Ämne: Cylinderbyte!

  1. #1

    Cylinderbyte!

    Tjena, köpt en 70cc airsal till min rieju 03.

    När jag monterat allt med alla packningar så läcker allt kylarvatten ut ur topplocket på någon sekund...

    Något nybörjare misstag jag gjort eller har jag missat något?

    Tacksam för alla tips!!

  2. #2
    korsdragit muttrarna?

  3. #3

    Reg.datum
    Nov 2011
    Ort
    hörnefors
    Inlägg
    103
    du kan ju ha haft sönder topplockspackningen eller att den inte ligger rätt.

  4. #4

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm/Huddinge/Segeltorp
    Inlägg
    841
    Citat Ursprungligen postat av pussy Visa inlägg
    du kan ju ha haft sönder topplockspackningen eller att den inte ligger rätt.
    Eller att den inte existerar

    Har du topplockspackningen som är en stor ring och fyra små runt pinnbultarna?
    Kåtmorfar<3

  5. #5
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    korsdra topplockets pinnbultar jävligt noga.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  6. #6
    Självklart har jag alla packningarna, jag la lite fett i topplocket för att den packningen inte skulle komma fel..

    Har dragit korsvis och väldigt lite varje gång..

    Det är ju inte så att det läcker lite utan 2 liter rinner ut på någon sekund...

    Flytande packning kan de va något? Ska jag byta bultarna? Har nya men vet inte hur jag ska göra för att byta utan att förstöra några gängor.

    Citat Ursprungligen postat av löfarn Visa inlägg
    Eller att den inte existerar

    Har du topplockspackningen som är en stor ring och fyra små runt pinnbultarna?

  7. #7

  8. #8
    Hårdare än va som ska behövas, har lagt på flytande nu återkommer med resultat!

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    hur hårt drar du bultarna?

    testa med packningsmassa(flytande packning)

  9. #9

  10. #10
    Nej men om det inte blir tätt vill man ju spänna mer..

    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    du får inte dra mer än 18nm.

    12 på m6
    18 på m7
    25 på m8
    45 på m10

    alltså standardgängor. finare/grövre gängor kan dras hårdare.

  11. #11

  12. #12
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Flytande packning kommer förmodligen INTE funka som topplockspackning. Är toppen rak? så den inte är helt jävla skev, för då läcker dte ju ut även med packning...
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  13. #13
    Rinner det ut så snabbt är det en stor läcka, och sånt åtgärdar man inte med flytande packning eller att bara dra åt skruvarna (för) hårt.

    Plocka av toppen, titta närmre på grejerna, försök räkna ut varför det blir en stor öppning där det borde vara tätt. När du räknat ut varför det blir en läcka kan du räkna ut hur du ska åtgärda det. Att testa nödlösningar på måfå utan att ens veta vad som är fel brukar bara leda till mer problem...

  14. #14
    Jag gör inga nödlösningar, jag har mest meckat med bilar och inte mopeder så lite råd har man väll rätt till?

    Varför skulle det vara negativt att förstärka packningarna med flytande packningar? Det läcker iafall inte nu mer efter att jag tatt ner allt igen och rengjort extra noga samt bytt de fyra skruvarna så vad det var som hjälpte vet jag inte eller om det bara är tillfälligt med flytpackning...

    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Rinner det ut så snabbt är det en stor läcka, och sånt åtgärdar man inte med flytande packning eller att bara dra åt skruvarna (för) hårt.

    Plocka av toppen, titta närmre på grejerna, försök räkna ut varför det blir en stor öppning där det borde vara tätt. När du räknat ut varför det blir en läcka kan du räkna ut hur du ska åtgärda det. Att testa nödlösningar på måfå utan att ens veta vad som är fel brukar bara leda till mer problem...

  15. #15
    Inget negativt med flytande packning eller att fråga efter råd, men det du sa från början var att allt vatten rann ut på någon sekund, och för att en halvliter-liter ska rinna ut på nån sekund behövs det en ganska rejäl öppning. Flytande packning är sånt som kan göra skillnaden mellan att det droppar lite och att det är helt tätt, det är inte en lösning på situationer när läckan är stor nog att tappa bort småbarn i som det du beskrev.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    du får inte dra mer än 18nm.

    12 på m6
    18 på m7
    25 på m8
    45 på m10

    alltså standardgängor. finare/grövre gängor kan dras hårdare.
    beror ju på om det är en 8.8 eller en 12.9 också. Och eftersom det är pinnbultar så kan jag till 90% lova att du kan dra mer än 18nm.

    OnT:
    flytande packning ska man helst aldrig använda, då tyder det bara på att något annat är fel.
    läcker den inne i cylindern eller utanpå? är det utanpå ligger packningen fel, eller skit i spåret där den ska sitta. är det den inre, samma problem. rensa spåret och testa utan fett. korsdra muttrarna och sen ska det fungera annars är något inte riktigt plant.
    är det vid cylinderfoten så skrapa bort allt av dem gamla packningen och dit med en ny.

    aldrig haft problem med nya packningar som läcker, dock är det lätt att få gamla packningar att läcka
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  17. #17
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    beror ju på om det är en 8.8 eller en 12.9 också. Och eftersom det är pinnbultar så kan jag till 90% lova att du kan dra mer än 18nm.

    OnT:
    flytande packning ska man helst aldrig använda, då tyder det bara på att något annat är fel.
    läcker den inne i cylindern eller utanpå? är det utanpå ligger packningen fel, eller skit i spåret där den ska sitta. är det den inre, samma problem. rensa spåret och testa utan fett. korsdra muttrarna och sen ska det fungera annars är något inte riktigt plant.
    är det vid cylinderfoten så skrapa bort allt av dem gamla packningen och dit med en ny.

    aldrig haft problem med nya packningar som läcker, dock är det lätt att få gamla packningar att läcka
    nu är det ju inte så att det är pinnbultarna som brukar ge vika, am6 blocken har inte det starkaste godset och det är lätt att dra sönder gängorna om man inte vet hur hårt man ska dra och drar för hårt. man ska inte behöva dra ett topplock så hårt, om jag monterar en topp utan momentnyckel så brukar jag alltid dra dem lagom hårt och locka dem istället så att de inte ska vibrera upp. bättre det än att dra för kung och fosterland
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  18. #18

  19. #19
    Den stora läckan var pga. gammal packning även lite smuts som jag missat.

    Sen är ju frågan om det läckte i topplocket tack vare skitet i cylinderfoten eller det kan inte påverka?

    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Inget negativt med flytande packning eller att fråga efter råd, men det du sa från början var att allt vatten rann ut på någon sekund, och för att en halvliter-liter ska rinna ut på nån sekund behövs det en ganska rejäl öppning. Flytande packning är sånt som kan göra skillnaden mellan att det droppar lite och att det är helt tätt, det är inte en lösning på situationer när läckan är stor nog att tappa bort småbarn i som det du beskrev.

  20. #20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in