-
2012-07-04, 20:33 #1
dt50mx 5,5hk vad för drevning?
Tja har en yamaha dt50mx som jag ska börja lite mjukt med en 5,5a på :p ska köra de me ett jamarcol rör
vill köra den på "orginal varv" så den ska typ låta som orginal bara va lite starkare, hade velat dreva den så den går i typ 65 på ett lagom varv
de e 10/50 orginal, vad ska jag ha för drevning?byter hälst drev bak då jag har kort och ny kjedja så kan inte ha större än 11/50 som de e nu :p råd upskattas
Yamaha dt 50 mx
Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
¹ з з ⁷
-
2012-07-06, 17:17 #2
- Reg.datum
- Jun 2012
- Ort
- Sollefteå
- Inlägg
- 8
Ett kugg fram motsvarar väl 3-4 bak, så lämpligt vore nog 43 bak.
-
2012-07-07, 08:56 #3
-
2012-07-07, 10:34 #4
Några 65km/h lär du inte komma upp i utan att byta förgasare.
Och 43 i drev bak låter väl vettigt.
-
2012-07-07, 15:24 #5
Beror ju på vad man utgår från. Med originaldrevningen 10/50 motsvarar varje kugg fram fem kugg bak, skulle man ha t.ex. 15/45 så blir det tre kugg... Jag hade nog satsat på 45-bakdrev först, och sedan drevat upp fram tills jag när nöjd med farten - med mindre drev bak har du ju möjlighet till större drev fram utan att kedjan blir för kort. Kan tänka mig att 12 eller möjligen 13 fram skulle bli lagom med 45 bak.
-
2012-07-14, 01:20 #6
-
2012-07-14, 21:44 #7
Jag har drevat min 12/50. Jag rekomenderar det men om du vill ha fint accs så skulle jag ta 10/50. Om du vill upp i 65 så rekommenderar jag större huvudmunstycke och 13/50. Och man ska INTE ha luhao krökar, jamarcol eller gianelli är bättre.
-
2012-07-15, 09:08 #8
-
2012-07-16, 17:38 #9
hehe jag använder just nu 60cc 2wl eller vad den heter iaf den bättre, org förgasare....., luhao och 13 50 rätt tungt.. jag vet.
Då toppa min kring 70 på gps men det jag vett iaf är att du inte ska köpa 5,5 iaf om du inte redan har det eller så men iaf så varvar 5,5 som f*n samma med 60n så tycker du borde köra som jag iaf om du vill att den ska värka org, då kommer allt på hög
sorry skrev litte kladdigt.... skulle iaf satsa på 60cc min går fina fisken nu iafDt50mx projekt http://www.moppenet.nu/showthread.ph...x-projekt!-9-5
Rieju drac rr projekt http://www.moppenet.nu/showthread.ph...PROJEKT-START! KOLLA DÅ!!
-
2012-08-23, 21:20 #10
- Reg.datum
- Aug 2010
- Ort
- Lysekil
- Inlägg
- 122
-
2012-08-23, 22:06 #11
-
2012-08-23, 22:28 #12
jag kör 14/45 drevning på min med 5,5a jamarcolrör och 16mm förgasare, redigt fint acc. och 75 i toppfart.
Skitlätt på bakhjulet
-
2012-09-06, 20:50 #13
- Reg.datum
- May 2010
- Ort
- Stockholm
- Inlägg
- 340
Är det inte 52 kugg org på en dt? :-) jag är ju gammal gädda och minnet sviker ibland...
Jag hade 13-52 (50) på min dt, resten org gjorde 50 knyck.Moppemorfar
-
2012-09-07, 12:41 #14
-
2014-05-12, 23:06 #15
- Reg.datum
- May 2014
- Ort
- Fjugesta
- Inlägg
- 9
Får man inte bättre utväxling på bakhjulet med större bakdrev? Har en mt5 med 4 kugg för mycket bak o resten original, toppar 55-60. Skulle vilja göra nåt liknande med min dt också. Org. cylinder, 20mm förgasare, jamarcol rör med expansionskammare, org. dämpare utan insats.
-
2014-05-13, 19:45 #16
Bättre? Man får lägre utväxling och lägre toppfart med större bakdrev, är det det man vill ha är det ju bättre, annars är det sämre.