Ämne: Motocross/Enduro-tråden!
-
2011-04-05, 20:29 #751
- Reg.datum
- Apr 2011
- Ort
- skellefteå
- Inlägg
- 4
kan jag köra på vanliga ngk br9es stift på min kawasaki kx 125 -04a ?
-
2011-04-06, 18:07 #752
-
2011-04-07, 09:08 #753
- Reg.datum
- Apr 2011
- Ort
- skellefteå
- Inlägg
- 4
-
2011-04-07, 17:51 #754
-
2011-04-07, 18:09 #755
-
2011-04-07, 19:02 #756
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- västervik
- Inlägg
- 975
du borde kunna, men det är nog värt att kolla upp vad det är för originalstift i, har nämligen 3 kawa i mina kompiskrets där dom har fått byta nästan hela tändsystemet för dom har kört på fel stift. verkar som de har dåligt tändsystem..
gå på 125 2t! 85a är såååå ovärt! du kommer slå knäna i styret på en 85a :p§6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.
-
2011-04-07, 19:38 #757
-
2011-04-07, 20:01 #758
Antar att du menar 125+ då?
Okej tänka att en 85a har väl runt 30+ hk? och har kört ''seriöst'' med runt 13 som högst. Sen när man kollar på mc mässan osv så är de flesta 85or ändå högre än crossmopparna, och dom slår jag inte styret i
Okej, pga storleken eller skönare register?
-
2011-04-07, 20:08 #759
Kör på 125a. Du kommer tröttna på 85a ganska fort
En 125a är inte sådär överdrivet mkt kraft att kontolera enligt mig. Och du är ändå en så pass stor grabb så en 125a borde bli bra. Jag tycker att 125or är fryg att köra för att man måste varva så satans, och då en 85a... är ju kraftlös utan att man vrider om gashandtaget redigt
-
2011-04-07, 20:09 #760
-
2011-04-07, 20:57 #761
[QUOTE=kattens;191630]du borde kunna, men det är nog värt att kolla upp vad det är för originalstift i, har nämligen 3 kawa i mina kompiskrets där dom har fått byta nästan hela tändsystemet för dom har kört på fel stift. verkar som de har dåligt tändsystem..
Samma kokusansystem på många andra hojarYellowfail
-
2011-04-07, 21:41 #762
Iofs ska jag mest köra skog/åker, och då är väl inte en 85a optimalt
särskilt inte med pensionärer som grannar
Mjo, och behöver lite styrka som sagt för skogskörning, vill inte ligga på maxvarv hela tidn
Blir väl att satsa på cross närmare sommarn, när man sålt av någon moppe. 250 4takt blir nog första prio, annars 125 2takt..
-
2011-04-07, 21:55 #763
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- västervik
- Inlägg
- 975
okej, kanske lite överdrivet, men inte långt ifrån! jag tkte 80 va för litet när jag va typ 175 :p man kan ju inte stå ordentligt osv :p
min erfarenhet är att mopparna är större :p 85orna har ju t.ex 17/19 tum i däck (tror jag? har itne koll på dom) medans mopeder har 18lr19/21tum, och dom är betydligt större :p
och kraften är inget som helst problem att hantera sålänge du inte är helt jävla dum i huvvet
[QUOTE=Hampusen;191716]okej, då har dom väl haft otur :p men det är en 250 -96, en 125 - 03 och en 80 -01 som tändsystemet lagt av på, dom två första i samma familj och den andra i en som kör i klubben :p§6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.
-
2011-04-07, 23:03 #764
-
2011-04-07, 23:09 #765
-
2011-04-07, 23:14 #766
-
2011-04-07, 23:16 #767
-
2011-04-08, 11:54 #768
-
2011-04-08, 12:32 #769
Håller med
Jag tycker du ska satsa på en 250 2T, du behöver inte varva så mycket, kraften finns ändå!
Gör rent luftfiltret efter varje/varannan körning och olja in på nytt. Samt byt olja i motorn efter 8h!
Sen utöver det hålla koll så kedjan är rätt sträckt smörjd mm.. så kommer den funka fint
Kolven brukar man byta innan 50h, men jag antar att du kommer köra relativt lungt så 50h på en
kolv ska inte vara någon fara om du sköter rengöring med luftfiltret bra och så!
-
2011-04-08, 12:51 #770
-
2011-04-08, 13:05 #771
Ang. kolvbytes tid så finns det lika många teorier som mekaniker, och de flesta är utan stöd. Man byter när man inte vågar köra mer.
