Sidan 1 av 3 123 Sista
  1. #1

    Lagligt med EU moped som går i 60.

    Tjenare, min lillebror går på bosses trafikskola i Kungälv och håller på att ta AM kort.

    Läraren på teorilektionerna säger att så länge mopeden är original så är det lagligt även om den går i 60 km/h

    Så om man köper en helt ny moped och den råkar gå i 58 km/h och man kör på en 70 väg så kan man inte bli stoppad för olovlig körning.

    Det är vad läraren säger

    Men det måste ju vara fel. Det är väl ens egna ansvar att mopeden max går i 51 km/h även om den är helt original eller inte.

    Någon som vet helt säkert och har bevis så man kan visa det till läraren. Det är ju inte bra att de lär ut fel. (om jag nu inte har fel hehe)

  2. #2
    Ofta det inte är 52 km/h en moppe får gå i?

  3. #3
    joo har också för mig det men såg att någon skrev 51 km/h i lag och försäkrings tråden. Men 1 km/h mer eller mindre spelar ingen roll. Det är inte det som är det viktiga i frågan

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    joo har också för mig det men såg att någon skrev 51 km/h i lag och försäkrings tråden. Men 1 km/h mer eller mindre spelar ingen roll. Det är inte det som är det viktiga i frågan
    har för mig att de ska stå nånstans i teoriboken hur mycket en moppe får gå i max, kolla i din brorsas bok och kolla sen visa för läraren.

  5. #5
    Moppen får max gå i 45 egentligen ! men iom att så många moppar från fabrik toppar mer än 45 så har polisen höjt gränsen till 52km/h på en eu45 moppe !

    om moppen toppar mer än ärliga 52km/h så kommer polisen först fråga vad det är för "trim" men iom att den är org så kan du inte svara på det, och då tar polisen den i beslag och kollar igenom hela moppen och då kan dom ju inte hitta något iom att den är original ! så vet inte hur det blir men tycker inte man borde bli dömd för något då !

    Men som sagt är det DIN skyldighet att göra så moppen toppar ärliga 52km/h

    jag skriver "ärliga" för många går på mätaren som brukar gå åt helvete fel !

  6. #6
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    min lärare sa precis likadant. Är moppen helt original men ändå gör över 52km/h eller vilken gräns det nu är. Så är det het ok att köra så fort på en 70-väg.

    Edit: dom flesta poliser är nog ganska skyssta, dom fattar ju att den moppe kan gå fortare. Klart, gör den typ 74-80 så är den ju garanterad trimmad, men lyckas man komma upp i 60 med en orgmoppe så kommer dom inte säga så mycket

    Detta gäller dock 30-moppe, det som stå i min bok jag hade när jag gick körkortskursen är:
    Moped klass II är konstruerad för en hastighet av högst 25 km/h. Med en motor vars effekt inte överstiger 1 kilowatt.
    det står inte att man inte får köra fortare om den går fortare.

    edit igen: Detta säger lagen om en moped klass 1:
    Ett motorfordon som är konstruerat för en
    hastighet av högst 45 kilometer i timmen och
    som har
    1. två hjul samt
    a. om det drivs av en motor som bygger på inre
    förbränning, denna har en slagvolym av högst 50
    kubikcentimeter, eller
    b. om det drivs av en elektrisk motor, denna
    har en effekt av högst 4 kilowatt för
    kontinuerlig drift,
    Senast redigerat av Heideken den 2012-05-18 klockan 02:31.

  7. #7
    Heideken, det du tog fram om klass 2 stämmer inte till 100%

    Finns både gammla och nya klass 2 och dom har inte riktigt samma regler !

    Gammla (30 moppe): får toppa 42km/h men du får bara köra i 30km/H

    NYA (eu25): får toppa 30km/h men du får bara köra i 25km/h

    Eu45 moppen (eu45): får toppa 52km/h men du får bara köra i 45km/H

    Så att säga "eu moppe" är egentligen fel för det kan både va 25km/h eller 45km/h moppen !

