1. #1

    Aerox beter sig helknäppt!

    Hej! Min Aerox vill ej driva framåt, eftersom den inte varvar något så är det ju inte möjligt att det är variator/koppling å detta skit. Packboxarna sitter som dom ska och den drar ej tjuvluft. Har testat med 12 mm fögge och 21 mm men utan någon förbättring. Ska testa imorgon med 16mm men det kommer väll inte hända ett skit I guess. Tror någon att det kan vara något inne i vevhuset, med veven/lagrena. Tror inte det själv men det låter nå konstigt tjutande ljud när man har motorn igång ibland. Kolv och cylinder är shysst. Har haft 70cc på i 1 mil bara, bytte sedan tillbaka till 50cc men den beter sig likadant..

    Har någon en vildaste aning?? Måste få bettan att gå till frihamnen/ropsten den 12:e!!!

    Tack på förhand!

  2. #2
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Får den luft och bensin? För mycket/lite bensin?
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Får den luft och bensin? För mycket/lite bensin?
    hur kollar man så att den får luft då? eftersom den stod på tomgång måste den ju fått det. testade med 12mm 100 munstycke å det gick ej. Sedan 21 mm med 96 munstycke bara för att se om den ändrade sig men nej den starta bara då på startgas. Men kan det vara så att den får t.o.m för mycket soppa med 12 mm 100 munstycke. Kör med sportluftfilter, doppler s3r, multivarre och småsaker

  4. #4
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    blöddrar den eller bööar när du gasar? Hur ser tändstiftet ut, färg? Du kan kolla membranet också, skulle kunna vara det.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  5. #5
    armiinns avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    185
    hackar den på tomgången? gnistan eller ngt måste vara svagt eftersom du säger att den startar på startgas. Vilket tändstift har du? Skruva in luftskruven helt sen 2.5 varv ut. för att se variatorn och det funkar så tror jag du kan testa detta som jag set i hasses videos på youtube, ta en whitebord penna och gör en rak linje från hålet på variatorn alltså där du trär över den över veven till slutet på den alltså längst upp. sedan startar du moppen och varvar, öppna sedan och kolla om linjen du ritat är borta. om den är det så har remmen suddat ut det ju och då är det inte variatorn som är problemet.
    Kanske lite svår text har bråttom därför den kanske är lite obegriplig

  6. #6
    Robbans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    125
    Hackar den och har sig när du gasar på? för i så fall kan det vara jordningen som är kass!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    blöddrar den eller bööar när du gasar? Hur ser tändstiftet ut, färg? Du kan kolla membranet också, skulle kunna vara det.
    den gör i princip ingen ändring när jag gasar. lite dovare ljud bara. tändstiftet är typ kolsvart, har testat slipa de men inget händer. Skulle det va så att jag måste dra i typ 70 munstycke i en 12 mm med luftfilter för att få den oboybrunt. verkar lite för litet.. bytte membranet till ett som gått 50mil (såg schysst ut). men kan testa byta tbx imorgon.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Robban Visa inlägg
    Hackar den och har sig när du gasar på? för i så fall kan det vara jordningen som är kass!
    den gjorde det innan jag bytte till en annan tändning som en kompis hade liggandes. då fick den avgassmällar och sånt. men inte nu men den villl fortfarande inte gå frammåt

  9. #9

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av armiinn Visa inlägg
    hackar den på tomgången? gnistan eller ngt måste vara svagt eftersom du säger att den startar på startgas. Vilket tändstift har du? Skruva in luftskruven helt sen 2.5 varv ut. för att se variatorn och det funkar så tror jag du kan testa detta som jag set i hasses videos på youtube, ta en whitebord penna och gör en rak linje från hålet på variatorn alltså där du trär över den över veven till slutet på den alltså längst upp. sedan startar du moppen och varvar, öppna sedan och kolla om linjen du ritat är borta. om den är det så har remmen suddat ut det ju och då är det inte variatorn som är problemet.
    Kanske lite svår text har bråttom därför den kanske är lite obegriplig
    den hackade innan men bytte tänding har ett br7hs tror jag det är. testar detta imorgon! aa jag förstår, men tror endå det inte kan va det. för om den varvar ska den juh låta som en crossmoppe på neutral (i stora drag) men den låter bara dovare när ja gasar (alltså varvar knappt upp någonting)

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    multiposta inte. multicitera ist.

    kolla choken pån.. .dom där elektroniska skiten brukar ge sig ibland.
    har aldrig kört med choke. lär ju inte va det endå om stiftet är kolsvart?

