Sidan 2 av 2 Första 12
    Hur funkar det att sota ur avgasröret? Bara plocka loss, hälla igenom bensin och tända på? Finns det inget i röret som kan ta eld? Typ katalysatorn eller ljuddämpande material? Tacksam för svar!

Citat Ursprungligen postat av PcCrazyMods Visa inlägg
    Hur funkar det att sota ur avgasröret? Bara plocka loss, hälla igenom bensin och tända på? Finns det inget i röret som kan ta eld? Typ katalysatorn eller ljuddämpande material? Tacksam för svar!
    Väldigt sällan att ljuddämparen och avgasröret är en del, du brukar kunna ta loss ljuddämparen från röret.
    Här är en guide:
    http://www.twostrokerider.se/ursotnings-guide/
    Kolla gärna in mina fordon:Yamaha Aerox, Speedciao'n, Masai db50, flakmoppe

Så det finns alltså ingenting i själva röret som kan ta eld och brinna upp eller sabbas så hela röret blir miffo? Bara hälla i bensin och tända på? Ingen katalysator som brinner upp eller dylikt?

Idag var jag med en polare. Rätt så motorkunnig. Han menar på att fläkten på moppen ska gå när den blir varm. Vilket är självklart. Min fläkt går dessvärre inte alls. Vad kan det bero på? Han säger att "vattenpumpen" är paj. Först sa han att cylindern var paj men det kan den inte vara då den går bra kall. Så fort den blir varm så hackar den och orkar inte varva. Han säger även att det kan vara el fel i fläkten. Cylindern kan det väl inte vara? Vad ska jag göra? Motorn blir medel varm. Cylindern och själva kylaren blir förjävla varma.. Man bränner sig till och med. Snälla hjälp! Samt hur ska man spänna kedjan. Jag hade den ganska slapp men han spände den jävligt mycket men han säger att den måste spännas mera.

CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Idag var jag med en polare. Rätt så motorkunnig. Han menar på att fläkten på moppen ska gå när den blir varm. Vilket är självklart. Min fläkt går dessvärre inte alls. Vad kan det bero på? Han säger att "vattenpumpen" är paj. Först sa han att cylindern var paj men det kan den inte vara då den går bra kall. Så fort den blir varm så hackar den och orkar inte varva. Han säger även att det kan vara el fel i fläkten. Cylindern kan det väl inte vara? Vad ska jag göra? Motorn blir medel varm. Cylindern och själva kylaren blir förjävla varma.. Man bränner sig till och med. Snälla hjälp! Samt hur ska man spänna kedjan. Jag hade den ganska slapp men han spände den jävligt mycket men han säger att den måste spännas mera.
    Fläkten går bara igång i riktiga extremfall, min fläkt har varit igång 4ggr sen jag köpte moppen, och då kör jag med 70cc och varvar som en jävla idiot.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

Innan jag böt kylare gick den jämt.. Varför går moppen så jävla dåligt varm för?

CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Kedjan ska iallafall ha ett frispel på ca 2cm upp o ner på undersidan av svingen, när du sitter på hojen.
    Vattenpumpen är inte paj, eftersom att vattnet cirkulerar, annars hade kylet inte blivit varmt. cylle samt kyl SKA bli kokheta. Cylindern är troligen felfri.
    Låter som att bränsleblandningen är fel, har du ändrat något på moppen som gjorde att problemet uppstod?

Har inte ändrat ett dugg förutom kylare, men den gick ju lika dåligt då.. Eller den kanske går sämre nu.. Kör oljan i en separat tank. 2takts olja och 95 oktan bensin. Pallar fan inte att den går så piss. Kall så går den ungefär som den ska. Men gick mycket bättre precis när jag köpte den. Verkar som om förra ägaren hållt på lite vid förgasaren. Där det finns den dära guldiga pluggen som försämrar bensinflödet då det finns 4 skruvar runt den och 3 är original och den fjärde är en guld färgade konstig skruv som jag aldrig sätt förut..

CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Har inte ändrat ett dugg förutom kylare, men den gick ju lika dåligt då.. Eller den kanske går sämre nu.. Kör oljan i en separat tank. 2takts olja och 95 oktan bensin. Pallar fan inte att den går så piss. Kall så går den ungefär som den ska. Men gick mycket bättre precis när jag köpte den. Verkar som om förra ägaren hållt på lite vid förgasaren. Där det finns den dära guldiga pluggen som försämrar bensinflödet då det finns 4 skruvar runt den och 3 är original och den fjärde är en guld färgade konstig skruv som jag aldrig sätt förut..
    Vad menar du med det sista? fattar inte vad du menar...
    Men snabbt tänkt låter det som att den får för mycket soppa...

Kan fatta att du inte fattar då jag själv inte riktigt fattar.. Fattar du vad jag menar? Okej men så här. Vid förgasaren någonstans sitter det ju en guldig bricka med ett fyrkantigt hål i typ. För att komma åt den måste man plocka bort 4 skruvar. 3 av skruvarna är original men en är guldig. Detta innebär ju att dem varit där och gjort något. Kanske borrat upp ett större hål så den får mer soppa. Men om den får för mycket så borde den väl gå dåligt kall också? Märkligt att den gick bra när jag köpte den..?

CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    En bild på förgasaren hade verkligen varit guld värd, och en film på hur den går hade varit värt en platina-tacka

En bild kan jag fixa imorgon. Så kan jag visa exakt vart jag menar. Lite svårt att förklara när man inte vet vad allting heter.. Men en film blir nog svårt då jag måste filma det själv. Kan ju inte hålla i mobilen i ena handen samtidigt som jag växlar om jag inte cross växlar.. Men en bild får duga? Förstår du om jag säger så här. Kall så varvar den ut på alla växlar och går okej. Varm så går den inte alls på någon växel. Varvar fint upp till 5k sen hackar den och tillslut varvar man upp till 8k så man kan växla och sen börjar allt igen. Hackar speciellt mycket på högre växlar.

Får bli att ta kort imorgon.. Idag när jag åkte en kort bit bara så började moppen bli orkeslös. Fick ligga och köra 30-35 och ligga på 6k för den orkade inte mer. Om det inte blev nedförsbacke och raksträcka efter då orkade den hålla 50 en liten stund sen ner i varv igen. Min farbrors kompis sa att det kunde vara kolven och att vi skulle prova byta den. Vad tror ni? Kan det vara den? Inget fel på fläkten iallafall då vi kopplade den till en strömbrytare. Då snurrade den..
    EDIT: Ska snart ut och ta kort på förgasargrejen Men en fråga bara hur vet jag vilken kolv jag ska ha? A,B eller C? http://twostroke.se/product.asp?prod...1&attrib1=6562
    Senast redigerat av PcCrazyMods den 2012-05-31 klockan 19:50.

Ingen som vet?

Den gick skit bra när jag köpten den så kan inte vara någon utav dom första tre alternativen. 4 kan det ju vara. Men lär väl vara kolven och eventuellt cylindern ändå?`Den har absolut ingen kraft.

Men alltså, du har väl en bricka som stryper luftflödet? Sitter mellan förgasaren och luftburken. Om moppen får för mycket bensin nu så testa plocka bort den.

Det ska jag kolla på. Men någon som kan svara på vilken kolv jag ska köpa?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in