1. #1

    Montera C clips?

    Nån som har en aning om hur de tänkte när de skapade såhär dåliga grejer som C-clips? Vill ha ihop motorn idag o jag orkar inte stå där mer med clipsen så tänkte fråga er hur ni gör med denna modellen.. G clips är inga problem men vafan, det här är ju sorgligt. Har alltså denhär formen



    mvh

  2. #2

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    om kolven står lodrätt så "lägg ner" clipset så öppningen är klockan 3 , tryck in underdelen i clipsspåret , ta en plattmejsel och tryck in clipset snett så de hamnar i kolven som , sen tar du mejseln och trycker på från sidan så clipset hamnar i spåret
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  3. #3
    pAd105s avatar
    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    Jöönköping
    Inlägg
    1 709
    C-clips är oerhört mycket bättre än G-clips men även oerhört mycket jobbigare att montera!

    Det kan vara värt att ha i åtanke när man är förbannad på clipsen.. för ibland vill de inte bara hoppa i spåret.

    Jag brukar använda en liten plattång och med så lite våld så möjligt rotera i dom. Ha ena öppningen mot hålet
    i kolven.

  4. #4

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av pAd105 Visa inlägg
    C-clips är oerhört mycket bättre än G-clips men även oerhört mycket jobbigare att montera!

    Det kan vara värt att ha i åtanke när man är förbannad på clipsen.. för ibland vill de inte bara hoppa i spåret.

    Jag brukar använda en liten plattång och med så lite våld så möjligt rotera i dom. Ha ena öppningen mot hålet
    i kolven.
    Kan tänka mig de, känns så mycket mer stabila än vanliga o kommer ju sitta som berget... Som Rexxy skrev så känns de som de kommer bli jävliga att få ut igen. Fått på de nu tack vare Macahan, tackar så mkt! Tips till andra som ska montera det : tänk er att fästa den i spåret, pressa ner andra sidan så hårt ni kan och sen trycka rakt in. Kan hända att ni slinter o sätter tången i tummen som jag har gjort X antal gånger

  6. #6
    Det värsta är ju när man använder G-clips och den lilla biten brakar av. Då skrotar man kolvar och toppar...
    Most stickpeople are black

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Rexxy Visa inlägg
    Och lika jobbiga att ta bort.
    Har man en kolv med ett hack avsett för demontering av denna typ av clips är det bara att bryta väck det med en liten skruvmejsel - det finns ingen anledning att vara försiktig med clips när dom demonteras eftersom dom ändå ska rakt i soptunnan och ersättas av nya clips om kolven ska användas igen. Om kolven saknar skåran för att få loss C-clips kan man göra en med t.ex. en Dremel och en lämplig fräs.

  8. #8
    Annars så finns det verktyg för att montera c-clip snabbt och enkelt



    http://www.buxtools.com/index.php

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Perra.S Visa inlägg
    Annars så finns det verktyg för att montera c-clip snabbt och enkelt



    http://www.buxtools.com/index.php
    Spännande!

  10. #10
    har precis gjort detta på 4st smidda kolvar till en volvomotor. visserligen lite större dimensioner på dem men efter dem två första så kom jag på att man trycker ner ena sidan sen andra så långt man orkar och sen smäller man till den med en skruvmejsel den sista biten
    Man ska inte vara rädd att använda våld när man skruvar då kan man stå länge med vissa saker!
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  11. #11

    Reg.datum
    May 2010
    Ort
    37°14′27″N
    Inlägg
    3 616
    Citat Ursprungligen postat av AxxxeL Visa inlägg
    Kan tänka mig de, känns så mycket mer stabila än vanliga o kommer ju sitta som berget... Som Rexxy skrev så känns de som de kommer bli jävliga att få ut igen. Fått på de nu tack vare Macahan, tackar så mkt! Tips till andra som ska montera det : tänk er att fästa den i spåret, pressa ner andra sidan så hårt ni kan och sen trycka rakt in. Kan hända att ni slinter o sätter tången i tummen som jag har gjort X antal gånger
    Varsågod.
    Citat Ursprungligen postat av webbe Visa inlägg
    Jag är en snabb jävel på att rätta folk. Kanske borde bli moderator och permbanna för felpost.

  12. #12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in