Ämne: Motocross/Enduro-tråden!
-
2012-09-25, 19:22 #1921
Det där är dock fel, tror det vara är 1 KTM som kör 450-klassen i USA, det är Ryan Dungey, är dock inte 100% om han är den ända, men är ändå ganska säker på att han vann Supercrossen i vintras och de var första gången KTM vann.. Kan ha lite fel på det där men..
Men gråt då? Du brukar ju alltid ta till personangrepp men när dem riktas mot dig är det dags att gråta?
-
2012-09-25, 19:23 #1922
Har lite beslutsångest... vet inte om jag ska köpa 250 4-t eller 250 4-t. vad tycker ni?
riktig stuntare
-
2012-09-25, 19:29 #1923
-
2012-09-25, 19:29 #1924
beror ju lite på hur och vart du ska köra. jag köpte mig en 450 för några månader sen och väger atm ca 75kg och börjar hantera den rätt fint på banan. antar att du menar 250 2t eller 250 4t. en 250 2t kanske är lite för mycket effekt till en nybörjare på banan och 250 4t är ju ganska bra hoj att börja med på om du ska köra bana, men ska du bara leka tycker jag du ska köpa en 250 2t, för när man kör på öppna ställen och leker osv, vill man ha lite mer motoreffekt!
jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.
-
2012-09-25, 19:33 #1925
-
2012-09-25, 19:35 #1926
-
2012-09-25, 19:37 #1927
-
2012-09-25, 19:40 #1928
-
2012-09-25, 19:43 #1929
-
2012-09-25, 19:50 #1930
Nästan så man kunde öppnat en påse Chips när man läser er konversation ovan, men måste fråga. Lennart har du ens ägt eller äger en motorcross?
Btw klart något hade hänt med ramen som knäcktes under natten..
-
2012-09-25, 19:57 #1931
-
2012-09-25, 20:02 #1932
Att det handlar om pengar, visst det kan du väl ha rätt i, det hade jag inte tänkt på.
Min kompis och hans lillebror tävlar i motocross, dom har en 85 -06, en 144 -10 och en 125 -12. Han har även en 125 -13 påväg, eller om han möjligen fått hem den nu.
Som ni förstår så snackar ju han väldigt mycket cross, och det jag vet av han är väl att -06orna väldigt gärna spricker i ramen uppe vid styrkronorna, men har inte hört några andra svagheter om dom. Han är heller inte den som snackar en massa skit om andra märken, utan han ser o kan jämföra fördelar med andra märken också, han är ingen riktig fanboy även om han gillar KTM mest.
WORDHar inget TK men är ett fucko ändå
-
2012-09-25, 20:13 #1933
ktm är ju inge billigare än något annat märke om det var det du menade
sedan så beror det ju på årsmodell. nya motorn(från 07 och framåt) är inte alls lika stryktålig som den äldre RFS-motorn (04-07), som bara går och går.fast den nya motorn är det ju heller inte något fel med. det är det alla varenda jävla crossåkare ska börja klåpa och skruva i sina motorer i onödan och då kommer problemen som ett brev på posten. man ska inte skruva i onödanjag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.
-
2012-09-25, 21:22 #1934
-
2012-09-25, 21:49 #1935
-
2012-09-26, 12:44 #1936
Filip ska du köra i helgen? Kom till Åsätra på lördag
-
2012-09-26, 15:16 #1937
-
2012-09-26, 15:36 #1938
I helgen är det ju Lag-VM i Lommel, det kan man ju inte missa! Tror det sänds på MotorsTV, vet inte om de bara är finalerna på söndag som sänds eller om kvalen på lördagen också sänds.
Åker ner imorgon!
-
2012-09-27, 19:51 #1939
-
2012-09-28, 10:41 #1940
-
2012-09-28, 13:34 #1941
Shit vad är det för jävla väder i detta land
-
2012-09-29, 22:31 #1942
vågar inte åka en meter till på mitt drivpaket, dreven är kabbslut och kedjan är också rätt slut, och de enda pengarna jag har att förbränna är studiebidraget. dyrt att åka cross..
jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.
-
2012-09-29, 22:34 #1943
-
2012-09-30, 00:59 #1944
nej smörja efter varje körning är bara onödigt, det är en o-ringskedja så det behövs inte. en o-ringskedja ska inte smörjas/behandlas annat än att förhindra rostangrepp, Rullarna är ju permanentsmorda med fett.visst smörjer man den ibland ändå, men absolut inte efter varje körning. kedjan har jag koll på, den är spänd så som den ska vara och det kollar jag före varje körning, spänner kanske 1 gång i månaden. drivpaket slits, och mitt har varit slitet sedan jag köpte hojen och behövs bytas.
nackdelen med ståldrev i bak är att smäller man tillräckligt hårt i en sten eller något så spricker även navet på hojen, med alu så viker sig istället drevet. aludrev med stålkrans är nog att föredra, men dem kostar nog dessvärre, och vet inte om de finns till min hoj heller.jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.
-
2012-09-30, 09:54 #1945
-
2012-09-30, 13:14 #1946
om du inte visste det så är o-ringskedjor underhållsfria.
kan komplettera det lite. o-ringskedjor är dyra för att de har oljebehandlade rullar, därför behövs dem inte underhållas och smörjas hela tiden. att smörja en kedja för mycket är heller inte bra, då smutsen fastnar i smörjningsmedlet, och kommer då att ligga och skava mot kedja/rullar, och in i rullarna och det är döden för en kedja. och ja, skit tar sig in i rullarna även fast man har en o-ringskedja.
värt att tillägga är att man inte ska spraya massa kedjespray på o-ringarna då dom torkar ut.Senast redigerat av hyperperry den 2012-09-30 klockan 13:24.
jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.
-
2012-09-30, 15:43 #1947
-
2012-09-30, 15:49 #1948
yes men en oringskedja tar mycke stryk om den är fullpackad me sand och damm. då slits oringarna och smörjningen inne i kedjan försvinner.
när man tvättar så tränger de in vatten och fukt i kedjan, därför smörjar man för att de inte ska rosta..
ja hade faktiskt inte heller använd en stålborste(kanske funkar men kan kännas lite för grovt för min smak) ja hade använt en grov plastborste eller likande
edit: här är nått vi använde så skolan som inte klippa så mycke.
http://www.24mx.se/motocross/p/kedje...morjmedel/k29/Jag är inte rasist,
Ja är pianist, Ja trycker ner både vita och svarta
-
2012-09-30, 16:01 #1949
haha åhfan, inte förens nu insåg jag att det var du jag var vän med på facebook! nej jag skulle inte stålborsta nån kedja faktiskt..
o-ringarna är ju till för att hålla smuts ute, det är därför o-ringskedjor har mycket längre livslängd än en vanlig kedja. när jag tvättat min kedja så brukar jag alltid åka en sväng efteråt, då försvinner det mesta vattnet. som sagt så är o-ringskedjor permanentsmorda inuti och det är just därför det är o-ringar, för att fettet inte ska kunna ta sig ut, och därför rostar dem inte heller.men kedjor slits och min är sliten.jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.
-
2012-09-30, 16:06 #1950