1. #1

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245

    HJÄLP med uppsats om stridsvagnar, snabba svar!

    Behöver nu lite panik hjälp om en uppsats som ska vara inne på onsdag som jag började med idag.

    Handlar om stridsvagnar vilket jag valde själv, har skrivit information och historia om stridsvagnarna och sen har jag börjat ta upp vissa te.x Tiger, T-55 och berättat lite allmänt om dem osv.

    Nu till problemet.

    Jag hittar ingenstans om dem moderna stridsvagnarna som tillverkats under 2000 talet?? har försökt med alla söksätt på google men hittar inget namn på någon.

    Så jag skulle uppskatta grymt mycket ifall nån kunde säga några namn på te.x Usa:s moderna stridsvagnar som används idag i te.x Irak osv.
    Samt om ni vet mycket om dem så skulle det vara GRYMT ifall ni skrev lite om dem här!


    Måste väl finnas någon krigsintresserad här på mnf?!

  2. #2

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    haha oj, har varit in och tittat där flera gånger men tittade igenom snabbt och såg att det inte var text så gick bakåt direkt

  3. #3

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687

  4. #4

  5. #5
    USA använder M1 Abrams i irak. http://en.wikipedia.org/wiki/M1_Abrams#Iraq_War
    F.ö så tyckte jag att det var lite snålt med fakta, jag har varit inne på sidor där det har visats vilka vapen och fordon militären använde när osv men hittar det inte nu.

  6. #6

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Åstorp ,Skåne
    Inlägg
    687
    Citat Ursprungligen postat av Luleå Visa inlägg
    haha oj, har varit in och tittat där flera gånger men tittade igenom snabbt och såg att det inte var text så gick bakåt direkt
    haha

  7. #7
    Det finns nog en anledning till att man inte hittar så mycket fakta då antagligen de mesta är hemligstämplat. Men tips på vagnar är: M1 abrams, Leopard 2, Challenger 2, T-72, T-90, Type 99... Det kan också vara en bra idé att jämföra dagens tanks med de äldre såsom: sherman, tiger, mark IV och kanske T-34...
    Sen kanske dra något om vad svenskarna tillverkar och vad de använder! Hoppas detta gav dig lite inspiration

  8. #8

    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    linköping
    Inlägg
    1 239
    googla på: "top ten greatest-tanks" är ett programm som kör top 10 om olika saker och berättar om dom, ska finnas ett avsnitt med top bästa stridsvagnarna genom tiderna

    (tror iaf det är så det heter, går på discovery iaf)
    Hej, jag gillar att göra saker. Funkar det blir jag glad..

  9. #9

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Tack alla så grymt mycket!

    Skulle jag fått F på detta så skulle jag nog inte klara kursen och komma in på den inriktningen jag vill!

    Älska mnf

  10. #10
    skriv gärna lite om Stridsvagn 103 den är sverige kända för (inget torn) den är utvecklad för att användas i sverige också

  11. #11
    Skulle lätt säga att sverige har EN av VÄRLDENS snabbaste och mest effektivaste tanks, minns ej vad den heter men vi svenssons brukar ha rätt knepiga namnbeteckningar för olika mekaniska delar.. Tror den hette något i stilen med ''A1b3f''
    Visades på discovery förra året tror jag, finns någon video på youtube också.. Försvarsmakten har säkert någon video på den
    Rör sig otroligt snabbt, väldigt bra kamouflage, smart avfyrningstektik etc

    Sverige har ju bl.a världens smartaste haubitzar(artilleri) då dem kan praktiskt sett sköta sig själva.
    Världens mest avancerade ubåt s.k Gotlandsklassen, USA betalade en stor summa bara för att få veta hur man upptäcker den

    Kan ju även tipsa om att Israel har en/flera väldigt sofistikerade tanks, väldigt framtids-lookalike.. Kan vara dessa som heter Challenger/Avenger?
    Vet faktiskt inte

