Hybridvisning

  1. #1

    klarar orginal vev 80cc setup?

    tja har en beta rr 06 (am6) motor och undrar fall den klarar barkit 80cc med turbokit gp 74-85cc har fögg/insug/membran/ny koppling
    veven glappa inget för 100 mil sen när jag bytte till 80cc och undrar fall jag kan slänga på den och på ett ungefär hur länge tror ni den håller ?
    sen fal de håller hur mycket kan man porta osv elr bör jag undvika de för jag lirar på orginal veven
    den har gått 650 mil lagren byta vid 550

  2. #2
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av david96 Visa inlägg
    tja har en beta rr 06 (am6) motor och undrar fall den klarar barkit 80cc med turbokit gp 74-85cc har fögg/insug/membran/ny koppling
    veven glappa inget för 100 mil sen när jag bytte till 80cc och undrar fall jag kan slänga på den och på ett ungefär hur länge tror ni den håller ?
    sen fal de håller hur mycket kan man porta osv elr bör jag undvika de för jag lirar på orginal veven
    den har gått 650 mil lagren byta vid 550
    bör funktionera ett tag men låt bli att porta, ju högre varvtal den går på, desto snabbare kommer du köra slut på veven.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  3. #3
    hur många mil ca ? sen någon som vet något om röret fall de är bra ? elr fall man ska satsa på egen pipa elr något ''värre'' barkit rör elr på någon ''sämreää tex. mk pro race/yasuni r3 sen hur mycket kan den tänkas varva

  4. #4
    Barikit 80 är väl inte super högvarvig så det ska väl gå, brukar väl mest vara originallagren som inte tycker om mer än typ 13k rpm längre stunder? Om dom är bytta borde det gå rätt så bra
    Nothing puts a smile on your face like ProRace!

  5. #5
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av GasGas_93 Visa inlägg
    Barikit 80 är väl inte super högvarvig så det ska väl gå, brukar väl mest vara originallagren som inte tycker om mer än typ 13k rpm längre stunder? Om dom är bytta borde det gå rätt så bra
    org ramlagrena brukar gå först ja, det är för att org veven inte är balanserad för så höga varvtal, och då blir det vibrationer i högre varvtal vilket nöter ut lager fort.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    org ramlagrena brukar gå först ja, det är för att org veven inte är balanserad för så höga varvtal, och då blir det vibrationer i högre varvtal vilket nöter ut lager fort.
    Ah okej det var den vägen, hade delvis rätt då iaf
    Nothing puts a smile on your face like ProRace!

  7. #7
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av GasGas_93 Visa inlägg
    Ah okej det var den vägen, hade delvis rätt då iaf
    ja du hade ju inte fel
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    org ramlagrena brukar gå först ja, det är för att org veven inte är balanserad för så höga varvtal, och då blir det vibrationer i högre varvtal vilket nöter ut lager fort.
    Bullshit, finns folk som har varvat mycket mer med orginalvevar i motorer från 60-80talet. Och när du pratar balansering, pratar du statisk eller dynamisk balansering?
    Most stickpeople are black

  9. #9
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Manfred Visa inlägg
    Bullshit, finns folk som har varvat mycket mer med orginalvevar i motorer från 60-80talet. Och när du pratar balansering, pratar du statisk eller dynamisk balansering?
    så du menar att folk har varvat originalvevar från 60-80 talet mer än vad en barikit 80 setup gör med ett vasst rör? haha glöm det grabben. och när de ska upp i sådana varvtal, så balanserar dom vevarna innan och renoverar dom med nya lager alternativt stakar. försök få upp en gammal sachsmotor i 15000 rpm på en org vev som gått längre än tusen n*grer och se hur länge det håller. försöker du bara låta smart nu? du vet precis vad jag menar. man vrider skinkorna för att det ska bli mindre obalans i vevpartiet, och mindre vibrationer. vet du vad som dödar ett vev/ramlager? varvtal OCH vibrationer, just det. vibrationer. säg inte att det inte är sant för då ska du inte ens uttrycka dig i den här diskussionen.
    edit: länka en mopedmotor från 60-talet som har rullat med samma lager i 50 år, och ändå är uppe i dem varvtalen, så tror jag dig.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  10. #10

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    så du menar att folk har varvat originalvevar från 60-80 talet mer än vad en barikit 80 setup gör med ett vasst rör? haha glöm det grabben. och när de ska upp i sådana varvtal, så balanserar dom vevarna innan och renoverar dom med nya lager alternativt stakar. försök få upp en gammal sachsmotor i 15000 rpm på en org vev som gått längre än tusen n*grer och se hur länge det håller. försöker du bara låta smart nu? du vet precis vad jag menar. man vrider skinkorna för att det ska bli mindre obalans i vevpartiet, och mindre vibrationer. vet du vad som dödar ett vev/ramlager? varvtal OCH vibrationer, just det. vibrationer. säg inte att det inte är sant för då ska du inte ens uttrycka dig i den här diskussionen.
    edit: länka en mopedmotor från 60-talet som har rullat med samma lager i 50 år, och ändå är uppe i dem varvtalen, så tror jag dig.
    Du pratar inte om balansering, du pratar om rikting. Balansering är när du flyttar runt vikten i skinkorna för att få bort obalansen. I tvåtaktare går dock inte denna obalans att få bort utan man balanserar veven och lägger obalansen på ett varvtal man inte använder så mycket.

    Vibrationer och värme dödar vevar. Värme är värsta boven.
    Most stickpeople are black

  12. #12
    men vilket rör skulle ni rekomendera till barkit 80cc ?

  13. #13
    asså, är mest oroliga för lagren men de är förstärkta lager, men den är itne balanserad elr något, men ska man satsa på r3 elr tk gp 08cc ?

  14. #14
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    hyperperry: Har sett alldeles för många tråkiga inlägg från dig. Uppkäftig, irriterad attityd mot ett flertal medlemmar här på forumet.
    Om du inte har tillräckligt med lugn i kroppen för att klara av att diskutera på ett sansat sätt tycker jag du ska sluta med det du gör.
    Jag låser här..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in