Ämne: aerox problem

  1. #1
    armiinns avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    185

    aerox problem

    Hej!
    Har ett problem med min aerox, inte så insatt i scooter motorer osv!
    Problemet är att jag har en aerox med stage6 pro replica rör och den går inte mer än max 60 km/h, jag har bytat munstycke till 80 från 70 original ( stiftet är oboy brunt) testade även 84 men moppen blev dränkt med bensin då. Har mixtrar med luftskruven och den går bäst men 2,5 varv ut. Nålen har jag pillat på också och den gick bäst med clipset högst upp.

    Variator vikter har jag bytat till 3.5g, har även testat 4.5g och 4.0g men dom vikterna så va den slö i axxet. Kopplingsfjädrar eller tryckfjäder har jag inte bytat men det verkar som remmen slirar när den blir varm så jag gjorde små hål i variator kåpan och det verkade hjälpa.

    Membranet och insuget såg bra ut också när jag kolla på det sist, såg inga glapp i membranet eller ngt annat.

    Har haft detta problemet i snart 2 månader..

  2. #2
    Jag förstår inte vad problemet är? En effekt ökning på 10/kmh med endast ett ganska billigt effektrör med en i stortsett orginal aerox om jag förstått det rätt är det väl ändå rätt okej? Vill du få den snabbare är det dags att dra v-ringen,70cc cylinder,större förgasare,större insug,sport luftfilter, vassare rör,nytt vevparti,starkare koppling,ny variator.

  3. #3
    armiinns avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    185
    60km för en effektrörs moped som går i 60km är ju inge bra, på mina senda så gick den 75km med giannelli rör.
    Har redan kört på 70cc och allt det, hade midrace setup på sendan och det drar bensin så har inga planer att byta till annan cylinder eller förgasare.
    Problemet är ju att jag tycker att en aerox med effektrör borde ju gå mer än 60km, iallafall 70?
    Är det verkligen så stor skillnad mellan cross och scooter?
    Kan tillägga också att v-ringen är dragen, glömde skriva det!

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av armiinn Visa inlägg
    60km för en effektrörs moped som går i 60km är ju inge bra, på mina senda så gick den 75km med giannelli rör.
    Har redan kört på 70cc och allt det, hade midrace setup på sendan och det drar bensin så har inga planer att byta till annan cylinder eller förgasare.
    Problemet är ju att jag tycker att en aerox med effektrör borde ju gå mer än 60km, iallafall 70?
    Är det verkligen så stor skillnad mellan cross och scooter?
    Kan tillägga också att v-ringen är dragen, glömde skriva det!
    Ja det är ganska stort skillnad på scootrar och crossmoppar räcker med att plugga ur rör och ändra drevningen så kan den göra 80/kmh+ beroende på vilken cross moppe det är. Hmm om du dragit variator ringen och effektrör så borde den göra 65minst om inte 70 skumt... Testa med tyngre vikter 3,5 nog för lätt med din setup. Jag hade 4,9g vikter på min aprilia när jag hade dragit v ringen och effektrör och då gick den i 70.

  5. #5
    armiinns avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    185
    När jag monterade 4.0g vikter så vill den knappt komma upp i effektbandet.

  6. #6
    armiinns avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    185
    Har testat 3 stycken 3,5g och 3 stycken 4g, den går likadant fast bara mer kraft på bakhjulet men det har inte förändrat ngn hastighets skillnad. Remen kanske är sliten? Hur bred ska den vara, har en helt ny stage6 rem hemma. Har haft den på men då är axxet i starten jätte segt.

  7. #7

  8. #8
    armiinns avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    185
    Har bytat till ett nytt tändstift och rengjort filtret, kan tillägga att det är ett malossi filter som passar luftburken.
    Var kan man kolla kompet? Jag tycker inte det är ngt problem med det för den startar alltid på första kicken eller direkt om man trycker in el-starten

  9. #9
    armiinns avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    185
    Srry för dubbelpost, motorn går rent, kunde varit lite mer bensin på mellanvarven

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Zäta Visa inlägg
    klart mopeden ska gå fortare än 60km/h, aprilla10 vet inte vad han dillar om.
    80-85km/h är en hastighet som går att uppnå!

    Går mopeden rent i motorn annars? bara det att den endast går 60km/h?
    Tycker du ska ta ett komp prov, ska inte ligga under 4-5kg!
    Sen gör rent luftfiltret om du inte har gjort det/prova plocka bort det och kör en sväng.
    Vart skrev jag att den inte bör gå snabbare än 60? Jag hade ingen aning om att han hade dragit v ringen då han inte skrev det så en orginal eu moppe med ett effektrör så en ökning på 10-15km/h är väl rätt bra för ett effektrör annars.
    80-85 på mätaren? Ingen orginal eu med bara effektrör och dragen v ring gör ärliga 80-85km/h glädjemätare med andra ord.

  11. #11

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Citat Ursprungligen postat av Aprilia10 Visa inlägg
    Vart skrev jag att den inte bör gå snabbare än 60? Jag hade ingen aning om att han hade dragit v ringen då han inte skrev det så en orginal eu moppe med ett effektrör så en ökning på 10-15km/h är väl rätt bra för ett effektrör annars.
    80-85 på mätaren? Ingen orginal eu med bara effektrör och dragen v ring gör ärliga 80-85km/h glädjemätare med andra ord.
    Hmm jasså.
    Min aerox 07a som jag körde förra sommaren med följande setup:
    Doppler S3R black edition rör
    4,2g vikter
    Gula kopplingsfjädrar
    72

    Den gjorde 84,6km/h uppmätt efter gps, så ja, EU mopeder med effektrör och rätt inställningar kan göra 80-85.

  12. #12
    Har en aerox 05 med S6 replica rör urplugg, 74 munstycke ( behöver dock byta upp 2-4 strl till ) Vita S6 kopplingsfjädrar ( soft ), dragen skorsten på original burken, 4.4 vikter ( polini speedcontrol ) klipset högst upp, tror att luft/blandingsskruven är 1.5 varv utskruvad, dragen v-ring, gör 80-85 plan mark med ett gött axx

  13. #13
    armiinns avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    185
    har beställt Malossi fly clutch och malossi kopplingsklocka, ska sätta på det och samtidigt byta remmen till en stage6 sport rem och gå ner i 78 munstycke då stiftet är lite mörkbrunt. Beställde kopplingen och klockan för att det verkar som kopplingsbakarna är slut! Återkommer om problemet blir löst med detta.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Luleå Visa inlägg
    Hmm jasså.
    Min aerox 07a som jag körde förra sommaren med följande setup:
    Doppler S3R black edition rör
    4,2g vikter
    Gula kopplingsfjädrar
    72

    Den gjorde 84,6km/h uppmätt efter gps, så ja, EU mopeder med effektrör och rätt inställningar kan göra 80-85.
    Men åh vad alla är tröga. Skrev precis en orginal eu MED BARA EFFEKTRÖR OCH DRAGEN V RING. Inget annat, punkt slut...

  15. #15

    Reg.datum
    Mar 2012
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    245
    Kopplingsfjädrarna gör ingen inverkan på hastigheten, bara bättre axx
    Munstycket gör så att den går rent i hela registret utan att bööa för att den får för lite bensin
    Vikterna gör så att den accelerar snabbare samt kan ge någon km snabbare.


    Så mest troligt skulle jag få den att gå ca 80 med bara röret och dragen v ring ( självklart urpluggat rör )

  16. #16

  17. #17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in