    Men som jag sa tidigare så går snuten helt egentligen reglerna så hade du åkt dit om din moppe går snabbare än 52km/h dvs eu45 moppen. MEN dom brukar vara snälla om den inte går över 60km/h

  8. #8
    [QUOTE=Bergan;369297

    Men som sagt är det DIN skyldighet att göra så moppen toppar ärliga 52km/h[/QUOTE]

    Citat Ursprungligen postat av Heideken Visa inlägg
    min lärare sa precis likadant. Är moppen helt original men ändå gör över 52km/h eller vilken gräns det nu är. Så är det het ok att köra så fort på en 70-väg.


    Om det är ens egen skyldighet att moppen går i max 52 km/h varför lär trafikskolan ut att det inte är det då ?


    Var står det egentligen att den max får gå i 52 km/h ?
    I körboken så står det bara max 45 km/h
    Det måste ju stå någonstans. Transportstyrelsen? någon lagbok ?
    Där man hittar var det står någonstans borde det väl också stå att det är ens egna skyldighet att den går i 52 km/h och inte återförsäljarens skyldighet. För vissa mopeder går ju fortare än 52 km/h

    Konstigt att trafikskolan lär ut fel. Dom borde ju ha stenkoll.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    Om det är ens egen skyldighet att moppen går i max 52 km/h varför lär trafikskolan ut att det inte är det då ?


    Var står det egentligen att den max får gå i 52 km/h ?
    I körboken så står det bara max 45 km/h
    Det måste ju stå någonstans. Transportstyrelsen? någon lagbok ?
    Där man hittar var det står någonstans borde det väl också stå att det är ens egna skyldighet att den går i 52 km/h och inte återförsäljarens skyldighet. För vissa mopeder går ju fortare än 52 km/h

    Konstigt att trafikskolan lär ut fel. Dom borde ju ha stenkoll.
    Det har jag ingen aning om faktiskt, du får max köra i 45km/h men moppen får toppa 52km/h när min kompis tog moppe kort så körde han i 45km/h på mätaren för han ville va på den lagliga sidan men sen säger körskolläraren att han ska gasa fullt så han hade lite över 50 på mätaren = olagligt, så jag har ingen aning faktiskt varför dom lär ut så !

    http://www.garagego.se/forum/lag/for...eller-52-km-h/

    Du får bara framföra den i 45km/h men den får ha en topp hastighet på 52km/h!

    som en bil ? den toppar över 200km/h men du får bara framföra den i vägens hastighet !

    http://www.garagego.se/forum/lag/for...fraagor/sida1/

    läs igenom dom !

  10. #10
    Okej, ALLA här plus jag själv har fel!!!!! Dåligt att alla på moppenet säger fel.

    En moped som är original får lagligt köras så fort som den går. Bara man följer hastighetsbegränsningen på vägen. Så om det är en 70 väg får man köra i 60 om mopeden är original.
    Nästan så man borde göra en sticky och skriva vad som är rätt

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av bossen Visa inlägg
    Okej, ALLA här plus jag själv har fel!!!!! Dåligt att alla på moppenet säger fel.

    En moped som är original får lagligt köras så fort som den går. Bara man följer hastighetsbegränsningen på vägen. Så om det är en 70 väg får man köra i 60 om mopeden är original.
    Nästan så man borde göra en sticky och skriva vad som är rätt
    du har fel igen dock . hur f#n kan de va lagligt & köra i 60 LOL -_-

  12. #12
    Nej, det är som bossen skriver. Så länge du inte överskrider hastighetsgränsen är det lagligt.
    Tänk också på att det inte är polisen som bestämmer vad som är lagligt, det är DOMSTOLEN.
    Så det är bara att neka och ta det till rättegång. Man får INTE betala någon rättegångs kostnad
    i trafik el brottsmål om man blir dömd, bara i civilmål. Sorry för ot.

  13. #13
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Nej, det är som bossen skriver. Så länge du inte överskrider hastighetsgränsen är det lagligt.
    Tänk också på att det inte är polisen som bestämmer vad som är lagligt, det är DOMSTOLEN.
    Så det är bara att neka och ta det till rättegång. Man får INTE betala någon rättegångs kostnad
    i trafik el brottsmål om man blir dömd, bara i civilmål. Sorry för ot.
    provkör dom mopeden och den går fortare än den ska så räknas den som trimmad.
    dessutom så kommer inte klass 1-mopeder upp i 60 i originalutförande och hade dom gjort det så hade dom inte fått säljas.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  14. #14
    Törnans avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Ort
    Stockholm/Värmdö
    Inlägg
    484
    Vet att min kompis ludix blaster kom upp i 58 Helt original EU-Moped

  15. #15
    webbes avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    3 434
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    provkör dom mopeden och den går fortare än den ska så räknas den som trimmad.
    dessutom så kommer inte klass 1-mopeder upp i 60 i originalutförande och hade dom gjort det så hade dom inte fått säljas.
    Precis.

