Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Varför startar inte moppen efter cylinderbytet? DT MX -89

    Hej jag har nu satt på ny cylinder (polini 70cc), tändstift (8 värmetal) och rör, men den startar inte. När jag häller bensin i tändstiftshålet så startar den i några sekunder sen dör den bara även fast jag ger startgas. Jag har även prövat att rullstarta den men då dör den bara. Jag får gnista från stiftet iaf. Beror det på förgasaren, att det inte kommer bensin till cyllen? För det luktar inte bensin kring moppen, kan tillägga att jag har en gammal 12mm förgasare.

    Tacksam för svar!

  2. #2
    kolla så slangarna ligger rätt, gör rent förgasaren så borde det fungera=)

  3. #3
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Sätt på bensinkranen och tanka
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av freddx01 Visa inlägg
    kolla så slangarna ligger rätt, gör rent förgasaren så borde det fungera=)
    tack, skall prova!

  5. #5
    Kolla så rätt tändstift sitter på plats.

    Ibland kan längden på stift skilja mellan cylindrar, har du för kort stift blir det för dålig komp och då startar den inte.

  6. #6
    Har tagit loss förgasaren och satt på bensinkranen och slangen, men inget bensin rinner ut till insuget ner i cylindern. ska det vara så?
    iaf ska beställa ny. har ni något tips på bra välkända märken?

  7. #7
    W1Ll3s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stockholm, Finspång (hällesta);D
    Inlägg
    161

    Cool

    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    Har tagit loss förgasaren och satt på bensinkranen och slangen, men inget bensin rinner ut till insuget ner i cylindern. ska det vara så?
    iaf ska beställa ny. har ni något tips på bra välkända märken?
    Jag hade samma problem när jag bytte min cylle, jag hade glömt vakuumslangen till bensin kranen, har du en manuell ska den vara på. Det är säkert nått litet fel.
    Yamaha DT110x Parmakit 2010
    Derbi Senda 2005 70cc

  8. #8
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    plocka isär förgasaren och gör rent alla munstycken och kanaler

  9. #9
    har du vakuum? isåfall sug i vakuum slangen så ska det komma bensin, sen kolla så den verkligen sitter rätt och inte på den platsen där bensin slangen skall på eller liknande

  10. #10
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av freddx01 Visa inlägg
    har du vakuum? isåfall sug i vakuum slangen så ska det komma bensin, sen kolla så den verkligen sitter rätt och inte på den platsen där bensin slangen skall på eller liknande
    På dtmx är de manuell
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av W1Ll3 Visa inlägg
    Jag hade samma problem när jag bytte min cylle, jag hade glömt vakuumslangen till bensin kranen, har du en manuell ska den vara på. Det är säkert nått litet fel.
    Japp jag har en manuell bensinkran, men tror inte jag har en vacuumslang?Namn:  IMG_0382.jpg
Visningar: 507
Storlek:  101,1 KBNamn:  IMG_0383.jpg
Visningar: 522
Storlek:  115,2 KB

  12. #12
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    Japp jag har en manuell bensinkran, men tror inte jag har en vacuumslang?Namn:  IMG_0382.jpg
Visningar: 507
Storlek:  101,1 KBNamn:  IMG_0383.jpg
Visningar: 522
Storlek:  115,2 KB



    Nej du har ingen vacuumslang för du har manuell kran
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  13. #13
    antar att den tjocka på förgasaren är bensin, den lilla ramlar det ur bensin om jag tiltar den, hur som haver har öppnat flöttoren och den ligger massa bensin där så antar att nått i den funkar iaf, men som ni ser på första bilden så är den endast 1 slang, så vart isf är vacuum slangen?

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av derbi_crille Visa inlägg
    Nej du har ingen vacuumslang för du har manuell kran
    ah okej, så du tippar på att det är förgasaren som är slut?

  15. #15
    Haha du har fortfarande ingen vacumslang..

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Mertz Visa inlägg
    Haha du har fortfarande ingen vacumslang..
    nej jag vet men vad är då felet? då ska den ju starta förutsatt att förgasaren fungerar? visst?

  17. #17
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    ah okej, så du tippar på att det är förgasaren som är slut?

    De lilla nippeln är överflödesslangen Prova att sätta tillbaks trotteln och gasvajjern å sätt på bensin slangen igen och sätt på kranen, sen prova gasa medans nån av insugshålen är nedåt. Rinner de ut bensin ur mustycket/emulitionsröret(stavning) så funkar den som de ska
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  18. #18
    plocka isär skiten, blås ut alla delar, sätt ihop den antagligen så e nå skit som e täppt så föggen inte kan skicka soppa till insuget

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av derbi_crille Visa inlägg
    De lilla nippeln är överflödesslangen Prova att sätta tillbaks trotteln och gasvajjern å sätt på bensin slangen igen och sätt på kranen, sen prova gasa medans nån av insugshålen är nedåt. Rinner de ut bensin ur mustycket/emulitionsröret(stavning) så funkar den som de ska
    grejjen är den att jag har hållt på med gasvajjern i 2 dagar nu, och har försökt att få förgasaren att fungera, den ser hel ut, och har prövat att ha slangen och kranen på med förgasaren avtagen, men det rinner ingen bensin till insuget vilket det borde göra?

