-
2012-05-23, 23:35 #1
Moppen förbränner inte, spottar ut olja och går kasst
MTjena! Jag skrev förut om en aprilia sr50 med mhr cylinder mvt tändning. Osv.. Felet då trodde jag att det var förgasaren men nu ger jag upp.. Har testat lågfartsmunstycke o huvudmunstycke också.. Sänkte o höjden nålen men utan resultat.. Moppen verkar inte förbränna bränslet som den ska.. Den sprutar ut svårt olja ur röret efter man kört några meter o är väldigt slö på låga varv.. Vill också tilläga att den ryker som faaan.. Låter som den dränks typ. Annars så när den väl kommer upp i varv så går den bra men hackar lite grann o hostar. Tomgången är fin och när man gasar första gången efter man rengjort stiftet så låter den som att den ska gå bra men såfort man ska köra iväg så beteer den sig såhär.. Stiftet är helt ny och det är en 11a.. Har också testat med 9 och den verkar gå lite renare men inget man knappt känner av. Jag testade med 21förgasare och det är fortfarande samma sak? Jag förutom sätt det 24mm? Vad kan det vara? Har börjat fundera om d är tändningen som är sönder, så eller kanske tändspolen ll kom också på att den
Hänger sig på högre varv efter man kommit upp i varv.. För att den ska gå ner till Tomgången igen så måste man gasa till en gång eller lägga för med anden vid filtretSenast redigerat av ozg den 2012-05-23 klockan 23:44.
-
2012-05-23, 23:44 #2
blandar du olja i tanken kan det vara för mycket olja
-
2012-05-23, 23:46 #3
Mvt tändningen är väl ställbar? Antagligen den som är felställd.
-
2012-05-23, 23:49 #4
Yes d gör jag.. Moppen köpte jag av en kille för ett tag sen o kolven hade skärt när han hade den. Så fick jag köpa en ny o nu går den såhär.. Den hade tydligen gått som ett djur innan.. Vad d va i tanken när jag köpte den vet jag inte men jag har blandat i en 5liters dunk o hält i ungefär halva.. Låter d som att den har för mkt?
-
2012-05-23, 23:54 #5
Japp den är ställbar men jag har inte en aning om hur man ställer in den.. Har aldrig hållt på med hyper klassen förut.. Endast sport
-
2012-05-24, 00:11 #6
Hade nog varit smart å rengjort det mesta innan du börja hälla i ny soppa.
I värsta fall så har de ju klegat ihop någon jävla hårboll i systemet haha, nä men det skulle kunna vara något liknande.
Hur har du ställt in tändningen?
Drar den tjuvluft? Ett tips är att dra bort föggen å blåsa i insuget så hör du om det pyser ut någonstans.
Spottar den ut olja så går den ju för fett såklart, vet du ens hur mycket du hällde i eller sleva du bara i ett par dl?
För där har du i så fall problemet..
-
2012-05-24, 00:28 #7
Hela motorn är rengjord men inte tanken
jag har kollat igenom varenda del innan jag satte ihop den. Har kollat med startas om den drog tjuvluft o den varva inte upp så den gör tydligen inte d. Jag blanda 2.5% på fem liter.. Ungefär150dl eller lite mer kanske
Tändningen har jag inte rört sen jag fick den.. Förra ägaren sa att tt kolven smälte för r han körde med fel tändstift(kolven var rätt bränd. På toppen o kolvringen hade smälts och slitits in så den är omöjligt att få ut.. Cylindern såg ut som ny iaf
-
2012-05-24, 01:05 #8
Förresten, när jag hämtade moppen så var röret oljig då också så han måste ha haft samma problem med den..
-
2012-05-24, 05:45 #9
Häll ut allt bränsle ur tanken och häll i ny soppa så du vet hur mkt olja det är i. Om kolven smält för förra ägaren så minska förtändningen lite, alltså lossa tändplattan och vrid den lite medurs.
-
2012-05-24, 11:03 #10
Måste jag ta bort svänghjulet för att fixa d? O vilken ärr den bästa sättet för att få bort den isf? Efter jag har tänkt igenom allt så är de nog något med tändningen då allt annat verkar funka fint
-
2012-05-25, 14:37 #11
Du har en Stator(Tändplatta) som sitter runt Rotorn(som en elektrisk magnet) som sitter fast på vevaxeln(oftast på ett spår där krysskilen sitter)
Lossa på den så kallade statorn och vrid den medurs, alltså höger/framåt på scootrar. Brukar sitta fast med 3-5 skruvar..
Tänk på att om du vrider den t.ex 1cm bara så kanske den får för mycket.. Det är millimetrar vi snackar om ^_^
-
2012-05-25, 16:04 #12
vad kör du med för olja? kanske är så kallad "skit olja"
Senast redigerat av TheMaN den 2012-05-25 klockan 16:19.
-
2012-05-26, 19:27 #13
Tack för hjälpen, men kommer jag komma åt tändplattan utan att behöva skruva ner rotorn? (det är alltså svänghjulet annars om jag förstår rätt)
Oljan heter castrol så d är nog bra kvalité på den