    Citat Ursprungligen postat av Törnan Visa inlägg
    Vet att min kompis ludix blaster kom upp i 58 Helt original EU-Moped
    58 på mätaren på en raksträcka på 5 km då antar jag? Annars är det ett speciellt exemplar, dock ej lagligt.

  16. #16
    Törnans avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Ort
    Stockholm/Värmdö
    Inlägg
    484
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Precis.



    58 på mätaren på en raksträcka på 5 km då antar jag? Annars är det ett speciellt exemplar, dock ej lagligt.
    Tror han gick på mätaren men vet faktiskt inte men han sa att den gick 58

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    provkör dom mopeden och den går fortare än den ska så räknas den som trimmad.
    dessutom så kommer inte klass 1-mopeder upp i 60 i originalutförande och hade dom gjort det så hade dom inte fått säljas.
    Nej, den måste vara ändrad (trimmad) för att räknas som olaglig.
    Däremot är det som du skriver att tillverkaren måste strypa den
    mer om den går för fort. Det har hänt ett antal gånger att helt
    original moppar gått för fort (gamla 30 moppar). Om nu polisen
    vill sätta dit någon för trim trots att moppen är otrimmad är det
    bara att neka och låta domstol avgöra.

  18. #18
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Nej, den måste vara ändrad (trimmad) för att räknas som olaglig.
    Däremot är det som du skriver att tillverkaren måste strypa den
    mer om den går för fort. Det har hänt ett antal gånger att helt
    original moppar gått för fort (gamla 30 moppar). Om nu polisen
    vill sätta dit någon för trim trots att moppen är otrimmad är det
    bara att neka och låta domstol avgöra.
    och hur ska du bevisa för dom att du inte varit och filat någonstans för att höja toppfarten ytterligare några km/h? dom släpper dig inte så lätt.
    60 på mätaren har väl hänt att en klass 1-moped gjort men är den helt orörd så kommer den inte upp i 60 ärliga km/h.
    Jag är säker på det här, då en kompis åkte dit på det här sättet när dom provkörde mopeden trots att han insisterade på att den var helt orörd.
    han hade heller inte åkt för fort. 1500 i böter fick han men körkortstillståndet fick han behålla.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    och hur ska du bevisa för dom att du inte varit och filat någonstans för att höja toppfarten ytterligare några km/h? dom släpper dig inte så lätt.
    60 på mätaren har väl hänt att en klass 1-moped gjort men är den helt orörd så kommer den inte upp i 60 ärliga km/h.
    Jag är säker på det här, då en kompis åkte dit på det här sättet när dom provkörde mopeden trots att han insisterade på att den var helt orörd.
    han hade heller inte åkt för fort. 1500 i böter fick han men körkortstillståndet fick han behålla.
    Man behöver inte bevisa ett skit, det är polisen/domstolen som har hela bevisbördan.
    Blev din kompis dömd av domstol? om inte så får han skylla sig själv att han godtog
    böterna.

  20. #20
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Man behöver inte bevisa ett skit, det är polisen/domstolen som har hela bevisbördan.
    Blev din kompis dömd av domstol? om inte så får han skylla sig själv att han godtog
    böterna.
    så du menar att man kan plugga ur/fila avgasröret på en moped så att den går fortare utan att bli tagen för det, om du påstår att du inte rört mopeden? Ja det blev han, han hade filat pluggen i avgasröret litegrann så den gick fortare än vad den fick göra, men polisen kunde inte hitta något trim på mopeden. åker du på en moped som går fortare än vad den får göra så blir du tagen för det. det är din skyldighet att se till så mopeden är som den ska vara. Det var polisens svar.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    så du menar att man kan plugga ur/fila avgasröret på en moped så att den går fortare utan att bli tagen för det, om du påstår att du inte rört mopeden? Ja det blev han, han hade filat pluggen i avgasröret litegrann så den gick fortare än vad den fick göra, men polisen kunde inte hitta något trim på mopeden. åker du på en moped som går fortare än vad den får göra så blir du tagen för det. det är din skyldighet att se till så mopeden är som den ska vara. Det var polisens svar.

