1. #1

    Oljud i Rieju Drac

    Hej. Har bytt växellådsolja i en Rieju Drac - 00 och fick ett problem. Hällde i tills det rann ur nivåpluggens hål men det skulle ha varit mer, hällde nog för snabbt. När grabben nu kört en stund så finns det är riktigt skrikande oljud som låter som ett lagerfel. Oljudet försvinner när kopplingshandtaget dras in men återkommer så fort man släpper handtaget.
    Tänkte ta bort kopplingskåpan och kika men vill gärna fråga alla som kan på detta forum om ni har någon gissning på vad felet kan vara?

    // JOhnny

  2. #2
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    så är de på nästan alla am6, de är absolut ingen fara
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  3. #3

    Reg.datum
    Sep 2011
    Ort
    Stockholm/Huddinge/Segeltorp
    Inlägg
    841
    Citat Ursprungligen postat av sköld Visa inlägg
    så är de på nästan alla am6, de är absolut ingen fara
    Nu pratar du i nattmössan lille man?
    Kåtmorfar<3

  4. #4

  5. #5
    skölds avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Ort
    söderhamn
    Inlägg
    2 321
    Citat Ursprungligen postat av Lennart Visa inlägg
    nee de gör han inte. de är bara hans motorer som gnisslar.
    alla am6 motorer ja hafft och även alla kompisars motorer har nå oljud från kopplingen och när man kopplar så försvinner de..
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Vad e det för något som ligger brevid stötdämparen? Kan det vara en kick?
    Citat Ursprungligen postat av zvezda999 Visa inlägg
    om du menar det kromade är de en SSP ställbar styrstam

  6. #6
    Ok, men vad kan det vara? Är det något som kan ha "skurit" eftersom det varit lite för lite olja, cirka 5 dl bara??

  7. #7
    av mina am6or har jag aldrig haft oljud från kopplingen så det ska inte vara där. Men am6 är stryktåliga, har kört med så pass lite olja att det börjat vina från dreven men inga dåliga lager för det.
    Av med kåpan och kolla är ju inte fel, kopplingen är enkel att plocka isär och sätta ihop. Mitt råd är att kolla upp grejerna efter glapp osv. runt 8dl tror jag det ska i.

    Mvh
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  8. #8

  9. #9
    kan vara så att lagret innanför kopplingen börjar ge upp och viner därför när kopplingen skapar tryck på det.
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  10. #10
    Tack för bra svar. Jag skall plocka isär och kolla!! En sista fråga dock, jag har aldrig kluvit en motor, behövs det för att byta det lager som ev. har gått? Själva det vinande ljudet verkar komma från kopplingskåpan.

    MVH/Johnny

  11. #11
    om ett lager är dåligt måste motorn klyvas om man ska kunna byta ut det. Inget svårt om man delar med svänghjulssidan neråt.
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

    Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

  12. #12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in