Lätt trimmning till derbi senda 05

Tjena jag vill gärna ha lite tips på hur jag kan trimma min Derbi senda xtreme 05 så den gör ca 70-75.
    Just nu är den bara drevad med 14/65 original är 12/65.
    Tänkte också kolla om någon vet om jag kan byta till mindre bakdrev utan att den tappar topp fart till tex 53 (tycker det är fult med 65), men jag kanske behöver ha mindre i fram då.

Jag vet inte om jag har postat rätt nu (ny på forumet och ganska ny när det gäller moped motorer)

CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    antingen stryp av originlröret eller skaffa ett metrakit thrower eller annat trimrör.
    12/53 kan funka till originalröret, men inte 14.
    Med 12/53 och metrakit thrower och bytt munstycke gör den runt 75 ärliga.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

Har ett thrower till salu, fint skick, 650kr, finns i Eskilstuna men kan skicka ;-) 13/53 fungerar fint till thrower :-)

om jag ska köra original funkar det lika bra med 12/53 som 14/65 ?
    vad bör jag gå upp i för storlek på munstycke isåfall? eller måste jag byta munstycke?

Citat Ursprungligen postat av Eri^k Visa inlägg
    om jag ska köra original funkar det lika bra med 12/53 som 14/65 ?
    vad bör jag gå upp i för storlek på munstycke isåfall? eller måste jag byta munstycke?
    För att effektröret ökar effekten vilket i sin tur betyder mer bränsle krävs.

Citat Ursprungligen postat av glimbrink Visa inlägg
    För att effektröret ökar effekten vilket i sin tur betyder mer bränsle krävs.
    du behöver inte mer bränsle för att effekten ökar, tvärt om, du behöver mer bränsle för att öka effekten. eftersom ett trimrör gör så att man får bättre flöde ut så får man in mer färsk luft som i sin tur betyder att det behövs mer bränsle för att få optimerad blandning. Jag är petig om sånt här men rätt ska vara rätt

sen med tvåtakt har man en hel vetenskap om utformning av kröken då den skapar tryck inne i cylindern vid vissa varvtal etc.
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg
    du behöver inte mer bränsle för att effekten ökar, tvärt om, du behöver mer bränsle för att öka effekten. eftersom ett trimrör gör så att man får bättre flöde ut så får man in mer färsk luft som i sin tur betyder att det behövs mer bränsle för att få optimerad blandning. Jag är petig om sånt här men rätt ska vara rätt

sen med tvåtakt har man en hel vetenskap om utformning av kröken då den skapar tryck inne i cylindern vid vissa varvtal etc.
    okej, men det är bra med så mycket information som går. så om man byter rör så ska man byta munstycke annars mår inte moppen "bra" eller?
    Hur många storlekar är lagom att gå upp tycker du?

Tack för hjälpen.

Citat Ursprungligen postat av E.Hansson Visa inlägg

De vart så jag menade Tack för rättelsen!

Citat Ursprungligen postat av mksp Visa inlägg
    Har ett thrower till salu, fint skick, 650kr, finns i Eskilstuna men kan skicka ;-) 13/53 fungerar fint till thrower :-)
    Är det fint skick? kan du skicka bild på det?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in