1. #1

    Exclamation Variator sönder?

    Namn:  variator.jpg
Visningar: 872
Storlek:  58,3 KB
    Tja idag när jag och min kompis skullle ta bort variatorringen på min moppe (peugeot snake furious -08) så gick det mindre bra.
    När vi hade tagit bort kåpan så skulle vi skruva bort muttern för att komma åt remmen osv, då hade vi ingen mutterknackare så vi provade att stoppa in en mejsel mellan mönstrena (se bild) och då gick en av dem sönder.
    Vi satt på kåpan igen och provade starta den och den gick igång fint, jag körde ända hem utan problem (1 km) och den lät inge konstigt, men bör jag oroa mig och är mopeden helt sönder nu?..

    MVH

    minisjofisk

  2. #2
    snälla svara, vill verkligen veta..

  3. #3
    om det bara är en sån där grej som har gått av så gör det inget

  4. #4
    Tack, tack så mycket.. åh fyfan vilken lättnad.

  5. #5
    En fråga till, hur gör man för att ta bort v-ringen? Förstår inte hur man ska göra det utan mutterknackare..

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av minisjofisk Visa inlägg
    En fråga till, hur gör man för att ta bort v-ringen? Förstår inte hur man ska göra det utan mutterknackare..
    ANVÄND EN MUTTERKNACK!! Det är det absolut bästa och du kan vara säker på att inget går sönder i variatorn

    EDIT: Men om du verkligen inte vill använda mutterknack så ska du försöka låsa variatorn med en skruvmejsel, är dock svårt och lätt att något går sönder, som du beskrev att det hade gjort på din moppe!

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av jakob Visa inlägg
    ANVÄND EN MUTTERKNACK!! Det är det absolut bästa och du kan vara säker på att inget går sönder i variatorn

    EDIT: Men om du verkligen inte vill använda mutterknack så ska du försöka låsa variatorn med en skruvmejsel, är dock svårt och lätt att något går sönder, som du beskrev att det hade gjort på din moppe!
    Hur mycket kostar en mutterknack?

  8. #8
    man kan köpa en på jula för typ 250kr

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Thejoke Visa inlägg
    man kan köpa en på jula för typ 250kr
    Funkar den bra då? inte så att jag behöver till något annat förutom att dra v-ringen

  10. #10
    Det funkar med en från jula, du behöver inte nå mer för att ta bort v-ringen

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av xtrust Visa inlägg
    Det funkar med en från jula, du behöver inte nå mer för att ta bort v-ringen
    Okej, tack så mycket alla! riktigt uppskattat att få så mycket hjälp! :-)

  12. #12

  13. #13

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    16
    Hände exakt samma sak för mig, inget du bör oroa dig för.

  14. #14
    tryck in en platt mejsel på kuggen lägst in och pressa den uppåt så de låser sig, sen ta bara dragskaft eller nått som du kan skruva av skruven med.. Det har alltid funkat för mig !

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in