Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    Varför går inte moppen snabbare?

    Hej. Har en Aprilia Rally scooter som jag nyligen trimmat med 70cc malossi sport,dellorto 17,5mm förgasare,polini sport luft filter. Innan jag gjorde detta så hade jag dragit v ringen och tecnigas next r effekt rör och då gick den i 70. Nu med 70cc och allt jag satt på så går den bara i 75, Varför? Kan även tilläga att alla andra delar är orginala vad jag vet. Vad har jag gjort för fel? Behöver jag köpa en massa nya delar för att få önskad topphastighet? Har sett moppar på youtube med nästan samma setup lite andra delar och dom har gjort mellan 85-105km/h. Vore tacksam för svar.

    Mvh.

  2. #2
    Har du originalrör på nu så kommer den inte gå fort alls.
    På med ett bättre, högvarvigare rör samt en vassare cylle om du vill åka fort!

  3. #3
    Jag har redan ett tecnigas next r effekt rör inte det bästa direkt. Nytt rör ska köpas snart när jag har mera pengar. Vad för cylinder skall jag köpa isf en 70cc race/mid race? Hur stor skillnad är det mellan en Sport och Race?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Aprilia10 Visa inlägg
    Jag har redan ett tecnigas next r effekt rör inte det bästa direkt. Nytt rör ska köpas snart när jag har mera pengar. Vad för cylinder skall jag köpa isf en 70cc race/mid race? Hur stor skillnad är det mellan en Sport och Race?
    Hur fort vill du att den ska gå?
    Och hur mycket vill du trimma?

  5. #5
    Jag vill att den ska toppa mellan 100-110km/H. Ganska mycket, ska lägga ner mellan 5-10k på trim/delar.

  6. #6
    Bump.

  7. #7
    Robbans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    125
    Vad har du för vikter? Har du pluggat ur effektröret (mynningen och ljuddämparen)?

  8. #8
    Har 5g vikter. Röret är urpluggat

  9. #9
    Robbans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Aprilia10 Visa inlägg
    Har 5g vikter. Röret är urpluggat
    Har mopeden varvat ut när du är uppe i 75?

  10. #10
    Nop.

  11. #11

  12. #12
    Robbans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Aprilia10 Visa inlägg
    Nop.
    Strypt cdi box? eventuellt kan du slänga i 4 eller 4,5 g vikter och se ifall den går bättre

  13. #13
    Ingen aning. Har funderat på om den inte är det, ska köpa en ostrypt cdi inom en vecka ungefär och se om den går snabbare och kan varva ur helt.

  14. #14
    Robbans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Aprilia10 Visa inlägg
    Ingen aning. Har funderat på om den inte är det, ska köpa en ostrypt cdi inom en vecka ungefär och se om den går snabbare och kan varva ur helt.
    Dra till någon lång backe och gasa full patte. Ifall den inte överskrider 75km/h och inte varvar ut så är det definitivt cdin =)

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    släng i lite lättare vikter o se om de går bättre.
    Ska testa det. Kan vara som Robban säger att den är cdi strypt.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Robban Visa inlägg
    Dra till någon lång backe och gasa full patte. Ifall den inte överskrider 75km/h och inte varvar ut så är det definitivt cdin =)
    Har redan testat det och det går inte snabbare Måste vara Cdin då alltså. En 70cc cylinder ska göra mer än 75blås

  17. #17
    Robbans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Aprilia10 Visa inlägg
    Har redan testat det och det går inte snabbare Måste vara Cdin då alltså. En 70cc cylinder ska göra mer än 75blås
    Klart den ska göra det. Min typhoon med s6 pro replica, sport luftfilter, kolfiber reeds, 5,25 g vikter gör 83 blås uppmätt med gps
    Senast redigerat av Robban den 2012-05-17 klockan 21:28.

  18. #18
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    vill du ha upp den i 110 blås lär du ha en ganska extrem setup.
    varken röret eller din cylinder är särskilt högvarvig, därför går den inte fort
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  19. #19
    Robbans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    vill du ha upp den i 110 blås lär du ha en ganska extrem setup.
    varken röret eller din cylinder är särskilt högvarvig, därför går den inte fort
    Men den bör ändå gå fortare än 75 km/h även om delarna inte är särskilt hög varviga...

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av Robban Visa inlägg
    Klart den ska göra det. Min typhoon med s6 pro replica, sport luftfilter, kolfiber reeds, 5,25 g vikter gör 90 blås uppmätt med gps
    Nice, orginal 50cc cylinder eller?