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av flaka-power Visa inlägg
    plocka isär skiten, blås ut alla delar, sätt ihop den antagligen så e nå skit som e täppt så föggen inte kan skicka soppa till insuget
    bra tips, fast den förgasaren känns helt slut, den är bara 12mm, med 70cc och gianelli på, så känns meningslöst att spendera tid på den, köper mig en Dellerto black racing 19mm ist, hoppas det funkar

  21. #21
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    bra tips, fast den förgasaren känns helt slut, den är bara 12mm, med 70cc och gianelli på, så känns meningslöst att spendera tid på den, köper mig en Dellerto black racing 19mm ist, hoppas det funkar

    Du har fått de svaret innan som du ser om du scrollar upp dellorto föggen passar inte på ditt insug så du vet, du får köpa ett som passar till den föggen
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  22. #22
    e gasvajern hel? rör sig nålen/trotteln i föggen? förresten, e de tort i insuget å där? kanske e nå skit i insuget så de inte rinner till cyllen bara? :s
    men ja.. kolla om vajern e hel å trotteln går som den ska, gör den de lr om den inte gör de, oavsett dvs. rengör bara föggskiten å testa om den startar även om föggen e hur liten som helst så borde den kunna funka i värsta fall när du ligger på fullgas haha x)

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av derbi_crille Visa inlägg
    Du har fått de svaret innan som du ser om du scrollar upp dellorto föggen passar inte på ditt insug så du vet, du får köpa ett som passar till den föggen
    skrev nån det innan? sorry, fan du krossar mina drömmar!:@ Vad för förgasare passar min lilla skrotmoppe då!?

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av flaka-power Visa inlägg
    e gasvajern hel? rör sig nålen/trotteln i föggen? förresten, e de tort i insuget å där? kanske e nå skit i insuget så de inte rinner till cyllen bara? :s
    men ja.. kolla om vajern e hel å trotteln går som den ska, gör den de lr om den inte gör de, oavsett dvs. rengör bara föggskiten å testa om den startar även om föggen e hur liten som helst så borde den kunna funka i värsta fall när du ligger på fullgas haha x)
    köpte ny vajer iförrgår då den gamle sprack, men jag klippte den nya förkort och fick genväga lite, men så den funkar, när handtaget är i bott, alltså 0 gas, så ser man en halv cm från trotteln, och drar jag fullt så försvinner den så att säga, ja det är snustorrt. ja det är sant, får göra det, hatar gamla förgasare

  25. #25
    väntaväntavänta... när man kollar in i föggen så e trottlen typ l l <-- från trottelns bott te föggebotten så att säga? :S

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av flaka-power Visa inlägg
    väntaväntavänta... när man kollar in i föggen så e trottlen typ l l <-- från trottelns bott te föggebotten så att säga? :S
    stämmer mycket bra, som en halv tumnagel skulle jag säga

  27. #27
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    skrev nån det innan? sorry, fan du krossar mina drömmar!:@ Vad för förgasare passar min lilla skrotmoppe då!?
    Men de finns insug så du kan ha den föggen
    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av derbi_crille Visa inlägg
    Men de finns insug så du kan ha den föggen
    kommer inte förgasaren slå i motorblocket då? för den lilla 12mm och det lilla insuget jag har nu så är det ju typ 6mm till att den slår i blocket, med större insug och 9mm större förgasare så kommer den ju definitivt slå i:/

  29. #29
    derbi_crilles avatar
    Reg.datum
    Aug 2009
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    1 912
    Citat Ursprungligen postat av DTrejsarn Visa inlägg
    kommer inte förgasaren slå i motorblocket då? för den lilla 12mm och det lilla insuget jag har nu så är det ju typ 6mm till att den slår i blocket, med större insug och 9mm större förgasare så kommer den ju definitivt slå i:/
    Nej men de är ju olika lutning i osv på olika insug

    Annars köp denna http://www.cykelkraft.se/J17-315-02.phtml och denna http://www.cykelkraft.se/J17-113-02.phtml

    Citat Ursprungligen postat av Flarsson Visa inlägg
    Att ha kasst sex är lite som att äta gårdagens pizza micrad, det är rätt najs men inget man skryter om.

  30. #30
    Citat Ursprungligen postat av derbi_crille Visa inlägg
    Nej men de är ju olika lutning i osv på olika insug

    Annars köp denna http://www.cykelkraft.se/J17-315-02.phtml och denna http://www.cykelkraft.se/J17-113-02.phtml
    är det bra grejjer då? den var slut i lager:/

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in