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Gbgräddglass Visa inlägg
    Skulle lätt säga att sverige har EN av VÄRLDENS snabbaste och mest effektivaste tanks, minns ej vad den heter men vi svenssons brukar ha rätt knepiga namnbeteckningar för olika mekaniska delar.. Tror den hette något i stilen med ''A1b3f''
    Visades på discovery förra året tror jag, finns någon video på youtube också.. Försvarsmakten har säkert någon video på den
    Rör sig otroligt snabbt, väldigt bra kamouflage, smart avfyrningstektik etc

    Sverige har ju bl.a världens smartaste haubitzar(artilleri) då dem kan praktiskt sett sköta sig själva.
    Världens mest avancerade ubåt s.k Gotlandsklassen, USA betalade en stor summa bara för att få veta hur man upptäcker den

    Kan ju även tipsa om att Israel har en/flera väldigt sofistikerade tanks, väldigt framtids-lookalike.. Kan vara dessa som heter Challenger/Avenger?
    Vet faktiskt inte
    Tror sverige använder Den tyska Leopard 2 Den är EN av de bästa i världen som du säger!

    http://www.youtube.com/watch?v=YG1R7pgTChs

    http://www.youtube.com/watch?v=WIG-p...feature=fvwrel

    Det artilleriet du pratade om GBGräddglass!

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av DT-Davve Visa inlägg
    Tror sverige använder Den tyska Leopard 2 Den är EN av de bästa i världen som du säger!

    http://www.youtube.com/watch?v=YG1R7pgTChs

    http://www.youtube.com/watch?v=WIG-p...feature=fvwrel

    Det artilleriet du pratade om GBGräddglass!
    Jo det är mycket möjligt, men vi har en svensktillverkad tank som jag refererar till ''The moving bush''
    Haha..

  14. #14
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Förlåt för att vara tjatig, men det finns väl en tråd för studiehjälp? Det är inte vårt fel att du är sent ute. Jag säger detta så att det inte ska komma fler onödiga trådar. Den här skiter jag i då jag förstår din "panik" om den ska vara inlämnad tills på onsdag.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Förlåt för att vara tjatig, men det finns väl en tråd för studiehjälp? Det är inte vårt fel att du är sent ute. Jag säger detta så att det inte ska komma fler onödiga trådar. Den här skiter jag i då jag förstår din "panik" om den ska vara inlämnad tills på onsdag.
    herregud, jaha varför finns det då en mattråd? och flera andra skit trådar som inte har någonting med "moppar" att göra som hela forumet antagligen är upp byggt efter ??

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av TheMaN Visa inlägg
    herregud, jaha varför finns det då en mattråd? och flera andra skit trådar som inte har någonting med "moppar" att göra som hela forumet antagligen är upp byggt efter ??
    Tidsfördriv, bättre stämning, dela kunskap, ge sidan flera visningar m.m

    Webbe sade bara att det finns en tråd för just DETTA, alltså hjälp med något relaterat till studier.

  17. #17

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Tackar för svaren hörni!
    Gjorde klart den idag och skickade den in via urkund. Hoppas man klarar sig hyfsat därifrån nu

    webbe, is du ta bort tråden ?

  18. #18
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av TheMaN Visa inlägg
    herregud, jaha varför finns det då en mattråd? och flera andra skit trådar som inte har någonting med "moppar" att göra som hela forumet antagligen är upp byggt efter ??
    Jag citerar GBgräddglass då han sa det väldigt bra.

    Citat Ursprungligen postat av Gbgräddglass Visa inlägg
    Tidsfördriv, bättre stämning, dela kunskap, ge sidan flera visningar m.m

    Webbe sade bara att det finns en tråd för just DETTA, alltså hjälp med något relaterat till studier.
    Tackar!

    Citat Ursprungligen postat av Luleå Visa inlägg
    Tackar för svaren hörni!
    Gjorde klart den idag och skickade den in via urkund. Hoppas man klarar sig hyfsat därifrån nu

    webbe, is du ta bort tråden ?
    Lycka till då! Hoppas att det gick bra. Jag låser bara tråden då någon faktiskt kan ha användning av detta i framtiden.

    //Webbe

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in