1. #1

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245

    Tråden kan tas bort

    Tråden kan tas bort
    Senast redigerat av Luleå den 2012-05-24 klockan 18:32.

  2. #2

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    ajjah, fortsätter imorgon, ni var för sega.

    det är jävligt konstigt att det kommer bensin från vacum slangen också. Och när man suger på vacum slangen så kommer det bensin, men nippeln på förgasaren blåser och inte suger så det kommer ju fan inte gå.

    Så jävla less, han iaf ta en prov runda innan den täppte igen vacum klockan eller vad fan den nu heter.

  3. #3

  4. #4

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Alla slangar sitter rätt, vacum bensin och gaswire.
    Choken ligger i garaget, sen kör jag separat oljeblandning så olje nippeln använder jag ej, sen är det bara 2 två överflödningsanslutningar.



    Edit: Hur mycket ska luftskruven vara inställd, är det fullt inåt och sen 1½ varv ut?

  5. #5

  6. #6

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Har ingen kran. Sitter som en vacum klocka vid tanken som gör så att när den får vacum så öppnar den bensin slangen och pumpar in bränsle i förgasaren och så ska den gå.
    Men för mig så kommer det bensin från vacum slangen ner till förgasaren och då får den inge luft eller och dör direkt.

    Jag fick igång den med slangen fast i förgasren och då blöddra den som ett as, sen slet jag loss vacum slangen och då gick den helt jävla perfekt som den ska göra, och då tänkte jag att jag tar en test sväng men han komma ut på gården och gasa 1 gång sen dog den pga att den inte fick nå luft så bensin slangen stängdes igen.


    Helt sjukt, aldrig varit med eller hört om något liknande

  7. #7
    Kommer det bensin från vakumslangen då är soppakranen garanterat trasig!
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  8. #8

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Så det är alltså en soppa kran inuti vacumklockan?

    Har blåst med tryckluft i båda slangarna så kan mycket väl vara att någonting har gått sönder där inuti. Blir nog att köpa ny imorgon då och får återkomma senare imorgon

  9. #9
    det är en soppakran somhar ett membran i sig som styrs av ett vakum som bildas i motorn som går upp i slangen för att suga ner membranet så soppan slinker föbi och ner i förgasaren. Det membranet är antaglien trasigt.
    Om en ciao icke fungerar. Skruva isär motorn och skruva ihop och den skall fungera igen.

  10. #10

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Okej! Perfekt då vet jag det, har du någon aning om vad dem går på att köpa ny? då menar jag hela klumpen då den inte verkar att gå att dela på

    Iaf jag kör på 3% olja nu, ska jag köra på 2,5% då jag läste en guide om att midrace 10.000 - 13.000rpm motor ska ha 2,5%.

  11. #11

  12. #12

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    jaja men du fattar vad jag menar.

    Och nej, jag kan inte köra på hur mycket olja jag vill, kör jag med alldeles för mycket olja så kan motorn värme nypa/ skära

  13. #13
    Om du kört med tryckluft upp i vakuum kranen är den antagligen trasig! Testa genom att plocka slangarna och sug med munnen i vakuum slangen. Då bör det komma bränsle ur den andra slangen!

  14. #14

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Fått nog med bensin i munnen idag, är säkert membranet som är sönder då det kommer bensin från båda slangarna.
    Jag återkommer med svar imorgon kväll

  15. #15

  16. #16

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Oljan förbränns inte lika som bensinen gör, vilket leder till att det samlas kvar olja som inte hinner förbrännas upp.
    Oljan bildar en alldeles för tjock hinna på cylinderväggarna som stänger in värmen i cylindern, vilket till slut gör så att den värmenyper


    Hände så med skotern min, var fel på oljepumpen vilket jag även märkte men tänkte " äähh jag klarar den här dagen sen får jag ställa om " vilket resulterade med en ny kolv, ringar och nållager. Cylindern såg inte fin ut men en bekant som jobbar på kalix maskiner behandla den med saltsyra och hona ur den, så det har gått att köra med den ännu iallafall.

    Vet att det ska finnas nån guide om hur man ställer in sin motor och då står det även om oljan, testa googla

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Luleå Visa inlägg
    Oljan förbränns inte lika som bensinen gör, vilket leder till att det samlas kvar olja som inte hinner förbrännas upp.
    Oljan bildar en alldeles för tjock hinna på cylinderväggarna som stänger in värmen i cylindern, vilket till slut gör så att den värmenyper
    Mer olja förbättrar smörjningen, hjälper kolvringarna täta och förbättrar överföringen av värme kolv-kolvringar-cylinder. Med andra ord är det mer sannolikt att extra olja sänker temperaturen i motorn, än att den blir varmare och skär. Överflödig olja följer för övrigt med avgaserna ut, och gör ingen skada mer än att i värsta fall bygga sot i avgasröret.

