1. #1

    moppe Small till under körning

    Idag när jag var ute och åkte på min speedfight så gick den bra ett tag tills den blev riktig varm, för att det är varmt som satan ute också helt plötsligt small det till från motorn tror jag *pling/plick* lät det, den tappade då lite fart men gick sen som om ingenting hänt, men då började jag märka att man hörde ett litet rassel från avgasröret ellet bakhjulet. när jag komm hem så ställde jag den på centralstödet och gasa lite och man hör något litet rassel från motor/avgasrör eller bakhjulet har svårt att lokalisera ljudet.
    vad kan ha hänt? är det ok att köra med den eller bör den stå?

  2. #2
    Kolla igenom cylindern till en början och om du inte hittar något konstigt där så fortsätt med variatorn.

  3. #3

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Nizor Visa inlägg
    Kolla igenom cylindern till en början och om du inte hittar något konstigt där så fortsätt med variatorn.
    går det att utesluta cylindern (är dålig på sånt) om man bara hör det när bakhjulet ''rullar'' låter nästan som om det kommer från bromsen som om den skulle lika på eller nåt liknande

  5. #5

    Reg.datum
    Mar 2009
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    786
    setup? kan vara din katacylator som pajjat om det är en sådan modell, på min första moppe (en speedfight) så hände de i mitt orginalrör och då rasslade de i avgasröret, tillslut ledsna jag på ljudet och köpte ett trimrör.

  6. #6
    Errors avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Pargas, Finland
    Inlägg
    308
    finns en kmpis som hade samma, bara att de sluta de hela me att skicka in den på service när hela block o allt hadd sprucki
    xtreme 93 på gamla forumet
    Aprilia RS 125:an http://www.moppenet.nu/threads/435-E...=3528#post3528

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Error Visa inlägg
    finns en kmpis som hade samma, bara att de sluta de hela me att skicka in den på service när hela block o allt hadd sprucki
    fast funkade den då?, jag menar den går som en klocka, startar och accar bra och går normalt osv bara att det är något rassel ljud blandat med nåt skrapljud som om ngt ligger på sen försvinner ljuden när den gått ner på tomgång.
    när jag kom hem efter varit ute lät jag den stå 2-3 timmar och sen när farsan skulle prova den så släppte den ut väldigt mycket avgaser och var lite seg i starten fast så är det alltid men bara om den står i typ 2-3 dygn sen luktade lite väl mycket tvåtaktare fast det var bara i början sen försvann det.
    Så hoppas inte blocket och allt e sönder det blir att åka till verkstaden imorgon...

    *edit*
    Citat Ursprungligen postat av KeXet Visa inlägg
    setup? kan vara din katacylator som pajjat om det är en sådan modell, på min första moppe (en speedfight) så hände de i mitt orginalrör och då rasslade de i avgasröret, tillslut ledsna jag på ljudet och köpte ett trimrör.
    det är en AC 2007 som gått 270 mil sen misstänker jag att förra ägaren har tagit bort v-ringen/brickan för att enligt mätarn går den ca 65-70 och sen om jag stoppar in fingrarna bakom vikt hållaren så känner jag inget lock som går över den

  8. #8
    Errors avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Pargas, Finland
    Inlägg
    308
    alltså den hade det där ljudet länge, pga en omkullkörning. men inte vet ja sen mera att den skickades in till nån firma för att fixas. den funkade åtminstone gick lite sämre än originala men den startade lätt kan tyvärr inte hjälpa med mer än att säga att fästena till avgasröet var söndriga,sprucket lite här o där på umm blocket o de där vid motorn
    xtreme 93 på gamla forumet
    Aprilia RS 125:an http://www.moppenet.nu/threads/435-E...=3528#post3528

  9. #9
    aja tack iallafall om nu blocket och de skulle va paj hur pass dyrt kan det va? snuskigt dyrt?

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av mattesf2 Visa inlägg
    aja tack iallafall om nu blocket och de skulle va paj hur pass dyrt kan det va? snuskigt dyrt?
    Ja har ett block

  11. #11
    ok men jag vet inte riktigt hur man byter det plus vet jag inte ens om blocket är trasigt men tack ändå

  12. #12
    Alltså.

    1. Kolla cylindern först. Ta av topplocket och kolla ner i cylinderloppet, ser det fint ut så borde den vara okej.
    2. Kolla variatorn, ta av allt och kolla så ingenting ser konstigt ut och montera tillbaka allt. (Tips: Rengör allt när du väl är igång)
    3. Ta av bakhjulet och kolla bromsarna och navet/skiva/oket så ingenting ser mysko ut.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in