-
2012-05-20, 16:37 #1
derbi senda effektrör/trim
hej alla ! vet inte vilket effektrör jag ska köpa till min derbi senda x-treme 07
, har tänkt mig ett MK thrower eller gianelli 2t (2 ganska olika rör vad jag har förstått).
Jag har 13/53 dervning och funderar även på att köpa en ostrypt cdi.
kom gärna med bra förslag och tips , utan att behöva byta cylle.
tack på förhand
-
2012-05-20, 16:41 #2
Mk thrower eller Gianelli 2t, den ständiga frågan...
Jadu, gianelli ger ett mer smattrande ljud, lite mer effekt, låter mer, sämre bottendrag. Thrower precis tvärtom.
Med ostrypt cdi så får du nog upp moppen i runt 80-85 ärliga med båda rören.
Thrower funkar fint även utan ostrypt cdi, min derbi gjorde 48 på 3an med strypt cdi, och 53 med ostrypt. Runt 85 i toppfart, 13/53.Har inget TK men är ett fucko ändå
-
2012-05-20, 16:47 #3
-
2012-05-20, 16:50 #4
-
2012-05-20, 16:52 #5
okej , så den gick typ i 80 ändå , fast du hade strypt ?
-
2012-05-20, 16:52 #6
Jag hade nog satsat på mk thowert. Har själv ett högvarvigt rör nu och ketchup effekten är ju bara så dryg. I början skiter man i vilket men nu efter några månader så tröttnar man helt enkelt på. thowert går riktigt tyst också lägg upp den några växlar när du ser polisen och den låter som en original moppe.
vill du få ut så mycket som möjligt av röret så köp en ostrypt cdi men det går köra med strypt. Det är inte lönt med gianellit om du ska ha strypt cdi då du aldrig kommer få ut hela effektkurvan
Kort sagt jag hade tagit thowert hehe.
-
2012-05-20, 16:55 #7
-
2012-05-20, 16:56 #8
-
2012-05-20, 16:58 #9
-
2012-05-20, 16:59 #10
Och ja, TK låter som ini helvete
jag märkte dock ingen stor effektskillnad på tk och thrower.
Har inget TK men är ett fucko ändå
-
2012-05-20, 17:05 #11
-
2012-05-20, 17:06 #12
-
2012-05-20, 17:08 #13
-
2012-05-20, 17:14 #14
- Reg.datum
- Aug 2011
- Ort
- Hemma
- Inlägg
- 73
efter att ha testat ett gianelli 2t, är så jäkla tråkigt att köra högvarvigt. Tar så mycket på motorn + de är en snutmagnet när man kör i stan(måste varva mycket för att följa med i traffik rytmen). Samt att skjutsa någon är en pest när ketchup effekten kommer! Men å andra sidan går de att åka fort me högvarviga rör
Skall införskaffa mig ett MK thrower till min Gilera Smt i veckan, just för att de är lågvarvigt och är underlättar mycket mera på punkterna jag skrev här över
Iaf enligt mitt resonemang..
-
2012-05-20, 19:39 #15
-
2012-05-20, 21:09 #16
- Reg.datum
- Apr 2011
- Ort
- Hässelby
- Inlägg
- 41
Man borde göra en sticky av den här... Väldigt hjälpsam tråd
-
2012-05-20, 21:12 #17
Passar på att skriva lite hjälpsam info då, 13/53 fungerar utmärkt med effektrör, 13/50 blir rätt tungt, du får du se till att ställa in förgasaren fint
-
2012-05-20, 21:12 #18
jag kör 14-52 o det lirar hur fint som helst, dock är det precis att den orkar i stark motvind och en tjockis där bak.
-
2012-05-20, 21:16 #19
- Reg.datum
- Apr 2011
- Ort
- Hässelby
- Inlägg
- 41
Jag passar på att hi-jacka tråden lite snabbt när vi ändå kom in på drevning... Hur skulle 15-65/70 lira med, låt oss säga, ett mk? Jag vill helst inte korta kedjan och sådant strul man åker på om man drevar om i bak, eller måste man det?
-
2012-05-20, 21:16 #20
-
2012-05-20, 21:21 #21
-
2012-05-20, 21:24 #22
-
2012-05-20, 21:26 #23
-
2012-05-20, 21:28 #24
- Reg.datum
- Aug 2011
- Ort
- Hemma
- Inlägg
- 73
Eftersom alla skriva sina drevning me effektrörs setup så gör väl ja de å
Har underliggande Technigas på min Gilera SMT-04, 13/53 drevning och den gjorde 83 km/h mätt igår me en TomTom gpsTror inte den klarar av att varva ur riktigt med högre drevning - Om man nu inte har medvind lr medlut. 84 munstycke i 14mm gasare på en Motoforce 50cc cylinder
13/53 är en bra drevning imo, ger dig fortfarande ork att accelrera medans du fortfarande kan dra ut effektbandet på ett högvarvigt rör, samt toppfart runt 80 om den orkar varva ur
-
2012-05-20, 21:30 #25
- Reg.datum
- Sep 2011
- Ort
- vadstena
- Inlägg
- 48
har ett technigas e-box underliggande med 13-53 drev, hebo vev och portad o planad cylle. toppar mätarn så någonstans mellan 85-100