1. #1

    Question Behöver råd av dem som kan sitt om trimrör!

    Tjena! Nu är det dags att trimma pga att jag helt och hållet tröttnat på att ligga och snigla i stabila 50 Jag har en Derbi drd xtreme 2011 ( en sån här http://1.bp.blogspot.com/_1DTJJuk0Ak...treme_2011.jpg ). Det jag har tänkt göra på den är att byta till ostrypt CDI box, trimrör och sen självklart gå upp i huvudmunstycke. Det jag undrar är lite vilka rör som fungerar bra till original cylinder och som ger bra top speed, dem rör jag har kollat lite på var väl Gianelli Enduro 2t, Leovince v6 och Yasuni Cross HM. Jag har hört lite olika om Yasuni cross hm, visa som använt det säger att det har funkat utmärkt till org cylinder och vissa säger att det är ett rör för 70-80cc och inte för original. Jag kommer inte ändra något på drevningen och den drevning som jag har nu är 21/78 så den är jävligt stark och då funderade jag på om Yasuni cross hm kanske funkar bra så jag får högre top speed men att den ändå är relativt stark. Jag läste att det kan klassas som ett hyperrör och därför inte riktigt är något att ligga och "Cruisa" med men om jag nu har så pass stark drevning så kanske det funkar? Har hört att Gianellit ska funka bra till org cylinder men jag vill verkligen inte missa top speed och få mer axx istället då jag redan har bra axx!

    Uppskattar tips på rör som funkar till den setupen jag skrivit med ostrypt cdi och att jag byter huvudmunstycke. Rör i 1700-2200 kr klassen!

  2. #2
    Jag tror Giannellit skulle passa bäst för ditt ändamål. Det är snyggast och jag har själv haft det på min DT! Gött rör, kör på det.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av DT-Davve Visa inlägg
    Jag tror Giannellit skulle passa bäst för ditt ändamål. Det är snyggast och jag har själv haft det på min DT! Gött rör, kör på det.
    Jo jag har också hört att det ska funka bra så jag kör nog på det, men jag vet inte villken storlek på huvudmunstycke jag har, kan jag kolla det någonstans eller så så jag slipper öppna hela förgasaren och allt innan jag bestället en munstyckessats ? Ungefär hur mycket behöver man gå upp om du eller någon annan vet det? är färsking på det här..

  4. #4
    har du verkligen 21/78 i drevning?! Alla rören du har påpekat är bra, gianneli är ett bra rör tycker jag
    SHI HOO!

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Victor Visa inlägg
    Jo jag har också hört att det ska funka bra så jag kör nog på det, men jag vet inte villken storlek på huvudmunstycke jag har, kan jag kolla det någonstans eller så så jag slipper öppna hela förgasaren och allt innan jag bestället en munstyckessats ? Ungefär hur mycket behöver man gå upp om du eller någon annan vet det? är färsking på det här..
    köp en munstyckesats, tryck i ett munstycke du tycker verkar lagom, kör en liten runda och sen kollar du tändstiftet. Tändstiftet ska ha en brun färg som ska påminna om oboy eller kall kaffe. Sen beroende på vilken färg du har så ska du gå upp i munstycke eller ned. Om Tändstiftet har en mörkare färg och kanske är lite vått ska du gå ned. Har tändstiftet en ljusare färg/vitt så ska du gå upp!

  6. #6
    Holmqvists avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 499
    Gianelli 2t är ett awesome rör till originalcylindern!

    Själv körde jag på 12/53 drevning, gjorde runt 80 blås med en skaplig accerlation
    Det krävs en längd på 8,5 cm och en bredd på 5,4 cm för att tillfredställa en tjej. Däremot spelar det ingen roll om det är Master Card eller Visa.

  7. #7
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Kör INTE på yasuni cross hm till originalcyllen, det kommer bara bli jobbigt att köra då det är helt dött på låga varv.
    Kör på gianelli 2t, hyfsat drag och går fint till derbi org cylle.

    Sedan har du INTE 21/78 drevning, glöm det bara, för det stämmer inte.

