-
2012-05-13, 10:42 #1
Moppen startade nu men dog efter 20sek
Hej! Fick nu igång fanskapet, men det rök från cylindern, vad beror det på? Sedan skruvade jag lite på tomgången, från halvgas i neutral så dog den bara, fel på reedventilerna? Även när jag lägger i en växel så dör den. Dålig komp kanske? Känns ju som att jag är på rätt spår iaf. Inget DT proffs som vill kika på problemet?
Tacksam för svar!
-
2012-05-13, 12:12 #2
Kolla tändstiftet, om det är snustorrt eller dyngsurt.
torrt= dra i choken och rullstarta
blött=torka av, ha INTE i choken och rullstarta.
Att det ryker från cylindern är ingen höjdare, topplockspackning, cylinderfotspackning eller avgasrörs-infästningen? Har någon packning gått så har du problemet där, då går den inte. Har du dålig komp?Har inget TK men är ett fucko ändå
-
2012-05-13, 13:58 #3
Tändstiftet är torrt, fast ändå har den startat normalt på kick 2 ggr.
Har helt nya packningar då cylindern är 1 vecka gammal, cylinderfotspackningen skulle jag säga att det ryker ifrån. Motståndet när jag kickar är rätt kasst om man jämför tex med en ny derbi, rätt obvious kanske men kicken var så innan jag trimmade den med, svårstartad och dog bara sådär. Det kanske hjälper om jag skaffar en malossi topp? Högre komp via den vägen kanske
?
-
2012-05-13, 14:12 #4
Har du korsdragit toppen? Om det ryker från cylinderfoten så går ju trycket ut där, då vill det till väldigt mycket om du ska få igång den.
Min kompis sa att han korsdragit toppen och gjort allting rätt, satt alla packningar rätt osv på sin dt50mx, han hade verkligen ingen komp överhuvudtaget och det gick inte att starta den utan att rulla. Hade ingen lovande tomgång heller.
Jag sa åt han att plocka av cylle och allt, så kom jag upp och satte dit alla packningar, cylle, kolv, topp och korsdrog allting mycket noga (ett kvarts varv på varje pinnbult åt gången) När jag var klar hade den gamla dt'n ungefär lika mycket komp som en original derbi. Han kickade ca 20 gånger, den tände 2ggr men hoppade aldrig igång... Så fick jag testa att kicka lite, sparkade till rejält så hoppade den igång på första kicken för mig, utan några som helst problem...
Men komp behövs, även i gamla dt's! Så se till att ha fräscha kolvringar och korsdra pinnbultarna mycket noga.
Du ska inte behöva skaffa en annan topp för att få moppen att starta...Har inget TK men är ett fucko ändå
-
2012-05-13, 23:51 #5
-
2012-05-13, 23:56 #6
-
2012-05-14, 00:01 #7
-
2012-05-14, 01:01 #8
själv har jag aldrig korsdragit så speciellt noga, och det har alltid fungerat
-
2012-05-14, 01:30 #9
Dags att börja då, för en dag så går det åt helvete
TS,
Ryker det från cyllen :o?
Inte bra, är det vit rök eller svart?
Är den genomskinig/ljus så är det säkert vatten som läcker in.
Dör den när du sätter i en växel?
Säker på att de inte är kopplingen som är slut? märker man lätt.
Kan vara så att den skärt, märke du någon drastiskt nedsänkt tomgång när du fick igång den först?
Hur mycket olja blandade du med soppan?
När man sätter i en ny kolv/cylle så brukar man för det första olja in cylinderlopp å kolv, helst båda nållagrena också.
Jag brukar köra lite fetare blandning vid sådana tillfällen.
-
2012-05-14, 09:03 #10
Det är vit genomskinlig rök, fast har ju haft presenning över den hela tiden så vatten borde inte ta sig in
.
I friläge går den att varva, men i växel så går det ganska snabbt ner till 0 så att säga.
Blanda olja med soppan? Man häller väl oljan i "oil" saken i blocket?
Jo det gjorde jag med, fast DT har endast 1 nållager
(Även skickat efter ny tändspole och CDI för att underlätta tändningen)Senast redigerat av DTrejsarn den 2012-05-14 klockan 09:17.
-
2012-05-14, 12:38 #11
Var ute nyss och tog av rör och topp och satte åt både pinnbultar och topp riktigt hårt, korsdrog rätt noga nu, ingen skillnad
Skickar efter kolfiber läppar nu med för att försäkra att inte det är dem som strular till det!
-
2012-05-14, 13:15 #12
-
2012-05-14, 14:11 #13
-
2012-05-14, 19:16 #14
- Reg.datum
- May 2006
Ja det får du verkligen ta och fixa, kör du utan oljepumpen inkopplad (vet inte om äldre dt har dem?) så kommer inte motorn leva länge
Blanda 5l bensin med 1dl 2-takts olja så får du ut en 2-procentig blandning, häll denna direkt i tanken så behöver du inte oroa dig för smörjningen längre. Sen som DT-Davve säger så är det transmissions-olja under det locket du nämnde, den oljan går inte upp och smörjer cylinder-kolv.
-
2012-05-14, 19:19 #15
-
2012-05-14, 19:42 #16