liten grejj i det hela, men då cylindrar ofta är väldigt lika så spelar det mindre roll om röret är gjort för just en specifik cylinder.

    Desto viktigare att tänka på är för vilken cc röret är gjort för. Monterar man ett rör för 70cc på en 50cc motor får det bara resultatet att den går kasst. Monterar man däremot ett rör för 50cc på en 70cc motor så dröjer det inte länge innan du har en skuren cylinder.

    Slutsatsen är alltså:
    Ska man köpa ett rör så se till att köpa ett som är gjort för precis den cc som din motor har, samt att man matchar cylinder och rör för det ändamål man ska ha mopeden till.
    de där du sa med 50cc rör på 70cc? ja kör ju med orginal rör på min barikit 74cc? dock så stuntar ja så de blir inte stora påfrästningar?.. tyckte bara de lät konstigt så därför ja fråga
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av sköld Visa inlägg
    de där du sa med 50cc rör på 70cc? ja kör ju med orginal rör på min barikit 74cc? dock så stuntar ja så de blir inte stora påfrästningar?.. tyckte bara de lät konstigt så därför ja fråga
    Nu har jag ingen större koll på original-rör men brukar inte de vara väldigt överdimensionerade både i belly-area/volym och stinger-area? Sen handlar det ofta om så lite effekt och värme (effekt och värme hänger ihop) med ett originalrör så det blir inte lika noga då.

    Men när man börjar köra med riktiga högpresterande rör blir det en annan sak. Vi kan ta HHR's sprinter (r/t 70cc cylinder) som exempel, det första test-röret han gjorde hade en väldigt liten diameter på magen (motsvarande vad som borde vara lämpligt för en 50cc cylinder eller mindre) och även fast den var rätt bestyckad så tog det inte lång tid innan den värmenöp.

  17. #17
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Grejjen är väll att cylindrar inom samma effektklass ofta är hyfsat lika gällande durration och tid/area, t.ex cylindrar som folk tenderar att kalla för hyper ligger nästan alltid runt ~190-200 i avgasdurration. Om man då monterar ett rör som är byggt för 195 i durration på en cylinder med 200 så blir bara resultatet att effektpuckeln förskjuts några hundra varv uppåt.

    Sen är ju dock durrationen bara en liten grejj i det hela, men då cylindrar ofta är väldigt lika så spelar det mindre roll om röret är gjort för just en specifik cylinder.

    Desto viktigare att tänka på är för vilken cc röret är gjort för. Monterar man ett rör för 70cc på en 50cc motor får det bara resultatet att den går kasst. Monterar man däremot ett rör för 50cc på en 70cc motor så dröjer det inte länge innan du har en skuren cylinder.

    Slutsatsen är alltså:
    Ska man köpa ett rör så se till att köpa ett som är gjort för precis den cc som din motor har, samt att man matchar cylinder och rör för det ändamål man ska ha mopeden till.
    "att göra en kort historia lång" haha

    Jo jag vet allt detdär Skrev det efter som ts inte sa nån spicifik cylinder utan att denne frågade vilka rör som är bra att racea med, och det beror ju helt på vad man har för cylinder

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Grejjen är väll att cylindrar inom samma effektklass ofta är hyfsat lika gällande durration och tid/area, t.ex cylindrar som folk tenderar att kalla för hyper ligger nästan alltid runt ~190-200 i avgasdurration. Om man då monterar ett rör som är byggt för 195 i durration på en cylinder med 200 så blir bara resultatet att effektpuckeln förskjuts några hundra varv uppåt.

    Sen är ju dock durrationen bara en liten grejj i det hela, men då cylindrar ofta är väldigt lika så spelar det mindre roll om röret är gjort för just en specifik cylinder.

    Desto viktigare att tänka på är för vilken cc röret är gjort för. Monterar man ett rör för 70cc på en 50cc motor får det bara resultatet att den går kasst. Monterar man däremot ett rör för 50cc på en 70cc motor så dröjer det inte länge innan du har en skuren cylinder.

    Slutsatsen är alltså:
    Ska man köpa ett rör så se till att köpa ett som är gjort för precis den cc som din motor har, samt att man matchar cylinder och rör för det ändamål man ska ha mopeden till.
    vet inte om jag kan hålla med ;D körde min aerox med ett stage6 pro rör gick "bra" inte dåligt iallfall, vill inte heller säga att den gick grymt jämfört som en 70....
    Körde en annan moppe med ett "50 trimm rör gianelli extra" va midrace corsa.. den höll hur bra som helst

  19. #19

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    har lirat Metrakit ProRace III på stage 6 racing 70cc.
    Bättre kombo får man leta efter länge.

    111km/h med original drev/variator/koppling/tändning.
    24mm pwk.
    home made insug.
    stage 6 hpc vev.

