1. #1

    Helt dött på medelvarv (5-7k rpm), Derbi sm Mk Thrower

    Tjena, har precis smällt på ett Mk Thrower och tycker såklart att den går som ett vilddjur eftersom jag är van vid original MEN, det är helt dött på medelvarv, 5 till 7 tusen varv, tills det börjar hända grejer runt 8. Det är så illa att om jag ligger i fyran och gasar fullt kan det ta ett bra tag innan det börjar skjuta på lite vilket är väldigt jobbigt eftersom jag ständigt måste växla ner om jag vill ha lite effekt.

    Har bytt upp 10 strl i munstycke (70 till 80) och till en början blöddrade/hackade/någonting det runt 6 tusen varv och det var jääkla segt till jag pillade på luftskruven, nu går den lite bättre men fortfarande helt orkeslös innan 8 tusen varv och det känns som att effektkurvan störtdyker runt 5 tusen för sedan slå genom taket (jämförelsevis) runt 8. Jag har pillat med munstycken och ju större desto mer blödder och mindre power, med 70 munstycke (original) gick den bäst innan jag pillade på luftskruven.. Vad kan vara fel?

  2. #2
    Testa att höja nålen, hade thrower på min senda förut och hade ungefär samma problem till jag började finpilla då gick den hyffsat för att vara ett såpass klent rör i mellanregistert
    Citat Ursprungligen postat av sogat Visa inlägg
    Skulle nog föredra att gasa ihjäl mig än att åka en epa 40 mil, skicka den med bussgods fö faan.

  3. #3
    effektkurvan kommer inte förrän 8k. original är ju så tråkiga och har jämnt register
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  4. #4
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Som runnerN sa, testa höja nålen. Dvs flytta ner nålklipset
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Som runnerN sa, testa höja nålen. Dvs flytta ner nålklipset
    Ursäkta min okunnighet... Vilken nål? Jag har en annan förgasare att skruva med och trodde först att ni menade flottörnålen men den verkar vara rätt omöjlig att göra några inställningar med

  6. #6
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av Pitas Visa inlägg
    Ursäkta min okunnighet... Vilken nål? Jag har en annan förgasare att skruva med och trodde först att ni menade flottörnålen men den verkar vara rätt omöjlig att göra några inställningar med
    Trottelnålen Sitter i botten på trotteln, du får ta loss trottel, gasvajern och fjädern, sen får du ut nålen
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Trottelnålen Sitter i botten på trotteln, du får ta loss trottel, gasvajern och fjädern, sen får du ut nålen
    Aha, okej. Vad gör det för skillnad för bränsleblandningen?

  8. #8
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av Pitas Visa inlägg
    Aha, okej. Vad gör det för skillnad för bränsleblandningen?
    Nålen längre upp = mer soppa
    Nålen längre ner = mindre soppa
    För att flytta upp nålen får du sätta nålclipset ett hack längre ner och vice versa
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Nålen längre upp = mer soppa
    Nålen längre ner = mindre soppa
    För att flytta upp nålen får du sätta nålclipset ett hack längre ner och vice versa
    Tackar Testade på min lösa förgasare och det verkade vara relativt lätt... Blir till o mecka imorrn då, kommer självklart med resultat efteråt

  10. #10
    Lånar tråden lite, har satt på ett mk thrower rör på min derbi nu och har testat massa olika munstycken men den orkar fortfarande inte varva ur 3an och jag känner ingen effekt över huvud taget, den går rent och blöddrar inte eller nåt men det blir bara ingen effekt utav det?? Har en 50cc barikit racing cylinder på den och 12/52 drevnng, det måste dn väl palla att varva ut eller? Hade ett gianelli innan och testade sjukt mycket grejen men det funkade inte och sålde det tillslut och köpte ett thrower istället Det är en Derbi senda xtreme 05!

  11. #11
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av MathiasK Visa inlägg
    Lånar tråden lite, har satt på ett mk thrower rör på min derbi nu och har testat massa olika munstycken men den orkar fortfarande inte varva ur 3an och jag känner ingen effekt över huvud taget, den går rent och blöddrar inte eller nåt men det blir bara ingen effekt utav det?? Har en 50cc barikit racing cylinder på den och 12/52 drevnng, det måste dn väl palla att varva ut eller? Hade ett gianelli innan och testade sjukt mycket grejen men det funkade inte och sålde det tillslut och köpte ett thrower istället Det är en Derbi senda xtreme 05!
    Har du bra komp? Det sitter inga pluggar i röret? Testa att ge den mer luft, antingen ta bort luftburken eller borra hål i luftburkssidan, och sen får du ju ställa in munstycke efter det.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  12. #12
    Casals avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Ort
    Västra götaland
    Inlägg
    683
    För att hjälpa er förstå vad ni grejar med så vill jag flika in och säga att trottelnålen ställer bränslemängden mellan luftskruven (upp till 1/4 gas) och 3/4 gas där huvudmunstycket tar över. Med sänkt nål kan man ibland få gå upp i huvudmunstycke för att få motsvarande blandning på fullgas.

    Justera och lyssna, tillslut så går den fint när man förstår hur allt samspelar.

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av MathiasK Visa inlägg
    Lånar tråden lite, har satt på ett mk thrower rör på min derbi nu och har testat massa olika munstycken men den orkar fortfarande inte varva ur 3an och jag känner ingen effekt över huvud taget, den går rent och blöddrar inte eller nåt men det blir bara ingen effekt utav det?? Har en 50cc barikit racing cylinder på den och 12/52 drevnng, det måste dn väl palla att varva ut eller? Hade ett gianelli innan och testade sjukt mycket grejen men det funkade inte och sålde det tillslut och köpte ett thrower istället Det är en Derbi senda xtreme 05!
    en dum fråga men har du strypt CDI box?
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  14. #14
    Höjde just trottelnålen ett snäpp och nu går den bättre Har lite mer bottenvrid men jag får väl helt enkelt vänja mig vid lite ketchup effekt, nu har den inga tendenser till att blöddra/hacka runt 6 tusen varv iaf. Jag tackar så hjärtligast för alla tips och råd

  15. #15
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Pitas Visa inlägg
    Höjde just trottelnålen ett snäpp och nu går den bättre Har lite mer bottenvrid men jag får väl helt enkelt vänja mig vid lite ketchup effekt, nu har den inga tendenser till att blöddra/hacka runt 6 tusen varv iaf. Jag tackar så hjärtligast för alla tips och råd
    ketchupeffekten får du leva med, det är en 2-taktare på 50cc, det är omöjligt att få gött vrid i 50cc. jag skulle rekommendera att du köper en lågvarvig 70cc cylinder t.ex metrakit handmade eller en dr. evo 80cc så får du lite bättre vrid
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  16. #16
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av Pitas Visa inlägg
    Höjde just trottelnålen ett snäpp och nu går den bättre Har lite mer bottenvrid men jag får väl helt enkelt vänja mig vid lite ketchup effekt, nu har den inga tendenser till att blöddra/hacka runt 6 tusen varv iaf. Jag tackar så hjärtligast för alla tips och råd
    Om du har lust så kan du ju testa att höja den ännu ett steg, det KAN hända att den går ännu bättre då

    E.Hansson: spelar ingen stor roll, den ska fortfarande varva till 10k, och då har thrower hunnit varva en bra bit.
    HHR: jajjemen, det kanske jag skulle sagt från början, men tack för det
    Har inget TK men är ett fucko ändå

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in