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    vill du ha upp den i 110 blås lär du ha en ganska extrem setup.
    varken röret eller din cylinder är särskilt högvarvig, därför går den inte fort
    Jag vet men borde iallafall gå över 75. Ska köpa en ostrypt cdi och se hur fort den går. Ska eventuellt lägga ner 5-10k på trim/style till moppen.

  22. #22
    Robbans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av Aprilia10 Visa inlägg
    Nice, orginal 50cc cylinder eller?
    aop! =)

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av Robban Visa inlägg
    aop! =)
    Nice

  24. #24
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Robban Visa inlägg
    Men den bör ändå gå fortare än 75 km/h även om delarna inte är särskilt hög varviga...
    varför skulle den gå fortare än så? malossi sport 70 är lika lågvarvig som org cylindern, i princip bara en uppborrad orgcylinder, ett fordon går inte fortare bara för att man har större volym på motorn. ni borde inte förvänta er så mycket av en sådan klen setup.
    Citat Ursprungligen postat av Aprilia10 Visa inlägg
    Jag vet men borde iallafall gå över 75. Ska köpa en ostrypt cdi och se hur fort den går. Ska eventuellt lägga ner 5-10k på trim/style till moppen.
    nej det borde den inte alls. min neos med polini 70 sport, 19mm dellorto och något technigasrör gjorde 76km/h och 69 med urpluggat på gps.
    läs vad jag skrev ovan.

    Citat Ursprungligen postat av Robban Visa inlägg
    Klart den ska göra det. Min typhoon med s6 pro replica, sport luftfilter, kolfiber reeds, 5,25 g vikter gör 90 blås uppmätt med gps
    det där är skitsnack.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  25. #25
    Robbans avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    varför skulle den gå fortare än så? malossi sport 70 är lika lågvarvig som org cylindern, i princip bara en uppborrad orgcylinder, ett fordon går inte fortare bara för att man har större volym på motorn. ni borde inte förvänta er så mycket av en sådan klen setup.

    nej det borde den inte alls. min neos med polini 70 sport, 19mm dellorto och något technigasrör gjorde 76km/h och 69 med urpluggat på gps.
    läs vad jag skrev ovan.


    det där är skitsnack.
    Sorry det var på en backe annars gör den 83 på plan mark

    Min polare har en stalker med zx rör, sport luft, 70cc malossi sport, 17,5 dellorto och den gör 95

  26. #26

  27. #27
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Robban Visa inlägg
    Sorry det var på en backe annars gör den 83 på plan mark

    Min polare har en stalker med zx rör, sport luft, 70cc malossi sport, 17,5 dellorto och den gör 95
    och det där var också en myt.
    polaren kör stage6 sport pro, vilken är mycket högvarvigare än polini och malossi, zx, 17,5mm dellorto, någon annan koppling och variator, den gör runt 70-80 och är jävligt välinställd. han heter Lanken här på forumet f.ö.
    jag vill inte vara den som gnäller och så, men kom ner på jorden
    edit: han kör en neos.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  28. #28

  29. #29
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    varför skulle den gå fortare än så? malossi sport 70 är lika lågvarvig som org cylindern, i princip bara en uppborrad orgcylinder, ett fordon går inte fortare bara för att man har större volym på motorn. ni borde inte förvänta er så mycket av en sådan klen setup.

    nej det borde den inte alls. min neos med polini 70 sport, 19mm dellorto och något technigasrör gjorde 76km/h och 69 med urpluggat på gps.
    läs vad jag skrev ovan.


    det där är skitsnack.
    Okej. Vad ska man ha då? Malossi 70cc mhr replica lr racing. Känns ändå som att den borde göra 80-90minst iaf eftersom den gick 70 med dragen v ring och effektrör sen nu 75 med större förgasare,70cc cylinder osv.

  30. #30
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    man kan få upp en org 50cc piaggio/gilera i 95 om man vill. dock kräver de lite mer än s6 rör och kolfiberreeds.

    portad cylle, avstämt rör, insug membran och en 21mm. SAMT EN SKAPLIG INSTÄLLNING!
    klart du kan, dock snackar vi om helt andra varvtal och såpass kunnig är du också att du fattar!
    Citat Ursprungligen postat av Aprilia10 Visa inlägg
    Okej. Vad ska man ha då? Malossi 70cc mhr replica lr racing. Känns ändå som att den borde göra 80-90minst iaf eftersom den gick 70 med dragen v ring och effektrör sen nu 75 med större förgasare,70cc cylinder osv.
    75 låter ganska rimligt. en sport pro eller racing så får du upp hastigheten lite, sen skulle jag byta rör.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in