    Det där att motorn skär om man har 50cc rör på 70cc tror jag inte ett dugg på..
    har provat o visst funkar de, bara att 70cc anpassade rören funkar bättre..
    +1

    har också provat visst går de bättre när rören är gjorda till de man har men,

  21. #21
    Man kan inte riktigt jämföra äpplen och päron, vi är trotsallt i racingavdelningen och diskuterar så förutsätter att folk pratar om högpresterande rör. Men så verkar inte vara fallet..?

    Att det funkar på era slöa original/sport/midrace-setuper är en sak, men när ni börjar ligga på gränsen så är det en väldigt stor skillnad i värme att helt plötsligt gå ner ~3mm i stinger.

  22. #22
    Prova själva, bygg ett rör till eran cylinder och tune'a sen in piptrycket genom att leta upp den stinger som ger bäst effekt utan att värmen blir för hög. Montera sen en 3mm mindre stinger och se vad som händer.

    Sen kanske köpe-rören är överdimensionerade så att folk ska kunna montera dem på fel cc, vad vet jag. Isåfall är det bara ytterligare ett skäl att hålla sig borta från dem.

  23. #23
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Prova själva, bygg ett rör till eran cylinder och tune'a sen in piptrycket genom att leta upp den stinger som ger bäst effekt utan att värmen blir för hög. Montera sen en 3mm mindre stinger och se vad som händer.

    Sen kanske köpe-rören är överdimensionerade så att folk ska kunna montera dem på fel cc, vad vet jag. Isåfall är det bara ytterligare ett skäl att hålla sig borta från dem.
    Helt rätt resonemang. "Köp-rören" är tillverkad för att leverera OK effekt till många olika cylindrar, det har jag märkt av själv.
    Och som du säger så är stingern väldigt avgörande. Jag körde en gammal DT125 med ett köperör till moped (70cc) och den
    gick inte många mil förens ett värmenyp hade skett.. även att den blöddrade otroligt mycket.

  24. #24

  25. #25
    Berggrens avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    3 741
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Ja, med en för smal och lång stinger ökar mottrycket i pipan rejält. Vilket gör att värmen stiger drastiskt!

    Som jag alltid säger, Lagom är bäst!
    Värst är bäst!
    En sann moderat.
    Sköt dig själv o skit i andra

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Ja, med en för smal och lång stinger ökar mottrycket i pipan rejält. Vilket gör att värmen stiger drastiskt!

    Som jag alltid säger, Lagom är bäst!
    Det är därför man kör med tryckgivare samt avgastemp, gärna flera..

    Påtal om tempar.. I testerna på motorn jag kör på jobbet tappar jag ca 40 grader mellan två av temparna jag loggar, det är endast ca40cm rakt rör mellan givarna.. Detta är då i testcell utan fartvind etc som kyler. Skulle vara intressant att placera ut lite givare på en racingpipa och mäta lite..
    Senast redigerat av Crisse den 2012-05-10 klockan 18:22.

  27. #27
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Helt rätt resonemang. "Köp-rören" är tillverkad för att leverera OK effekt till många olika cylindrar, det har jag märkt av själv.
    Och som du säger så är stingern väldigt avgörande. Jag körde en gammal DT125 med ett köperör till moped (70cc) och den
    gick inte många mil förens ett värmenyp hade skett.. även att den blöddrade otroligt mycket.
    Detta kanske inte är ett dugg intresant men tänkte försöka bidra lite. Jag körde först med ett köpes trimrör till min Airsial 63cc DT-cylinder, som är ganska så portad, 193avgas.
    Som du säger så gick den helt ok med ett köpes rör. Men sen när jag satte på mitt hemmabyggda avstämda rör, då märkte man verkligen vilken nytta det gör med ett avstämt rör. Man känner verkligen skillnaden.
    Sen en liten fråga, Röret är byggt efter 550 grader c. Jag vet inte om det är helt rätt, vad tror ni? jag har 20mm förgasare med ca 200munstycke (mikunis mått) ifall det spelar nån roll.
    Om jag inte lyckas komma upp i 550 grader eller om det tillomed blir varmare, ger det nån stor effektförlust?

  28. #28

  29. #29
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    För att veta avgastempen måste du mäta innan, omöjligt att gissa vart du ligger.
    Var bör man mäta då? Gasernas temperatur varierar beroende var i pipan man mäter. Som jag skrev tidigare så diffar det 40 grader på testcellsmotorn jag kör vid ca 500 grader avgastemp, det är 40cm mellan mätpunkterna och omgivningstemperatur på ca 21 grader. Räknar man med att motorn (avgasröret) är kylt av fartvind vid körning diffar det säkert ännu mer.

    Bör man sätta ut ett antal termoelement och köra ett snitt på gastemperaturen från avgasport till stinger?

  30. #30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in