Sidan 1 av 2 12 Sista
  1. #1

    klarar orginal vev 80cc setup?

    tja har en beta rr 06 (am6) motor och undrar fall den klarar barkit 80cc med turbokit gp 74-85cc har fögg/insug/membran/ny koppling
    veven glappa inget för 100 mil sen när jag bytte till 80cc och undrar fall jag kan slänga på den och på ett ungefär hur länge tror ni den håller ?
    sen fal de håller hur mycket kan man porta osv elr bör jag undvika de för jag lirar på orginal veven
    den har gått 650 mil lagren byta vid 550

  2. #2
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av david96 Visa inlägg
    tja har en beta rr 06 (am6) motor och undrar fall den klarar barkit 80cc med turbokit gp 74-85cc har fögg/insug/membran/ny koppling
    veven glappa inget för 100 mil sen när jag bytte till 80cc och undrar fall jag kan slänga på den och på ett ungefär hur länge tror ni den håller ?
    sen fal de håller hur mycket kan man porta osv elr bör jag undvika de för jag lirar på orginal veven
    den har gått 650 mil lagren byta vid 550
    bör funktionera ett tag men låt bli att porta, ju högre varvtal den går på, desto snabbare kommer du köra slut på veven.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  3. #3
    hur många mil ca ? sen någon som vet något om röret fall de är bra ? elr fall man ska satsa på egen pipa elr något ''värre'' barkit rör elr på någon ''sämreää tex. mk pro race/yasuni r3 sen hur mycket kan den tänkas varva

  4. #4
    Barikit 80 är väl inte super högvarvig så det ska väl gå, brukar väl mest vara originallagren som inte tycker om mer än typ 13k rpm längre stunder? Om dom är bytta borde det gå rätt så bra
    Nothing puts a smile on your face like ProRace!

  5. #5
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av GasGas_93 Visa inlägg
    Barikit 80 är väl inte super högvarvig så det ska väl gå, brukar väl mest vara originallagren som inte tycker om mer än typ 13k rpm längre stunder? Om dom är bytta borde det gå rätt så bra
    org ramlagrena brukar gå först ja, det är för att org veven inte är balanserad för så höga varvtal, och då blir det vibrationer i högre varvtal vilket nöter ut lager fort.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    org ramlagrena brukar gå först ja, det är för att org veven inte är balanserad för så höga varvtal, och då blir det vibrationer i högre varvtal vilket nöter ut lager fort.
    Ah okej det var den vägen, hade delvis rätt då iaf
    Nothing puts a smile on your face like ProRace!

  7. #7
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av GasGas_93 Visa inlägg
    Ah okej det var den vägen, hade delvis rätt då iaf
    ja du hade ju inte fel
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  8. #8
    men vilket rör skulle ni rekomendera till barkit 80cc ?

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    org ramlagrena brukar gå först ja, det är för att org veven inte är balanserad för så höga varvtal, och då blir det vibrationer i högre varvtal vilket nöter ut lager fort.
    Bullshit, finns folk som har varvat mycket mer med orginalvevar i motorer från 60-80talet. Och när du pratar balansering, pratar du statisk eller dynamisk balansering?
    Most stickpeople are black

  10. #10
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Manfred Visa inlägg
    Bullshit, finns folk som har varvat mycket mer med orginalvevar i motorer från 60-80talet. Och när du pratar balansering, pratar du statisk eller dynamisk balansering?
    så du menar att folk har varvat originalvevar från 60-80 talet mer än vad en barikit 80 setup gör med ett vasst rör? haha glöm det grabben. och när de ska upp i sådana varvtal, så balanserar dom vevarna innan och renoverar dom med nya lager alternativt stakar. försök få upp en gammal sachsmotor i 15000 rpm på en org vev som gått längre än tusen n*grer och se hur länge det håller. försöker du bara låta smart nu? du vet precis vad jag menar. man vrider skinkorna för att det ska bli mindre obalans i vevpartiet, och mindre vibrationer. vet du vad som dödar ett vev/ramlager? varvtal OCH vibrationer, just det. vibrationer. säg inte att det inte är sant för då ska du inte ens uttrycka dig i den här diskussionen.
    edit: länka en mopedmotor från 60-talet som har rullat med samma lager i 50 år, och ändå är uppe i dem varvtalen, så tror jag dig.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  11. #11

  12. #12
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Mats T. Varvar en 2 vxl sachs till 16.000rpm med ramlager som var nya för 25 år sen.

