1. #1

    Bygga hyper av kina moppe (baotian)

    ingen som gjort det?
    skulle haft a-traktor istället!

  2. #2
    Beror väl på vad du menar. Det var ju någon som tog en baotianram till sin hyper, men att bygga hyper på en baotianmotor vet jag inte.

  3. #3
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Jag har aldrig beskådat någon Baotian som är räjspreppad. Det hade dock varit intressant och se om någon 4T kunnig person kunde kräma lite effekt ur en sådan. Om man har tillgång till fräs, svarv och en TIG svets så blir det nog ett skapligt billigt bygge!

  4. #4

  5. #5
    Eller montera en riktig motor på ramen, var ju någon som va inne på att montera minarelli DD på en baotian retro såg jag.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av mjaa Visa inlägg
    Eller montera en riktig motor på ramen, var ju någon som va inne på att montera minarelli DD på en baotian retro såg jag.
    fast det tuffa hade varit å se hur mycke effekt man kan få ur en fyrtakts typ 70cc motor tycker jag. om honda zoomer har insprutning och 4v teknik så borde det ju vara ganska enkelt å slänga på en turbo på den undra hur mycke laddtryck man kan få upp i en 70cc?
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  7. #7
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    jag tror inte det går att kräma ur så mycket ur en baotianmotor men jag har också varit sugen på att ta reda på det.
    på min gamla fiddy (110cc) fick jag ut ganska mycket effekt ur, det jag gjorde var att plana toppen 1mm, porta toppen väldigt mycket, mikuni vm26 fögge, hemmabyggt insug, och matchat toppen efter insuget, rotortändning och egenbyggd grövre krök. den gick ganska fint men det var en 3 ventilare, och lite större volym. värt ett försök, en baotian är ju ändå inte värd nånting
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  8. #8
    Min polare Rasmus porta å fila en massa på sin baotian, gick som fan.. sen så rasa den efter 10mil

  9. #9
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    Citat Ursprungligen postat av Gbgräddglass Visa inlägg
    Min polare Rasmus porta å fila en massa på sin baotian, gick som fan.. sen så rasa den efter 10mil
    Kan du utveckla din kommentar lite? Vad menade du "gick som fan"?

    Det hade varit intressant att veta hur pass bra den gick och vad det var som rasade

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    jag tror inte det går att kräma ur så mycket ur en baotianmotor men jag har också varit sugen på att ta reda på det.
    på min gamla fiddy (110cc) fick jag ut ganska mycket effekt ur, det jag gjorde var att plana toppen 1mm, porta toppen väldigt mycket, mikuni vm26 fögge, hemmabyggt insug, och matchat toppen efter insuget, rotortändning och egenbyggd grövre krök. den gick ganska fint men det var en 3 ventilare, och lite större volym. värt ett försök, en baotian är ju ändå inte värd nånting
    jo men efterssom det är en fyrtakt så borde det ju gå att klämma dit en turbo på den. om man hittar en i rätt storlek. gör man det borde man ju få ut gött med kräm!
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    jo men efterssom det är en fyrtakt så borde det ju gå att klämma dit en turbo på den. om man hittar en i rätt storlek. gör man det borde man ju få ut gött med kräm!
    Problemet är ju att det är svårt att turboladda en förgasarmotor.

    Men det borde inte vara ett problem ifall man kan sätta turbon mellan motor och förgasare istället för att trycka genom förgasare?

    Borde bli lite sådär med gasrespons men det var väl skit samma..

  12. #12
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av hablam Visa inlägg
    jo men efterssom det är en fyrtakt så borde det ju gå att klämma dit en turbo på den. om man hittar en i rätt storlek. gör man det borde man ju få ut gött med kräm!
    det går, men frågan är om man hittar en lämplig turbo att använda, kan nog bli svårt att hitta en såpass liten turbo så att den skulle fungera bra på en slö 50cc motor
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  13. #13

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    det går, men frågan är om man hittar en lämplig turbo att använda, kan nog bli svårt att hitta en såpass liten turbo så att den skulle fungera bra på en slö 50cc motor
    Visseligen kan man montera 80 - 90cc eller vad som nu är max i dom så är man en bit påväg iaf

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    Kan du utveckla din kommentar lite? Vad menade du "gick som fan"?

    Det hade varit intressant att veta hur pass bra den gick och vad det var som rasade
    Varför ska jag utveckla min kommentar?
    Det gick som det gick, Kevin.

    Enligt han gick den ca 100-110 men nu hur sant det är vet jag inte.
    Det var han som hade den långa blåa BB hypern på förra maraton träffen.

  16. #16
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    får man upp varvet så funkar de. de funkade ju för 50cc 2takt.
    den var ju en aning vassare också. en 50cc 4t är nog bland det slöaste som finns och kan bli svårt att få upp något laddtryck om man inte har en lämplig turbo.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  17. #17
    Att få ur bra kräm ur en Boatian är fullt möjligt. på en orginal motor kan du trimma rätt rejält till en prislapp av max 4000 Svenska kronor. släng på en 72cc cylinder, trimrör, större förgasare, sportluftfilter, porta/plana, andra variater vikter/viktkit. Jag funderade på att bygga en snabb dragsterhojj på min förra kina moppe men tyvärr så tog ekonomin slut och alla fel kom en efter en efter åren av dagligt användande så de slutade med att den stod ett år nerskruvad för motor renovering. MEn jag kan garantera er en topphastighet av 100+ om ni köper och trimmar med rätt saker och kunskap! Jag trimmade min med att ta bort kopparskruven i föggen och sportluftfilter och ta bort önödig vikt (kåpor och sådant som inte hade fuktion) Och den gick runt 70-80 beroende på väglag och väder!

    snälla bespara mig kommentarer som "de går inte för dom bla bla bla..." eller "e du önsketänkande nu?" eller liknande. Utbildad ionom ämnet och har stor erfarenhet av dom!

  18. #18
    letade lite snabbt men http://www.chinese-parts-canada.com/...injection.html borde ju göra susen på en boatian dom har insprutnings system med verkar de som!
    Citat Ursprungligen postat av Fiddyboy Visa inlägg
    Ris i föggen?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in