1. #1

    dt50mx 5,5hk vad för drevning?

    Tja har en yamaha dt50mx som jag ska börja lite mjukt med en 5,5a på :p ska köra de me ett jamarcol rör vill köra den på "orginal varv" så den ska typ låta som orginal bara va lite starkare, hade velat dreva den så den går i typ 65 på ett lagom varv de e 10/50 orginal, vad ska jag ha för drevning?byter hälst drev bak då jag har kort och ny kjedja så kan inte ha större än 11/50 som de e nu :p råd upskattas
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  2. #2
    Ett kugg fram motsvarar väl 3-4 bak, så lämpligt vore nog 43 bak.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av oas Visa inlägg
    Ett kugg fram motsvarar väl 3-4 bak, så lämpligt vore nog 43 bak.
    tack för rakt och enkelt svar skall testas
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  4. #4

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av oas Visa inlägg
    Ett kugg fram motsvarar väl 3-4 bak, så lämpligt vore nog 43 bak.
    Beror ju på vad man utgår från. Med originaldrevningen 10/50 motsvarar varje kugg fram fem kugg bak, skulle man ha t.ex. 15/45 så blir det tre kugg... Jag hade nog satsat på 45-bakdrev först, och sedan drevat upp fram tills jag när nöjd med farten - med mindre drev bak har du ju möjlighet till större drev fram utan att kedjan blir för kort. Kan tänka mig att 12 eller möjligen 13 fram skulle bli lagom med 45 bak.

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av g-son Visa inlägg
    beror ju på vad man utgår från. Med originaldrevningen 10/50 motsvarar varje kugg fram fem kugg bak, skulle man ha t.ex. 15/45 så blir det tre kugg... Jag hade nog satsat på 45-bakdrev först, och sedan drevat upp fram tills jag när nöjd med farten - med mindre drev bak har du ju möjlighet till större drev fram utan att kedjan blir för kort. Kan tänka mig att 12 eller möjligen 13 fram skulle bli lagom med 45 bak.

    erfarenhet <3
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  7. #7
    Jag har drevat min 12/50. Jag rekomenderar det men om du vill ha fint accs så skulle jag ta 10/50. Om du vill upp i 65 så rekommenderar jag större huvudmunstycke och 13/50. Och man ska INTE ha luhao krökar, jamarcol eller gianelli är bättre.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Diablo Sven Visa inlägg
    Jag har drevat min 12/50. Jag rekomenderar det men om du vill ha fint accs så skulle jag ta 10/50. Om du vill upp i 65 så rekommenderar jag större huvudmunstycke och 13/50. Och man ska INTE ha luhao krökar, jamarcol eller gianelli är bättre.
    du läste typ inget vad jag skrev va?
    Yamaha dt 50 mx
    Inkommande: Golf MK5 1.6 eller Volvo 940 turbo
    ¹ з з

  9. #9
    hehe jag använder just nu 60cc 2wl eller vad den heter iaf den bättre, org förgasare....., luhao och 13 50 rätt tungt.. jag vet.
    Då toppa min kring 70 på gps men det jag vett iaf är att du inte ska köpa 5,5 iaf om du inte redan har det eller så men iaf så varvar 5,5 som f*n samma med 60n så tycker du borde köra som jag iaf om du vill att den ska värka org, då kommer allt på hög

    sorry skrev litte kladdigt.... skulle iaf satsa på 60cc min går fina fisken nu iaf

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av whak Visa inlägg
    Några 65km/h lär du inte komma upp i utan att byta förgasare.
    Och 43 i drev bak låter väl vettigt.
    Min DT gör 70km/h med 5.5 12 drev original förgasare original topp den varvar bra men den gör det

  11. #11

  12. #12
    Heidekens avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    785
    jag kör 14/45 drevning på min med 5,5a jamarcolrör och 16mm förgasare, redigt fint acc. och 75 i toppfart.
    Skitlätt på bakhjulet

  13. #13
    Är det inte 52 kugg org på en dt? :-) jag är ju gammal gädda och minnet sviker ibland...

    Jag hade 13-52 (50) på min dt, resten org gjorde 50 knyck.
    Moppemorfar

  14. #14
    Nej.

  15. #15
    Får man inte bättre utväxling på bakhjulet med större bakdrev? Har en mt5 med 4 kugg för mycket bak o resten original, toppar 55-60. Skulle vilja göra nåt liknande med min dt också. Org. cylinder, 20mm förgasare, jamarcol rör med expansionskammare, org. dämpare utan insats.

  16. #16
    Bättre? Man får lägre utväxling och lägre toppfart med större bakdrev, är det det man vill ha är det ju bättre, annars är det sämre.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in