    Nej, absolut inte. Men kan polisen inte bevisa att den
    är trimmad så har dom inget att komma med. Om dom
    ändå vill ge böter är det bara att neka o få det prövat
    i domstol. Vad polisen säger/ tycker spelar igentligen
    ingen roll, det är domstolen som bestämmer om man
    skall bli dömd el ej.

  22. #22
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Enok Visa inlägg
    Nej, absolut inte. Men kan polisen inte bevisa att den
    är trimmad så har dom inget att komma med. Om dom
    ändå vill ge böter är det bara att neka o få det prövat
    i domstol. Vad polisen säger/ tycker spelar igentligen
    ingen roll, det är domstolen som bestämmer om man
    skall bli dömd el ej.
    -vilket han enligt honom gjorde men ändå åkte dit och fick 1500 i böter.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  23. #23
    Hasts avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    5 637
    Det jag har lärt mig är att den får gå i stort sett hur snabbt som helst så länge den är original inte framförs i mer än 45.

  24. #24
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    -vilket han enligt honom gjorde men ändå åkte dit och fick 1500 i böter.
    Det var alltså domstolen som dömde honom till 1500 kr
    i böter. Om det var polisen som gav honom böter trots
    att han nekad, så har dom begått tjänstefel.

  25. #25
    Exnars avatar
    Reg.datum
    Oct 2012
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    245
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    så du menar att man kan plugga ur/fila avgasröret på en moped så att den går fortare utan att bli tagen för det, om du påstår att du inte rört mopeden? Ja det blev han, han hade filat pluggen i avgasröret litegrann så den gick fortare än vad den fick göra, men polisen kunde inte hitta något trim på mopeden. åker du på en moped som går fortare än vad den får göra så blir du tagen för det. det är din skyldighet att se till så mopeden är som den ska vara. Det var polisens svar.

    De stämmer helt det eget ansvar för att mopeden går enligt kraven. Du kan din sak

  26. #26
    Du är ansvarig att moppen ej är ändrad/ trimmad, det
    är helt riktig. Men om den trots det gör 60km så är
    det inte olagligt.

  27. #27

  28. #28
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Moppen får Max gå i 52km/h otrimmad. Går den över det blir man misstänkt för olovlig körning. Notera MISSTÄNKT! Att dom misstänker att den är trimmad. Även om den nu är otrimmad.

    Sen får den bara framföras i 45km/h. Över det och man kan bli fälld för fortkörning.
    Det där sista stämmer verkligen det. Eftersom jag själv kör trimmad moppe och ABC behörighet så
    frågade jag polisen om det. Dom sa att det är gällande hastighets begränsning som gäller, man blir
    alltså inte av med körkortet om man kör 61km på 70 väg om man kör 30 moppe. Är ju inte så kul
    att bli av med körkortet för en sådan skit sak.
    Senast redigerat av Enok den 2013-02-26 klockan 14:51.

  29. #29

  30. #30
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    Det allra mest logiska är ju att en original moppe, (då menar jag helt original) får gå så fort som den går. Det sa min körskolelärare oxå och det står i läroboken.
    Den är ju byggd för att gå i 45, 25 eller 30. Om den nu skulle gå fortare är vad den är byggd att gå, och du inte överstiger hastighetsbegränsningen så kan polisen inte ge dig böter för fortkörning, eller dom kan inte döma dig för nåt alls. Dom kan misstänka, men inte döma. Även fast du säger att mopeden är helt original (som den är i dethär exemplet) så kan dom misstänka att den är trimmad. Dom kan beslagta moppen och lämna den på verkstad som kollar om den är trimmad och sedan genomgå en ombesikting (inte helt hundra exakt hur detdär går till, så ska inte säga för mycket där).
    MEN som sagt, polisen kan inte döma dig för fortkörning eller nåt annat om man kör fortare än vad moppen(helt original) är konstruerad för och inte bryter hastighetsbegränsningen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in