    Munstycket skiljer från motor till motor, men skulle gissa på att du ska ha UNGEFÄR 80-85 munstycke med ett gianelli och org luftburk + ostrypt cdi.
    Gissar på att din moppe, med en human drevning och ostrypt cdi+gianelli kommer göra runt 80-85 knyck.
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Kör INTE på yasuni cross hm till originalcyllen, det kommer bara bli jobbigt att köra då det är helt dött på låga varv.
    Kör på gianelli 2t, hyfsat drag och går fint till derbi org cylle.

    Sedan har du INTE 21/78 drevning, glöm det bara, för det stämmer inte.

    Munstycket skiljer från motor till motor, men skulle gissa på att du ska ha UNGEFÄR 80-85 munstycke med ett gianelli och org luftburk + ostrypt cdi.
    Gissar på att din moppe, med en human drevning och ostrypt cdi+gianelli kommer göra runt 80-85 knyck.
    Haha okej, jo jag är väldigt osäker på vad jag har för drevning men det där var det enda jag hittade i manualen om moppen. Det som står är " Primary drive Ground gear units. Ratio: 21/78 och nu blev jag helt plöstligt väldigt lugn för medan jag skrev det här och läste i handboken så såg jag nu att det stod " Secondary transmission ratio 11/53 " Yes! Blev lite fundersam när jag trodde det var 21/78 men du har helt rätt, det var helt åt helvete med 21/78 haha My bad

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av mtfämti! Visa inlägg
    har du verkligen 21/78 i drevning?! Alla rören du har påpekat är bra, gianneli är ett bra rör tycker jag
    Läste lite mer nu och upptäckte att jag var helt ute och cyklade, har 11/53 i drev haha

  10. #10
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Okaj, ja 11/53 stämmer nog bra att det är! Personligen hade jag, med gianelli, slängt på ett 13 drev fram. Men 11 funkar också
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  11. #11
    Jag kör yasuni cross hm, visst det funkar o köra i stan/byn "själv" är lite jobbigt om man ska ligga bredvid originalarna men det fungerar. Har testat andras effektrörs moppar och det går inte jämnföra med min tycker det är bättre och schönare drag helt enkelt.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av CaToXXo Visa inlägg
    Okaj, ja 11/53 stämmer nog bra att det är! Personligen hade jag, med gianelli, slängt på ett 13 drev fram. Men 11 funkar också
    Har beställt ett Gianelli Enduro 2t nu med huvudmunstycken 80, 82, 85, 88, 90, 92, 95, 98, 100, 102 och även en ostrypt ducati CDI Nu jävlar ska det bli fart på bettan Får se om jag byter till ett 13 drev i fram senare, men behöver jag göra något med kedjan då om jag byter till ett 13 drev från 11 eller är det bara att lyfta av kedjan och byta drevet och sen sätta på kedjan igen?
    Vad tror du den gör med den setupen med 11 drev?

  13. #13
    CaToXXos avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Ort
    Långared, Alingsås
    Inlägg
    1 066
    Citat Ursprungligen postat av Victor Visa inlägg
    Har beställt ett Gianelli Enduro 2t nu med huvudmunstycken 80, 82, 85, 88, 90, 92, 95, 98, 100, 102 och även en ostrypt ducati CDI Nu jävlar ska det bli fart på bettan Får se om jag byter till ett 13 drev i fram senare, men behöver jag göra något med kedjan då om jag byter till ett 13 drev från 11 eller är det bara att lyfta av kedjan och byta drevet och sen sätta på kedjan igen?
    Vad tror du den gör med den setupen med 11 drev?
    Drevet är ju större så... Det KAN hända att du behöver en längre kedja om du ska ha 13, men har du tur så kan du släppa på kedjan såpass mycket så du får på 13 fram.
    Med 11, ja kanske 75-80 med riktigt bra axx
    Har inget TK men är ett fucko ändå

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Victor Visa inlägg
    Läste lite mer nu och upptäckte att jag var helt ute och cyklade, har 11/53 i drev haha
    Haha tyckte väl det va lite stort både fram och back
    SHI HOO!

  15. #15
    Drevningen 21-78 är mellan motor och växellåda.
    Den brukar man inte ändra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in