1. #1

    derbi senda går väldigt orent och ojämnt

    tjena skulle behöva lite tips och råd.

    hjälper min lillebror med hans derbi senda. började med att jag bytte till en 16mm förknasare och stoppade på ett o pluggat TK rör.

    fick den att lira ganska så skapligt och den rörde på sig som man kan förvänta sig av en effektrörs moped. även om den kunde ta lite väl lång tid att gå ner i varv.

    den skar sedan efter ett tag och jag stoppa dit en klipp ny kolv och en finare begagnad cylle, samt sm hjul och lite annat.

    då började problemen, den hade 83 munstycke, och den gick framåt men blödra fruktansvärt på höga varv, så illa att man skulle kunna tro att den misständer. sen när man skicka i ny växel så var de som att den mer eller mindre starta om från 0 och var väldigt seg innan den börja varva upp igen. men de kluriga är att den gick rent när man varva ur den stilla stående.

    så ja testa skicka i ett 75 munstycke. nu började den gå ännu renare när man varva ur den stillastånde. men exakt samma fel när man körde. den gick oxå ner mycket snabbare i varv nu. sen när man står still o drar full gas när den står på tomgången så dör den till i någon liten sekund innan den varvar upp igen.

    så min fråga är nu kan detta bero på lågfartsmunstycket eller vad tror ni felet kan vara? nålen står i mittenläget då den gick som bäst på det viset. har testat skruva på luftskruven och den går som renast vid ca 2.5-3 varv utskruvad.

    hjälp uppskattas och tack på förhand

  2. #2
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Testa att göra rent både förgasare och luftfitret till att börja med.

    Efter det så kollar du tjuvluft (ställ moppen på tomgång, spruta startgas mellan insug och förgasare, insug och motorblock, cylinderfotspackning samt topplockspackningen) Går den upp eller ner i varv av att du sprutar nånstans så drar den tjuvluft där. Det kan resultera i att den varvar bra på neutral men under belastning går den skit osv. kan också vara seg att gå ner i varv som du beskriver.

    Efter det så kollar du membranet, så det ser fint ut, du ska inte kunna se igenom det om du håller det upp mot en lampa. (membranet sitter mellan insug och motorblock)

    Nu har du lite grejer att kolla!
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  3. #3
    tack för tipsen tänkte faktiskt aldrig så lång som på att den kan ta tjuvluft. har inte orkar kolla membranet än eftersom de sitter sån där j*vla bryt skruv på insuget men får ta tag i de o kolla upp

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in