  12. #12
    Lennarts avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    5 324
    har aldrig kört med choke. lär ju inte va det endå om stiftet är kolsvart?
    el eller kabelchoke?
    Jag är inte rasist,
    Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    el eller kabelchoke?
    vajer

  14. #14
    Stiftet vitt=för mycket blandning
    Stiftet oboybrunt=bra blandning
    Stiftet svart som kol=snål blandning

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Aeroxfantast Visa inlägg
    Stiftet vitt=för mycket blandning
    Stiftet oboybrunt=bra blandning
    Stiftet svart som kol=snål blandning
    jo jag vet. antar att du menar luft i din benämning. men låter så osannolikt att den inte ska funka med en dellorto 12 mm förgasare med 100 munstycke när jag har luftfilter, trimrör osv...

  16. #16
    Fel. vitt=förlitet oboy=bra svart=förmycket

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av [email protected] Visa inlägg
    jo jag vet. antar att du menar luft i din benämning. men låter så osannolikt att den inte ska funka med en dellorto 12 mm förgasare med 100 munstycke när jag har luftfilter, trimrör osv...
    True, för det kräver ju ganska mycket bränsle. Som jag förstod det så är stiftet svart? Byt ner dig lite iaf inte för mycket. Tills stiftet ser bra ut.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av dennis1 Visa inlägg
    Fel. vitt=förlitet oboy=bra svart=förmycket
    sant, fel av mig!

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Aeroxfantast Visa inlägg
    True, för det kräver ju ganska mycket bränsle. Som jag förstod det så är stiftet svart? Byt ner dig lite iaf inte för mycket. Tills stiftet ser bra ut.
    okej ska testa detta idag och se om den ens går framåt fast den får rätt färg på stiftet..

  20. #20
    UPDATE!! Den avgassmäller när jag gasar fullt och går sjukt orent, som om den misständer eller nått. testat med en annan tändning, cdi, tändspole men inget hjälper. vafan är felet??? när den sluta funka så hade jag 70 cc, åkte i 5 km/h och släppte gasen så dog den. trodde den dog pga dåligt inställd. men sen när jag skulle köra igen efter en stund s starta den inte ens på startgas. kollade cyllen men den var ok, bytte till mindre fögge samt satte på 50cc. och de va då felet uppstod. så den går bra på tomgången nu men när jag gasar rör den sig inte och misständer. Packboxarna sitter bra och tog bort variatorkåpan när den var igång och fläktskivan snurrade rakt och fint ( inte skev vev). bytte även membran igår men samma skit. Vafan är felet????!?!?!?

  21. #21
    Robbans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av [email protected] Visa inlägg
    UPDATE!! Den avgassmäller när jag gasar fullt och går sjukt orent, som om den misständer eller nått. testat med en annan tändning, cdi, tändspole men inget hjälper. vafan är felet??? när den sluta funka så hade jag 70 cc, åkte i 5 km/h och släppte gasen så dog den. trodde den dog pga dåligt inställd. men sen när jag skulle köra igen efter en stund s starta den inte ens på startgas. kollade cyllen men den var ok, bytte till mindre fögge samt satte på 50cc. och de va då felet uppstod. så den går bra på tomgången nu men när jag gasar rör den sig inte och misständer. Packboxarna sitter bra och tog bort variatorkåpan när den var igång och fläktskivan snurrade rakt och fint ( inte skev vev). bytte även membran igår men samma skit. Vafan är felet????!?!?!?
    Kolla jordningen! Återkom när du kollat ifall jordningen är bra

  22. #22
    tack. tänkte göra det. kan det vara att jag tog bort startmotorn och därför inte lagt den jordningen på någon annanstans? vart sitter alla jordningar då?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in