  18. #18

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Läs på bättre.

    Det är bevisat att mer % olja i en motor gör så att temperaturen höjs.

    "
    Blanda inte in överladdning nu, för det var inte det de handlade om från början. Där höjjer man dessutom förbränningstemperaturen.
    Ovanför oljeringen på en fyrtaktare så har du inte speciell mycket oljefilm. Det är på undersidan största del finns, och den räcker gott och väl till att smörja loppen.


    Jag har för ett antal år sedan varit med å experimenterat lite angående värmeutvecklingen med högre oljeblandning.
    Det utfördes med en motocrossmotor, en yz 125 -98 eller -99.


    Testet utfördes som så att motorn sattes i en bänk (ej bromsbänk utan ett "motorfäste")
    Till förgasaren så kopplades det två mindre tankar med kranar, i ena tanken fanns det 2% och i den andra 6% om jag inte minns galet.


    Kylsystemet hade fått termostatmatning.


    Motorn startades på 2% och kördes upp till rätt arbetstemperatur och fick sedan gå så ett tag på 2600rpm


    Temperaturen mättes då på tre ställen, i början på avgaspipan, på cylindern och i kylarvätskan.


    När vi fått en stabil temperatur i vattnet så vreds tankarna om och det kördes nu på 6%.
    Temperaturen mättes som så att det räknades ut ett medelvärde under en viss tid för att termostatens öppning å stängning inte skulle påvärka mätningarna.


    Temperaturen ökade något efter ett tag när motorn började gå på den 6%`iga blandningen och motorvarver sjönk något.


    När vi sedan vred tillbaka till 2% så sjönk den till ungefär samma temp som tidigare. Och varven ökade igen. "

    Farsan har även berättat att det var ett år då det kom nå nya motorsågar, stod på instruktionen hur mycket olja som skulle blandas i dem, men många sket i vad som stod i den och stoppade i mer olja så att den skulle smörja bättre. Det resulterade med att efter några st träd skar motorn i motorsågen och dem kom tillbaka till firman och klagade på att det var fabriks fel och dem frågade hur mycket olja dem hade stoppat in och de alla sa att dem hade stoppat i mer olja så den skulle smörja bättre osv.
    Dem fick inga pengar eller någonting tillbaka då det var deras eget fel, dem löd inte vad som stod i instruktionerna.


    Googla på det eller gå och hör med någon handlare.

    Varje skoter handlare vi har pratat med har sagt samma sak när vi visade upp kolven. " aha jag ser att den har fått " lite " för mycket olja " och skrattade lite.
    Ska se om jag kommer ihåg att fota kolven då jag har kvar den i garaget.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Luleå Visa inlägg
    Jag har för ett antal år sedan varit med å experimenterat lite angående värmeutvecklingen med högre oljeblandning.
    Det utfördes med en motocrossmotor, en yz 125 -98 eller -99.

    Testet utfördes som så att motorn sattes i en bänk (ej bromsbänk utan ett "motorfäste")
    Till förgasaren så kopplades det två mindre tankar med kranar, i ena tanken fanns det 2% och i den andra 6% om jag inte minns galet.
    ...
    När vi fått en stabil temperatur i vattnet så vreds tankarna om och det kördes nu på 6%.
    Temperaturen mättes som så att det räknades ut ett medelvärde under en viss tid för att termostatens öppning å stängning inte skulle påvärka mätningarna.


    Temperaturen ökade något efter ett tag när motorn började gå på den 6%`iga blandningen och motorvarver sjönk något.


    När vi sedan vred tillbaka till 2% så sjönk den till ungefär samma temp som tidigare. Och varven ökade igen.
    Bestyckades förgasaren om vid byte till annan oljemängd? Gör man inte det går den magrare när oljemängden ökas såpass drastiskt, och det kan få betydligt större inverkan på hur motorn går än skillnaden i oljemängd.

  20. #20

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Ingen aning, men 6% var ändå inte så mycket olja.

