1. #1

    gängorna till motorblocket

    tja. har ett väldigt taskigt problem. det är nämligen så att gängorna där variatorkåpsskruvarna ska sitta på motorblocket börjar bli slut. finns det något sätt att kunna fixa så att man kan få tillbaka det där så att dom sitter hårt igen? vill verkligen inte köpa en ny motorblockshalva
    kom gärna med tips!

  2. #2

  3. #3
    Mycket packnings silikon och locktajt !

  4. #4
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av Rieju-mike Visa inlägg
    Mycket packnings silikon och locktajt !
    Det är inte att rekommendera.

    Som 2stroke säger kan man montera insatsgänger. Vad har du för skruv nu? Jag har en magkänsla av att det borde
    vara m6. Antingen så borrar du ur och gänger i blocket till en gänga större eller montera insatsgänger

  5. #5
    En quickfix kan vara att montera en bit gängad stång och sätta en mutter utanför kåpan istället.
    På det viset kan du utnyttja hela hålets djup och dom gängorna du inte når med en skruv som är "lagom" lång.

    Testa om det finns något kvar i botten av hålet, gänga dit en bit gängad stång och dra fast den i botten utan att överspänna den.
    Montera på kåpan och gör ett tuschmärke 10 millimeter utanför kåpan, placka av det igen och såga av gängstången till rätt mått.
    Dra fast den igen, denna gång med en klick Loctite, på med kåpan och dra fast det på nytt.

    Detta förutsätter att det finns några varv kvar i botten med friska gängor, annars har du ändå inget att dra fast det i.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Det är inte att rekommendera.

    Som 2stroke säger kan man montera insatsgänger. Vad har du för skruv nu? Jag har en magkänsla av att det borde
    vara m6. Antingen så borrar du ur och gänger i blocket till en gänga större eller montera insatsgänger
    Var dock inte super seriös..

  7. #7
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av Rieju-mike Visa inlägg
    Var dock inte super seriös..
    Det var jag. Skippa onödiga inlägg i fortsättning Mike.

  8. #8
    Insatsgängor är rätt lösning på det problemet. Att sätta pinnbult med mutter kan fungera, men ofta finns det inte tillräcklig plats för att få dit/dra åt muttrar istället för de vanliga skruvskallarna som brukar användas. Gänga upp till större gänga och använda större skruv har samma problem, dåligt med plats för större skalle (som ju större skruv brukar ha), och dessutom behöver man borra upp skruvhålen genom variatorkåpan för att större skruv ens ska gå igenom.

    Klantar man sig inte vid monteringen blir insatsgängor starkare än originalgängan, och eftersom man kan fortsätta original skruvstorlek blir det inga bekymmer med platsbrist. Som sagt, bästa lösningen - hade du bott i närheten hade jag kunnat hjälpa dig med det, nu får du vända dig till någon som har verktygen eller köpa själv.

    ...och vissa bör bli ett snäpp seriösare här. Ingen blir glad av dåliga råd, oavsett om dom är seriösa eller inte.

  9. #9
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    borra upp hålen till 6,8 och gänga sedan m8a.
    sedan kan du antingen välja att borra upp variatorkåpan och köra med m8, eller så sätter du i helicoils, som du gängar i M8 hålet och har en invändig gänga på M6 istället.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    borra upp hålen till 6,8 och gänga sedan m8a.
    sedan kan du antingen välja att borra upp variatorkåpan och köra med m8, eller så sätter du i helicoils, som du gängar i M8 hålet och har en invändig gänga på M6 istället.
    Helicoilinsatser för M6 har inte M8 gänga utvändigt, så gängar man upp M8 blir det omöjligt att använda sånt. Den typen av insatsgängor kräver en specialgänga i hålet, och en gängtapp för den gängan finns med i verktygssatserna man köper.