    Och ja, den går runt 100.

    sedan så är ju 50 år som han snackade om, dubbelt så lång tid som 25 år då. har du pratat med honom? har du hört om veven är balanserad eller inte? för mig låter det rent idiotiskt att klyva en motor utan att byta lager i motorn om man ska trimma såpass, för jag antar att han klyvt blocket och matchportat om den går så jävligt.
    och att ramlagrena var nya för 25 år sedan säger ingenting, har de legat i en hylla i 25 år så är det ju inga fel på dem...
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  13. #13

  14. #14
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Jag vet inge mer förutom det jag sagt.

    En sak till, ramlagerna glappar rejält på denna motor idag. Mats T sa det själv senast jag träffade honom.
    varför tror ni att lagrena går fortare med en org vev än med en eftermarknadsvev? det är ju inte staken som först ger upp, det är ju lagren. skinkorna har jag aldrig hört att någon lyckats rasa. det är för att org vevpartierna inte är balanserade för dem varvtalen, och då uppstår vibrationer vilket sliter på lagrena, det borde du också förstå rexxy. och hur ofta körs den där hojen förresten? hur många mil går den per år? säger ni emot mitt påstående att vibrationer dödar lager ska ni nog lägga ner skruvandet.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  15. #15

  16. #16
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Haha, tagga ner. Jag vet att du har rätt. Vibrationer ifrån ett vevparti som varvar där den inte är gjord för, dödar ramlager! Jag har inte ens sagt emot dig.

    Ville bara visa dig en gammal motor, med gamla lager som varvar 16.000rpm.
    jaja men blir trött när folk anklagar mig för att ha fel när jag vet att jag har rätt, och trodde du menade att jag hade fel.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    så du menar att folk har varvat originalvevar från 60-80 talet mer än vad en barikit 80 setup gör med ett vasst rör? haha glöm det grabben. och när de ska upp i sådana varvtal, så balanserar dom vevarna innan och renoverar dom med nya lager alternativt stakar. försök få upp en gammal sachsmotor i 15000 rpm på en org vev som gått längre än tusen n*grer och se hur länge det håller. försöker du bara låta smart nu? du vet precis vad jag menar. man vrider skinkorna för att det ska bli mindre obalans i vevpartiet, och mindre vibrationer. vet du vad som dödar ett vev/ramlager? varvtal OCH vibrationer, just det. vibrationer. säg inte att det inte är sant för då ska du inte ens uttrycka dig i den här diskussionen.
    edit: länka en mopedmotor från 60-talet som har rullat med samma lager i 50 år, och ändå är uppe i dem varvtalen, så tror jag dig.
    Du pratar inte om balansering, du pratar om rikting. Balansering är när du flyttar runt vikten i skinkorna för att få bort obalansen. I tvåtaktare går dock inte denna obalans att få bort utan man balanserar veven och lägger obalansen på ett varvtal man inte använder så mycket.

    Vibrationer och värme dödar vevar. Värme är värsta boven.
    Most stickpeople are black

  18. #18
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Manfred Visa inlägg
    Du pratar inte om balansering, du pratar om rikting. Balansering är när du flyttar runt vikten i skinkorna för att få bort obalansen. I tvåtaktare går dock inte denna obalans att få bort utan man balanserar veven och lägger obalansen på ett varvtal man inte använder så mycket.

    Vibrationer och värme dödar vevar. Värme är värsta boven.
    Hur menar du att man flyttar runt vikten i skinkorna på ett varvtal man inte använder? Bryter staken åt sidan eller hur menar du att man gör när man balanserar? Och vad har du för källa på att värmen dödar, och dödar mest? Tänk dig ett vibrerande lager som ständigt går på väldigt höga varvtal. Vad får då dig att tro att lagerbanorna och kulorna nöts på grund av värmen? Motivera ditt svar, och hur du tagit reda på det innan du sitter och gissar dig till att ett lager
    Ska slitas mer för att det blir varmt, än att det nöts av varvtalen? Det kallas materialutmattning, i lagren.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    Hur menar du att man flyttar runt vikten i skinkorna på ett varvtal man inte använder? Bryter staken åt sidan eller hur menar du att man gör när man balanserar? Och vad har du för källa på att värmen dödar, och dödar mest? Tänk dig ett vibrerande lager som ständigt går på väldigt höga varvtal. Vad får då dig att tro att lagerbanorna och kulorna nöts på grund av värmen? Motivera ditt svar, och hur du tagit reda på det innan du sitter och gissar dig till att ett lager
    Ska slitas mer för att det blir varmt, än att det nöts av varvtalen? Det kallas materialutmattning, i lagren.
    Man borrar och viktar skivorna. Värmen dödar vevstakslager. Ramlager slits av vibrationer ja, men värme och smörjning spelar ju såklart in där också
    Most stickpeople are black