Yellowfail
-
2011-04-08, 13:11 #772
Säger både ja och nej på de!
hehe
Min cross hade gått ca 45h nu innan jag bytte kolv mm.. och jag har skött luftfilter bytet väldigt noga och hela hojen för övrigt, jag bara motionskör! Kan säga att det var verkligen dags för ett kolvbyte! Så mer än 50h skulle jag inte rekommendera, ialf inte 100h
Syns inte så väldigt bra, men sliten var den!
-
2011-04-08, 13:23 #773
-
2011-04-08, 14:00 #774
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- västervik
- Inlägg
- 975
och fråga woody, har för mig att han började på 250
och det går bara man har lite vett i skallen
dom är ju roliga att åka på bara för fuckokörning oså då dom är ena jävla kraftpaket, men absolut inget för lite seriösare körning
Och tror faktiskt inte det är någon skillnad mellan 80 och 85, min 80cc -93 va iaf lika stor som min kompis 85a -05
min kolv som jag ahde hemma som hade gått mellan 70 oc 90 timmar (han visste inte riktigt, hade itne timmätare på innan) va inte i närheten av sådär sliten, det enda på den var ett litet märke på ena sidan. så antingen har du haft otur lr så äre dålig kolvoch det va en 250 2t. och en av som kör i min klubb va uppe i 167 timmar på sin kolv innan det rasade. och då låg han på över 2/3 varv större delen :p
så det verkar va väldigt individuellt. har även kört 8 timmar på en 80cc kolv och det har rasat, och över 50 på 125 :p§6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.
-
2011-04-08, 15:17 #775
Okej får försöka få tag på en 250 då, 4takt eller 2takt
är väl bara att plocka av cyllen då och då och kolla kolven? inte direkt tidskrävande
Måste man verkligen tvätta filtret så ofta, även om man kör skog/åker? menar sålänge man inte ser att det är dränkt med skit så borde det väl vara lugnt?
edit: Har en som vill byta sin ktm 85cc mot min derbi senda med midrace trim (finns bilder i bilddelen för den intresserade)
Frågan är om det är värt? Han har satt ut den för 12000, är det ett pris man kan begära sen när man säljer den? För egentligen är inte sendan värd så mycket i skicket den är nu, så vore en bra affär då
Bild:
-
2011-04-08, 16:03 #776
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- västervik
- Inlägg
- 975
mjo, satsa på det du, är lätt värt det ist för att plåga sönder en stackars 85a
och att det är lite lera på gör inte så mkt, det är damm och sånt som är det jävliga, så när det är torrt och dammig så ska man tvätta efter varje gång nästan, men annars brukar det räcka med ungefär var 4-5e gång
hur är det med kolv, årsmodell och sånt?`kan av bra att veta§6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.
-
2011-04-08, 16:10 #777
-06a, frågat hur långt kolven gått och om han rengjort luftfilter etc
Tänkte om det är smart rent affärsmässigt, om jag säljer min som den är nu så får man nog nånting mellan 8-11k.
edit:killen som hade den innan hade precis bytt kolv o fixat allt de dära jag har bara åkt me den i 1 timme 30 min typ max .
-
2011-04-08, 17:37 #778
- Reg.datum
- Sep 2010
- Ort
- västervik
- Inlägg
- 975
okej
har han inte timräknare så kan du nog räkna med att kolven har gått några timmar mer än vad han säger :p men det kan nog va en hyfsad affär, dom verkar ju ligga runt 14-15k runt den årsmodellen. dock tror jag hellre du ska satsa på en stor direkt istället för att behöva sälja direkt igen :p
dom som finns ute på blocket nu :p§6.2 Signaturer: Endast textstorlek 1 och 2 får användas i signaturer. Signatur utan bild får inneha max 4 textrader vid skärmupplösning 1280x1024. Max tillåten storlek på bild är 468x60 pixlar, har du både text och bild så tillåts max två textrader vid skärmupplösningen 1280x1024.
-
2011-04-08, 19:09 #779
Ang luftfilter så skulle jag nästan behöva byta två gånger på körning för är såjävla mycket sand där jag kör, har aldrig kört två gånger med samma filter någonsin, är ju lätt att rengöra och olja in så förstår inte varför man inte skulle göra det varje körning
-
2011-04-08, 20:57 #780
Kan ju plocka isär o kolla, dock måste man väl byta packningar då? Förresten är det en höghjuling, 16/19'' hjul. enda defekterna var att man borde fylla på bromsvätska + byta växellådsolja då den stått, sånt blir ju gratis ändå
Är ju inte direkt dammigt där jag kommer köra, är väl jordiga skogsvägar bara med stenar rötter osv, sen blir det lerigt med lite regn såklart