1. #1

    PGO T-Rex EU45, 50cc -> 70cc = överhettad. Nästa steg?

    Jag har en PGO T-Rex EU 45 som jag har som mål att öka accet på för att lättare hänga med bilarnas tempo när jag pendlar till jobbet.

    (Variatorspärren åkte redan strax efter inköpet, vilket gav den en toppfartsökning från ca 50 till ca 60 på platt mark. Men det har ju inget med accet att göra ;-) )

    Jag skaffade nyligen en 70cc cylinder från Stylepro, som jag monterade på utan att byta vare sig förgasare, insugsrör, tändning, tändstift, reed-ventiler, luftfilter eller avgassystem. (Jag minns inte exakt namn på cylindern, men det skulle vara en lågvarvig och snabbaccelererande högkompressionsvariant.)

    Naturligtvis blev cylindern överhettad efter bara någon minut, och den värmenöp mer eller mindre genast. (Klantigt - jag vet :-/ )

    Dock verkar kolv och cylinder ha klarat sig bra och kompet är fortfarande så bra att jag inte märker någon skillnad.

    Jag slog i lite extra tvåtaktsolja direkt i tanken (ca ytterligare 2% => totalt 4%) för att låta eventuella repor i kolven få slita in sig med lite extra smörjning.

    Jag ökade sedan huvudmunstycket från 72 till 100 (via 82 och 86) på originalförgasaren för att se om den extra bensinen skulle räcka för att kyla ner till vettigare temperaturer. Efter detta tog det ca 5 minuter innan motorn började spika/knacka, men släpper man gasen och låter den stå på tomgång 5-10 sekunder så sjunker temperaturen såpass mycket att den slutar spika.

    Jag bytte då originalstiftet (värmetal 7) till ett med värmetal 9, vilket dock inte gav någon nämnbar skillnad.


    Nästa steg blev att plugga igen insuget i luftfilret ner till ca 10mm.
    Detta gör att motorn faktiskt håller temperaturen så att den går att köra de 2 milen jag har till jobbet utan att börja knacka eller nypa. Dock måste jag hålla gasen på max ca 1/3 om inte motorn skall dränkas helt och dö. Detta gör att maxfarten ligger på runt 50 på platt mark och att den går som en potta s--t i motlut. (Jag har även testat med större insug på luftfiltret, men då blir det etter varmare, såklart.)


    (Jag har efter detta satt på en trimljuddämpare av okänt fabrikat, och testat lite olika munstycken och luftfilterinsugsstorlekar. Det landade dock på precis samma slutsatser som med originaldämparen.)


    Vad är nästa rimliga åtgärd för att komma vidare till något som är lite stabilare?

    Är det en större förgasare som är det uppenbara valet?

    Är det originaltändningen som har på tok för mycket förtändning, och måste bytas ut?

    Måste man mickla med reedventilerna om jag inte är ute efter högre varvtal?


    Någon som har lite tips till en som är grön på området?

  2. #2
    Jag har likadan moppe som du och pendlar på större leder. Kör med ett Leovince ZX rör, orginal cylle och 80 munstycke. 5 grams vikter och variatorringen borta. Den gör 75 och går riktigt bra. Dock låter den kanske lite väl mycket, men den axxar riktigt bra....

    Tror 70cc är nästan overkill om man vill ligga runt 65-70

  3. #3
    Större förgasare är rekommenderat då det ger en bättre internkylning
    Bättre membran/större insug för ett bättre flöde etc, börja med en 17,5 fögge å ett par munstycken så går det nog.

    Har en motor värmenypt så har den värmenypt!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in