1. #1

    förgasare fel

    Tjena!

    nu har jag bytt ner ifrån huvudmunstycke 135 till 100 men det går mycket bättre fast när man gasar fullt hastigt blir det "böööö" och när man kör i ca 50-70 och sen växlar ner och drar på så varvar den inte ur utan typ pendlar mellan t.ex 7000-8000 rpm, vad är det jag ska ändra?

    Namn:  rätt.jpg
Visningar: 377
Storlek:  89,8 KB

    Derbi drd limited edition -08

    Setup:

    Block : D50b0
    Cylinder: Polini evolution 80cc.
    Vev: Doppler endurance 18000 varv.
    Ramlager: Skf c3.
    Förgasare: Delloroto phbl 24mm.
    Insug: Malossi 35mm short neck.
    Luftfilter: Stage6 Racing 70 mm.
    Tändning: Original.
    Avgasrör: Metrakit Prorace thrower.
    Koppling: Prorace lameller/MHR fjädrar.
    Membran: Polini evolution.
    Tändstift: Br10eix.
    Drevning: 14/53.
    Senast redigerat av hyper_freddx den 2012-05-07 klockan 21:44.

  2. #2
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Ut och kör ett par timmar så hinner stiftet få färg. Du märker om du ska ha större eller mindre munstycke. Sen varför skulle den stå 15 min på tomgång? Huvudmunstycket sköter fullgas, inte tomgång.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  3. #3

    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    linköping
    Inlägg
    1 239
    du ska köra fullgas cirka 100m för att få fram resultatet ordentligt.
    Hej, jag gillar att göra saker. Funkar det blir jag glad..

  4. #4
    Men de är inte bra att hålla fullt så länge när cyllen är helt ny?

  5. #5
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av freddx01 Visa inlägg
    Men de är inte bra att hålla fullt så länge när cyllen är helt ny?
    Här har du en bra inkörnings video:


    Den ska gå tjockt
    Den ska belastas på alla varvtal under kortare perioder
    Det enda du bör tänka på är bestyckning, antal % oljeblandning samt motorn är varm o fin!

  6. #6
    nu har jag bytt ner ifrån huvudmunstycke 135 till 100 men det går mycket bättre fast när man gasar fullt hastigt blir det "böööö" och när man kör i ca 50-70 och sen växlar ner och drar på så varvar den inte ur utan typ pendlar mellan t.ex 7000-8000 rpm, vad är det jag ska ändra? men när den står på neutral så kan jag varva max

  7. #7

  8. #8
    Börja ifrån ett stort munstycke så den låter som en 4-takt och sen bara kör steg för steg neråt.
    Som Rexxy sa!

  9. #9
    nu skruvade jag ur luftskruven 1 varv till och nu bööar den inte ibörjan men den orkar inte varva ur på någon växel, och ifall man har för litet munstycke så ska moppen väl varva ur? så det måste vara för stort?

  10. #10
    skruvade du ut eller in luftskruven?

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av flaka-power Visa inlägg
    skruvade du ut eller in luftskruven?
    ut 1 varv till så den är ute totalt 3,5 varv och då böööar den inte vid full gas hastigt men den orkar inte varva ur, får den för lite eller för mycket tro? det går ej se på stiftet, det ser fortfarande helt nytt ut, bränsle: 98oktan med 3,2 % castrol racing 2t

  12. #12

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Den orkar inte heller varva ur om munstycket är för litet. Men som jag sa, testa med full gas enbart en gång, då märker du direkt om den inte går bra. Då är det bara byta neråt i detta fall.

    Att du bara ska gasa fullt en gång är för säkerhetsskull. Om den nu förmodligen skulle gå snålt är det inte bra för motorn att köras hårt på full gas.
    aa men har en drd limited edition 08 och det är så ***** svårt att sätta dit förgasaren för det finns så otroligt lite utrymme så därför frågar jag er annars kunde jag ju bara bytt och testat, men ska testa med strl 95 (har 100) nu, blir det inte bättre provar jag 105

  14. #14

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Att det är trångt är ingen ursäkt! Efter 95 tycker jag du ska testa 90, och därefter 88, sen 85 o.s.v. Tills den går bra!

    Om den inte går bättre när du är nere på 60-65 är något galet.
    nu har jag 95 i och vilken skillnad det blev, nu varvar den ur som den ska men borde man testa 90? kollade på stiftet nyss och man kan inte se något på det, det ser fortfarande nästan nytt ut,

  16. #16

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Testa 90 och kolla om den går bättre. Men var nogrann att känna om den hackar eller inte går rent. För då kan den gå för snålt!
    okej tack!

  18. #18
    Min fögge är också svår att få av, måste ta bort kylarkåporna, sadeln, tanken(tömma den hela tiden) och sen är föggen där.
    Du justerar bensinen till din luftmängd, så pilla inget på luftskruven, börja med att testa munstycken!
    För att få bästa resultat så ska föggen vara varm innan du bytar munstycke

  19. #19
    en vanlig senda ser inte ut som limited edition när det gäller ramen och dämparen?

  20. #20
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av D3rbin Visa inlägg
    Min fögge är också svår att få av, måste ta bort kylarkåporna, sadeln, tanken(tömma den hela tiden) och sen är föggen där.
    Du justerar bensinen till din luftmängd, så pilla inget på luftskruven, börja med att testa munstycken!
    För att få bästa resultat så ska föggen vara varm innan du bytar munstycke
    Att ni orrkar gnälla på att den är svår att få av, skruva inte ihop allt när ni bara ska testköra då? Tanken behöver du väl ändå inte tömma?
    luftskruven är till fininställning ja.
    Förklara gärna vad du menar med att föggen ska vara varm?
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Att ni orrkar gnälla på att den är svår att få av, skruva inte ihop allt när ni bara ska testköra då? Tanken behöver du väl ändå inte tömma?
    luftskruven är till fininställning ja.
    Förklara gärna vad du menar med att föggen ska vara varm?
    köp en drd ldt 08 samt en "stor" förgasare och sen säg att det inte är svårt ^^

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in