  20. #20
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Manfred Visa inlägg
    Man borrar och viktar skivorna. Värmen dödar vevstakslager. Ramlager slits av vibrationer ja, men värme och smörjning spelar ju såklart in där också
    Säg mig, varför skulle vevstakslagret endast slitas ab värmen, medans
    Andra lager slits av materialutmattning och vibrationer.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  21. #21
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    Säg mig, varför skulle vevstakslagret endast slitas ab värmen, medans
    Andra lager slits av materialutmattning och vibrationer.
    Därför att storändan oftast är underdimensionerad. Samt att det blir varmt i staken pga värme från cylle/kolv..
    Most stickpeople are black

  22. #22
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Manfred Visa inlägg
    Därför att storändan oftast är underdimensionerad. Samt att det blir varmt i staken pga värme från cylle/kolv..
    Så du menar att det blir kallare med
    Ett annat vevparti? Min chef jag jobbar från nu bygger om och slidmatar en
    Am6, han har gjort sitt egna vevparti och han säger att många trimvevar
    Har samma
    Material som org partiet och exakt samma
    Mått..
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  23. #23
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    Så du menar att det blir kallare med
    Ett annat vevparti? Min chef jag jobbar från nu bygger om och slidmatar en
    Am6, han har gjort sitt egna vevparti och han säger att många trimvevar
    Har samma
    Material som org partiet och exakt samma
    Mått..
    Ja om vevstaken i fråga är grövre och bättre lagrad än det andra så är det ju självklart. Villet företag är
    det? Det är ju klart att det är samma mått, hur skulle det annars få plats?
    Most stickpeople are black

  24. #24
    asså, är mest oroliga för lagren men de är förstärkta lager, men den är itne balanserad elr något, men ska man satsa på r3 elr tk gp 08cc ?

  25. #25
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Manfred Visa inlägg
    Ja om vevstaken i fråga är grövre och bättre lagrad än det andra så är det ju självklart. Villet företag är
    det? Det är ju klart att det är samma mått, hur skulle det annars få plats?
    Staken? Vad har den med
    Saken och göra när den ger sig långt efter lagren? Företaget tänker
    Jag inte skriva öppet här då det inte har något
    Med saken att göra, han håller inte på i jobbet. Och jag sa att det är samma material i org veven som de flesta trimvevar. Han gjorde sin vev i samma material som org. Han sa att det mesta hänger på hur Veven är riktad och balanserad, och att han balanserar den och riktar den för att få
    Mindre vibrationer/kast på högre varvtal, så att han kan varva mer
    Utan att lagrens slits onödigt fort just av vibrationer. Och lager
    Slits självklart oavsett om det vibrerar eller inte, det Beror på att grejerna slits. Motivera varför
    Du säger att vevstakslagret endast av värme, och ramlade slits av vibrationer som du skrev ovan.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  26. #26
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    för mig låter det rent idiotiskt att klyva en motor utan att byta lager i motorn om man ska trimma såpass, för jag antar att han klyvt blocket och matchportat om den går så jävligt.
    Man matchportar inget i dessa block, det finns helt enkelt inget kvar att ta bort som kan vara ivägen för kanalerna i cylindern. Möjligen att man fyller igen det onödiga dödutrymmet...

    Hur som helst, skulle vara intressant att få tag i ett gäng olika "trim"vevar och en originalvev till någon motor, så man kan obducera dom och se skillnaderna. Handlar nog mest om skillnader på vevstakens lager och lagertoleranserna där, plus plastbitar för höjning av vevhuskompressionen. Kanske lite annan balansfaktor, men eftersom dom inte har en aning om vikten på kolven som kommer användas med vevpartiet är det en ren gissning från tillverkaren om vad som kan vara lämpligt i så fall...

  27. #27
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    Staken? Vad har den med
    Saken och göra när den ger sig långt efter lagren? Företaget tänker
    Jag inte skriva öppet här då det inte har något
    Med saken att göra, han håller inte på i jobbet. Och jag sa att det är samma material i org veven som de flesta trimvevar. Han gjorde sin vev i samma material som org. Han sa att det mesta hänger på hur Veven är riktad och balanserad, och att han balanserar den och riktar den för att få
    Mindre vibrationer/kast på högre varvtal, så att han kan varva mer
    Utan att lagrens slits onödigt fort just av vibrationer. Och lager
    Slits självklart oavsett om det vibrerar eller inte, det Beror på att grejerna slits. Motivera varför
    Du säger att vevstakslagret endast av värme, och ramlade slits av vibrationer som du skrev ovan.
    Har inte sagt nåt om att staken har med ramlagrena att göra.
    Har inte heller sagt att vevstakslagret slit enbart av värme utan att det är den värsta boven då staken och lagringen väldigt ofta är för klen. Hur många stakar har man inte sett som är helt blåa?

