1. #1

    bakbromsen lever sitt egna liv

    tjabba har ett jäkligt jobbigt problem. min bakbroms har svikit mig och bromsar av sig själv. ibland när jag är ute o kör så känner jag att den tar i ibland, inte helt men jag känner att den ligger i. är den helt slutkörd så jag måste köpa nya bromsklossar eller finns det nåt sätt att fixa dom?

  2. #2
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av roxx95 Visa inlägg
    tjabba har ett jäkligt jobbigt problem. min bakbroms har svikit mig och bromsar av sig själv. ibland när jag är ute o kör så känner jag att den tar i ibland, inte helt men jag känner att den ligger i. är den helt slutkörd så jag måste köpa nya bromsklossar eller finns det nåt sätt att fixa dom?
    Inspektera, inspektera, inspektera...
    Dina kolvar är förmodligen långt ute och har börjat få sig lite ytrost.
    Det är dags att se över bakbromsen om den ligger på!

  3. #3
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    gör såhär, ta av bromsoket. häll upp ett fat diesel och lägg bromsoket däri i ett dygn. sedan så köper du nya belägg och klämmer in kolvarna igen med hjälp av en poligrip. sen monterar du de nya och monterar bromsen, och luftar den
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  4. #4
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    gör såhär, ta av bromsoket. häll upp ett fat diesel och lägg bromsoket däri i ett dygn. sedan så köper du nya belägg och klämmer in kolvarna igen med hjälp av en poligrip. sen monterar du de nya och monterar bromsen, och luftar den
    Det där är inte att rekommendera! O-ringarna i oket kommer svälla upp och ta skada / gå sönder helt och hållet.

    Klyv oket, smärgla upp kolvarna med smärgel eller svintoliknande material. Kläm i kolvarna igen och lufta om!

  5. #5
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Det där är inte att rekommendera! O-ringarna i oket kommer svälla upp och ta skada / gå sönder helt och hållet.

    Klyv oket, smärgla upp kolvarna med smärgel eller svintoliknande material. Kläm i kolvarna igen och lufta om!
    ska man plocka ur kolvarna så byter man o-ringarna när man ändå har det isär så det spelar ingen roll om dom tar skada.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  6. #6
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    ska man plocka ur kolvarna så byter man o-ringarna när man ändå har det isär så det spelar ingen roll om dom tar skada.
    Jo det gör man ju oftast.. men det hade du inte en tanke på ditt inlägg. Tänkte bara påpeka det så inte stackarn förstör oket mer
    än vad det gör nytta.

  7. #7
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Jo det gör man ju oftast.. men det hade du inte en tanke på ditt inlägg. Tänkte bara påpeka det så inte stackarn förstör oket mer
    än vad det gör nytta.
    nej. men då hade du också fel med ditt påstående då du inte nämnde att han skulle byta o-ringarna när han hade monterat ur kolvarna. man tar aldrig ur kolvarna och sätter tillbaks dem med gamla o-ringar.
    då är det ju givet att det kommer läcka som en **** efter ett nattskift sen.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  8. #8
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    nej. men då hade du också fel med ditt påstående då du inte nämnde att han skulle byta o-ringarna när han hade monterat ur kolvarna. man tar aldrig ur kolvarna och sätter tillbaks dem med gamla o-ringar.
    då är det ju givet att det kommer läcka som en **** efter ett nattskift sen.
    Det går utmärkt! T.ex. om man dunkade i nya o-ringar för 50mil sedan och ska byta kolvar pga de är sneslitna eller liknande
    kan man byta kolvar rakt av utan att byta o-ringar. Hur som så är inte dieselbad rekommendera om man inte ska klyva oket.

  9. #9
    Byt olja! mina bromsar bromsade automatiskt, jag gjorde så att jag köpte helt ny olja och luftade, oljan som var i var grå.. Gått så varmt så fukt har lyckats bildats i oljan.
    <a href=http://i48.tinypic.com/35in2u8.jpg target=_blank>http://i48.tinypic.com/35in2u8.jpg</a>

  10. #10
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Det går utmärkt! T.ex. om man dunkade i nya o-ringar för 50mil sedan och ska byta kolvar pga de är sneslitna eller liknande
    kan man byta kolvar rakt av utan att byta o-ringar. Hur som så är inte dieselbad rekommendera om man inte ska klyva oket.
    jag byter varje gång jag plockat isär ett ok, oavsett om dom gått 50 eller 500 mil, det är liksom inte dyrt. och så utgår jag ifrån att han aldrig plockat isär dem, för hade han gjort det så hade dom inte börjat kärva redan.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  11. #11
    tack pojkar. har luftat bakbromsen nu och den funkar som den ska nu

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in