Derbi Senda går baklänges?

Tja!

Som rubriken säger, moppe fanet går baklänges. xD

En sak är säker och det är något med tändningen. Jag och min polare satt och pillade fast den ny renoverade motorn sen när vi skulle starta gick den as kasst! Den misstände och baksmällde och hade sig. Sen ruskade vi lite i sladdarna på CDIn och då gick den snabbt bättre men lika snabbt sämre igen. Sen när jag hade då stuckit och min polare skulle starta moppen igen så gick den baklänges. Helt tvärt baklänges!

Vad kan problemet vara? Hjälp mucklan fixa moped!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

Startar man en växlad MC/Moped baklänges (genom att lägga i 1an och putta) så vänds ju växellådan om och mopeden går baklänges. Testa att rulla igång den framåt så borde den hoppa igång och gå framåt

Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    kan vara dålig inställd tändning

Statorplattan är rätt inställd. Men den går orent som bara fan!!! Det är nytt stift i. Samt rengjord fögge. Det har varit knas på Statorplattan förut men det är fixat. CDIn är ny i stortsett sen i sommras
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

Kan egentligen bara vara för sen tändning, tändpunkt väldigt nära ÖDP.
    När det är så nära ÖDP så fungerar det, visserligen dåligt, baklänges.
    När du kickar så kan kolven komma i bakslag och helt enkelt tända i fel riktning och plötsligt går den baklänges.

Kan du kolla med stroboskop istället för fasta inställningar mot markeringar?
    Om du har knas med statorn eller pickupen så kanske inte tändpunkten stämmer med markeringarna och då kan det bli så.

Reg.datum
    May 2010
    Citat Ursprungligen postat av Coolvette Visa inlägg
    Kan egentligen bara vara för sen tändning, tändpunkt väldigt nära ÖDP.
    När det är så nära ÖDP så fungerar det, visserligen dåligt, baklänges.
    När du kickar så kan kolven komma i bakslag och helt enkelt tända i fel riktning och plötsligt går den baklänges.
    "Bakslag"??????
    Helt fel resonerat.
    Det är alldeles för TIDIG tändning.
    Tändtidpunkten är normalt alldeles före ÖDP och då blir det utvecklade förbränningen/trycket (som det tar en tid att bygga upp) maximalt när kolven är på nerväg, (i rätt riktning förstås..)
    Har du för TIDIG tändning så utvecklas för högt förbränningstryck för tidigt - och kolven vänder..(och resten också..)
    Du får en baklängesgående motor med en mycket sen tändning.
    Anledning? Givare, svänghjul sitter fel i tid..

Om tändningen står alldeles för tidigt och motorn kommer i motrotation skulle det innebära att den tänder långt efter ÖDP vilket jag tror mindre på.

Min egen erfarenhet är att när tändningen står för nära ÖDP, det vill säga för sent, går det att rullstarta moppen baklänges, har inte lyckats med det då den står för tidigt.

Strobba den.

Han löste problemet! Statorplattan var slut. Så han skaffade en ny och den funkade direkt!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in