-
2012-06-30, 23:18 #1
Rieju Spike framgaffel ligger mot däcket
Tjena, min rieju spikes framgaffel ligger emot framdäcket när man sitter på moppen och även lite när man inte sitter på den, den har beta rr fälgar med däck på.
om någon vet hur jag fixar detta så skulle hjälp uppskattas!
kolla bild för att förstå hur jag menar, den ligger emot mer när man sitter på den. :
-
2012-06-30, 23:25 #2
-
2012-06-30, 23:46 #3
-
2012-06-30, 23:48 #4jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.
-
2012-07-01, 00:02 #5
-
2012-07-01, 00:16 #6
Det var det jag trodde! Hur mycket är det vi talar om?
På min drac var det ytterst lite så jag "körde" ner det. Jag hade inte lust att köpa ett nytt framdäck för 699:- helt i onödan.
Men om du inte vill göra det så vet jag inte riktigt hur du ska göra.. slipa/fila ner däcket på något sätt är det ju det enda.
-
2012-07-01, 01:00 #7
det ligger i ganska mycket :s mjo men jag tänker inte slipa ner mitt däck inte...
-
2012-07-01, 03:23 #8
svarva ner ett däck går utmärkt, så länge det inte rör sig om mer än ett par mm. Och det är en ganska stor skillnad mellan bussning och distans.
OnT: borde gå att tvinga isär gaffeln lite med någon bricka, inte nyttigt för gaffeln men vill du inte byta däck eller låta det svarva till sig så är det nog enda valet.utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv
Släng en kommentar på Dracenhttp://www.moppenet.nu/showthread.php/4708
-
2012-07-01, 14:27 #9
Varför ska man fuska ihop saker ? Att tvinga isär gaffeln eller pressa ihop gaffeln resulterar oftast att gaffel börja läcka ganska snart, och man förstör både bussningar och gaffelben så det är verkligen inget att rekommendera.
tar däcket i på båda sidorna? ligger fälgen i centrum ?
Vad hade du för däckdimensioner innan ?, och vad har du nu ?
Vilka distanser använder du? gamla eller nya ?
Har du mätt så du inte tvingat ihop gafflarna när du monterat de?
Om inte så rekommenderar jag att plocka loss framhjulet,
mät mellan gaffelbenen där nere.
mät sedan den totala bredden på nav/distanser.
Dessa måtten ska vara samma,(max någon mm kan det skilja)
om inte, så passar inte distanserna och du måste göra nya.
mvh TitoFF