  11. #11
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Helicoilinsatser för M6 har inte M8 gänga utvändigt, så gängar man upp M8 blir det omöjligt att använda sånt. Den typen av insatsgängor kräver en specialgänga i hålet, och en gängtapp för den gängan finns med i verktygssatserna man köper.
    okej, då måste det varit m10 då. använde det i ett motorblock förut när gängorna hade gått till pinnbulten på en suzuki k50.
    dock var det ingen specialgänga som användes till helicoilen, utan det var metrisk gänga.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  12. #12
    Då var det inte nog Helicoil eller kopiorna av det, det finns flera olika typer av insatsgänga. Den vanliga Helicoiltypen är en spiral av speciellt formad ståltråd som måste ha samma gängstigning utvändigt som invändigt och ytterdiametern bestäms av trådens tjocklek, den andra varianten är en massiv metallhylsa som kan ha vilken gänga som helst utvändigt så länge den inte är för liten. Specialgängan för M6 helicoil är nått i stil med 7,2mm.

  13. #13
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Då var det inte nog Helicoil eller kopiorna av det, det finns flera olika typer av insatsgänga. Den vanliga Helicoiltypen är en spiral av speciellt formad ståltråd som måste ha samma gängstigning utvändigt som invändigt och ytterdiametern bestäms av trådens tjocklek, den andra varianten är en massiv metallhylsa som kan ha vilken gänga som helst utvändigt så länge den inte är för liten. Specialgängan för M6 helicoil är nått i stil med 7,2mm.
    det är en metallhylsa med invändig m6 och yttergängan är metrisk, och jo det finns helicoil med metrisk yttergänga, och jo det är helicoil.
    och varför skulle det inte finnas?
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  14. #14
    Visst är den metrisk, men gänginsatserna som är gjorda av spirallindad tråd har helt enkelt fått den ytterdiameter som det blir av skruvdiametern plus trådtjockleken. Mycket möjligt att t.ex. helicoilinsatsen till standard M8 med 1,25mm stigning har en yttergänga som är nära eller exakt fingängad M10 x1,25, men andra storlekar kan vara långt ifrån någon standardgänga. För M6 handlar det som sagt om nått i stil med M7,2x1, inte nått man hittar i standardsortimentet...


    Andra insatsgängor som istället för tråd består av ett metallrör med gänga utvändigt och invändigt kan ha vilken gänga som helst. Würth Time-Sert som exempel på bilden.

  15. #15
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Visst är den metrisk, men gänginsatserna som är gjorda av spirallindad tråd har helt enkelt fått den ytterdiameter som det blir av skruvdiametern plus trådtjockleken. Mycket möjligt att t.ex. helicoilinsatsen till standard M8 med 1,25mm stigning har en yttergänga som är nära eller exakt fingängad M10 x1,25, men andra storlekar kan vara långt ifrån någon standardgänga. För M6 handlar det som sagt om nått i stil med M7,2x1, inte nått man hittar i standardsortimentet...


    Andra insatsgängor som istället för tråd består av ett metallrör med gänga utvändigt och invändigt kan ha vilken gänga som helst. Würth Time-Sert som exempel på bilden.
    och det är fortfarande en hylsa med invändig och utvändig gänga, alltså inte sådana "gjorda av spirallindad tråd",
    och vi har massvis med sådana på våran lastbilsverkstad.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  16. #16
    Av fabrikat Helicoil? Har kollat en bra stund på svenska hemsidan, men ser inget annat än spiraltypen.

    Edit: det finns visst där - men dom heter inte helicoil.

  17. #17
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Av fabrikat Helicoil? Har kollat en bra stund på svenska hemsidan, men ser inget annat än spiraltypen.

    Edit: det finns visst där - men dom heter inte helicoil.
    kan väl stämma. kan vi inte lämna det nu? du förstod iallafall vad jag menade så tycker det är onödigt att tjabbla om det.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  18. #18
    Absolut, ville bara reda ut det - och helst slippa situationer i framtiden där någon följer rådet, gängar upp ett hål och sedan upptäcker att gänginsatserna dom köpt inte passar i den gängan...

  19. #19
    oj. här blev det en del att läsa men tack för alla tips grabbar!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in