    Men jag är helt 100% på att motorn kan skära/nypa vid för mycket olja som blandas då det även har hänt för mig.
    Jag har pratat med: Kalix maskineri luleå kalix och haparanda, Måttsunds skoterdemontering, tords motorservice, arctic cat. Dem alla har sagt samma sak.

    Googla på te.x " kan en 2takts motor skära pga för mycket olja " eller något liknande.

    Tror jag har sett din guide på någon länk angående nål, huvudmunstycke osv och ja jag tror att du vet ganska mycket om förgasare, men en som du som har bra koll borde isåfall veta detta angående oljan.

    Förresten så hittade jag tidigare idag också här på mnf när jag googlade om just detta någon guide och där stod det också " använd inte för mycket % olja för då finns det risk att den kan skära "
    Skriven utav typ crippa eller vad det var


    Edit: Oljeblandning?
    "Att köra rätt blandning av olja är relativt viktigt, vid för låg oljehalt så föreligger risk för nypning / ökat slitage. Vid för hög oljehalt så slösar man bara pengar på olja och motorn kan även nypa då den höga oljehalten gör bestyckningen snålare och isolerar värme i kolven. "
    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...och-Luftfilter
    Skriven av chribba_021

  21. #21
    Fanns någon klubb som förut tävlade i antal procent dom kunde hälla i oljan. Det var en som körde med upp till 50%(!!!) olja i moppen har jag för mig! Kan tänka mig hur mycket det rykte... Dock gick ju inte motorn sönder av det.


    En del av det Chribba säger, stämmer. För att förgasaren INTE bestyckas om. Hade man bestyckat om förgasaren hade det fungerat klockrent!

    Bara för att något står på internet behöver det inte vara korrekt. Och att om man går från 2 till 6% olja ersätter man runt 4 % av bränslet mot olja så den går magrare, och dessutom går den ännu magrare av att oljan förtjockar soppan så mindre kommer genom munstycket.
    Följ Moppenets största projekttråd här!

  22. #22

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    http://forum.snowmobile.se/showthrea...r-mycket-olja.

    Håll koll där så kommer du få se dom äkta svaren angående för mycket olja i en två takts motor.


    Här är förresten bilderna på kolven
    Namn:  2012-05-24 17.30.01.jpg
Visningar: 4803
Storlek:  42,3 KBNamn:  2012-05-24 17.30.14.jpg
Visningar: 4806
Storlek:  46,0 KB

  23. #23

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Borrade hål i vacuumklockan så membranet gick sönder, ska montera tillbaka allting nu med en ny manuell bensin kran.
    Återkommer hur det går

  24. #24
    Intressant att dom verkar syfta på att haverier med för mycket olja beror på sotuppbyggnad. Jag har aldrig någonsin haft en tvåtaktare som byggde upp så lite sot invändigt i motorn som när jag körde en hyfsat vass lyftkyld motor med 5% syntetolja, mycket renare än vid normala 2% med endast ett tunt lager sot på delar av kolvtoppen, halva squishbandet och en aning i avgasportens nedre vänstra hörn. Med de vanliga två procenten gav samma motor en mer utbredd ganska jämn sotuppbyggnad över samtliga nämnda delar. En luftkyld motor borde vara en optimal plats för sotuppbyggnad också, med en cylinder som håller nått i stil med 100 grader högre temperatur än en vätskekyld.

    För övrigt vill jag påpeka att det är mot forumets regler att radera ursprungsfrågan i trådar och efterfråga låsning/radering av tråden. Vi vill ha kvar kompletta diskussioner som fler kan ha nytta av vid framtida sökningar.

    * §16 Trådlåsning/radering av ursprungsfråga
    Då detta är ett forum så accepteras inte att man raderar den ursprungliga frågan i en tråd, uppmaningar till trådlåsningar samt övriga saker som är direktkopplat till ovanstående. Att göra något av ovanstående förstör hela principen med att ha ett forum där man kan söka efter tidigare trådar kring det ämne man är intresserad av. Det är Crew som beslutar om en tråd ska låsas, och att man har fått svar är inte en grundläggande orsak till trådlåsning.

    Denna regel gäller inte i Marknadssektionen då trådar som ligger i denna forumsdel blir inaktuella.

  25. #25

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Jaha okej men jag minns ej vad jag har skrivit så det sket ju sig. Kan du fixa fram det på något sätt eller är det försent?

  26. #26

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Nu går moppen som ett skott, fått till det riktigt bra.

    Dock så skulle en ny koppling och ev nya vikter behövas tror jag.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in