    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Man matchportar inget i dessa block, det finns helt enkelt inget kvar att ta bort som kan vara ivägen för kanalerna i cylindern. Möjligen att man fyller igen det onödiga dödutrymmet...

    Hur som helst, skulle vara intressant att få tag i ett gäng olika "trim"vevar och en originalvev till någon motor, så man kan obducera dom och se skillnaderna. Handlar nog mest om skillnader på vevstakens lager och lagertoleranserna där, plus plastbitar för höjning av vevhuskompressionen. Kanske lite annan balansfaktor, men eftersom dom inte har en aning om vikten på kolven som kommer användas med vevpartiet är det en ren gissning från tillverkaren om vad som kan vara lämpligt i så fall...
    Precis. Riktade är dom ju från fabrik men hur många moppepojkar vikta och ändrar balansfaktorn?
    Most stickpeople are black

  28. #28
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Man matchportar inget i dessa block, det finns helt enkelt inget kvar att ta bort som kan vara ivägen för kanalerna i cylindern. Möjligen att man fyller igen det onödiga dödutrymmet...

    Hur som helst, skulle vara intressant att få tag i ett gäng olika "trim"vevar och en originalvev till någon motor, så man kan obducera dom och se skillnaderna. Handlar nog mest om skillnader på vevstakens lager och lagertoleranserna där, plus plastbitar för höjning av vevhuskompressionen. Kanske lite annan balansfaktor, men eftersom dom inte har en aning om vikten på kolven som kommer användas med vevpartiet är det en ren gissning från tillverkaren om vad som kan vara lämpligt i så fall...
    Okej. Jag skrev ju det ovan, min chef gör sina egna vevar
    Till sin am6a, stålet är detsamma som i de flesta trimvevar och även org
    Veven. Annars var alla mått desamma
    Som original, fast med en aning grövre stakar. Ska fråga honom på
    Måndag vilka "trimvevar" han använde, han sa att han provat ett antal vevpartin. Lagren på vevarna han hade
    Var även dom desamma i måttet som original.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  29. #29
    hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Ort
    smedjebacken
    Inlägg
    5 414
    Citat Ursprungligen postat av Manfred Visa inlägg
    Har inte sagt nåt om att staken har med ramlagrena att göra.
    Har inte heller sagt att vevstakslagret slit enbart av värme utan att det är den värsta boven då staken och lagringen väldigt ofta är för klen. Hur många stakar har man inte sett som är helt blåa?


    Precis. Riktade är dom ju från fabrik men hur många moppepojkar vikta och ändrar balansfaktorn?
    Herregud, vi pratar inte om staken! Det du skrev var att värme dödar vevlager medans värme
    Och vibrationer sliter på ramlagren.. Vad får du allt ifrån? Jag kan sätta min högra Pungkula på att du inte jämfört en trimvev och org vev till en am6a. Vad har du för
    Källa på att det är värmen i stora drag som dödar vekstakslagren? Har du provat? Tror
    Du tar all din information från det blå.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

  30. #30
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Man matchportar inget i dessa block, det finns helt enkelt inget kvar att ta bort som kan vara ivägen för kanalerna i cylindern. Möjligen att man fyller igen det onödiga dödutrymmet...

    Hur som helst, skulle vara intressant att få tag i ett gäng olika "trim"vevar och en originalvev till någon motor, så man kan obducera dom och se skillnaderna. Handlar nog mest om skillnader på vevstakens lager och lagertoleranserna där, plus plastbitar för höjning av vevhuskompressionen. Kanske lite annan balansfaktor, men eftersom dom inte har en aning om vikten på kolven som kommer användas med vevpartiet är det en ren gissning från tillverkaren om vad som kan vara lämpligt i så fall...
    Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    Herregud, vi pratar inte om staken! Det du skrev var att värme dödar vevlager medans värme
    Och vibrationer sliter på ramlagren.. Vad får du allt ifrån? Jag kan sätta min högra Pungkula på att du inte jämfört en trimvev och org vev till en am6a. Vad har du för
    Källa på att det är värmen i stora drag som dödar vekstakslagren? Har du provat? Tror
    Du tar all din information från det blå.
    Om du tar dig lite mer tid och läsa allt så skrev jag att värme dödar vevSTAKSlager. Jaha nehe så staken hör inte ihop med vevpartiet längre? Ja det är ju klart som korvspad att staken blir varm om den blir såpass varm så att den är blå ända upp till lilländan. Jag tar min information från egna erfarenheter. Har kluvit jag vet inte hur många motorer där staken varit helt blå och stakslagret har tagit tvärstopp i eller iaf så att rullarna har lagt sig på tvären. Detta är på motorer jag har köpt, kört med själv, renoverat åt olika personer osv.

    Kom inte och argumentera innan du har läst igenom allting...
    Most stickpeople are black

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in