1. #1

    Piaggio APE 50, erfarenheter och lite frågor

    Hej allihopa, nybliven medlem här och tillika nybliven ägare av en "Pigge" och är lite nyfiken på vad andra ägare av detta lilla behändiga och praktiska fordon tycker om den och har att dela med sig av, som tips och trix och annat nyttigt.

    Behövde ett transportfordon både privat och i jobbet och pga hälsoskäl kan jag inte ta körkort så denna är perfekt då det gäller kortare avstånd och att frakta mig själv och en del utrustning så lastkapaciteten räcker gott och farten med, valde en Klass II så kan jag nyttja cykel/mopedbanorna som finns lite överallt, samt slippa parkeringsavg och andra avgifter ;-)

    Hoppas Ni som har detta fordon skriver och berättar lite och jag vill veta både ris och ros, har även några frågor som kanske någon vänlig själ kan svara på, det sitter en värmare/defroster i den och jag ser att den är kopplad till vad som ser ut som en värmeväxlare på motorn, men jag hittar inte av/på knappen och det vore ju bra, så kan någon säga hur det funkar med denna?

    Köpte den beg och fick inte med någon manual på Svenska så kan inte läsa mig till detta, så hoppas på Er.

    Tack på förhand

  2. #2

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av whak Visa inlägg
    Hej och välkommen till Moppenet.

    Det finns en kille här på forumet som har haft tre stycken Piaggio Ape.
    Så han borde veta en del om dom.

    http://www.moppenet.nu/showthread.ph...?highlight=ape
    Tack för det

    Jo jag såg den tråden när jag sökte runt och skickade ett PM till honom men har inte hört något ännu, men kommer hopperligen.

    Hoppas att det finns fler som kan lite om detta lilla praktiska fordon, så håller tummarna att fler hör av sig.

  4. #4

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av whak Visa inlägg
    Får man fråga vad du har för arbete som kräver att du har ett fordon?
    Klart Du får, jag är halva året "handelsresande" i IT utbildningar och andra halvan i turistbranschen, så då behöver jag få med mig massa prylar men då det är korta avstånd upptill ca 2 mil men oftast inom stan så räcker denna bra för mina behov.

  6. #6

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av whak Visa inlägg
    Okey förstår, själv har jag aldrig ägt en sådan.


    Men jag misstänker att reservdelarna är betydligt dyrare än till en "vanlig" moped.
    Välter ganska lätt.
    Kan nog vara så, har inte kikat så noga på reservdelspriser ännu men det kommer nog, och den blir klart stadigare med lite last både fjädringsmässigt och sidostabiliteten blir bättre av det märkte jag under dagens transporttur som började med tomt flak och slutade med ca 50 kg på flaket och då gick den mycket bättre även stadigare i kurvorna men visst välter den lättare än med 2 framhjul så värt att ha i tankarna.

  8. #8

  9. #9
    Känner en kille som haft ett par Ape, så jag har kollat lite på dom. Delarna är klart dyrare än till "vanliga" mopeder, åtminstone i Sverige. Snubblade över en tysk sida med webshop och ett stort forum, delarna var ungefär en tredjedel billigare än i Sverige. Har tyvärr glömt adressen.

    Kompisen hade problem med det elektriska på sina Piaggio, bytte stator, laddregulator och CDI, och fick dra om diverse brända kablar. Ganska många tusenlappar som gick åt där...

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av whak Visa inlägg
    Okey, vad har du för årsmodell? Vad är skillnaden på en ny ape och en ape från tex 1998?
    Sedär Inte Du heller får ta kort, då är vi ju i samma sits då!

    Jag resonerade väldigt lika Dig innan men kom fram till att en modell med flak var mera vettig för mig då jag ofta har massa grejor med mig och då är inte de små fyrhjuliga bra, sedan är APE klart billigare hittade ingen ny 4 hjulig under 100 Tkr och en ny APE pickup kostar 70 Tkr, men min var beg och en -97.a som gått 3700 mil och lite repig men sånt är jag inte så noga med bara den funkar maskinellt och det gör den även om lite små saker måste fixas men själva motorn är nyservad och har en 70CC cylinder så lite mera vrid än org det är bra.

    Tycker hytten var rymligare än den serr ut för om man inte är lång då slår man skallen i taket, men är man normal lång så är det lungt, och att den klarar 200 kg last är bra iaf för mig, inte många Epor eller 4 hjuliga mopedbilar som grejar det, räknar med att köra året runt så blir att skaffa vinterhjul när den tiden kommer så får vi se hur den beter sig då, men med lite last på flaket så ska det bli bra tryck på drivhjulen hoppas jag iaf.

    Det jag kört hittils som inte är mycket mera än några mil men på väldigt kurviga små landsbygdsvägar så känns den stadig och ger inte känslan av att välta som jag trodde, men jag får återkomma med mera info när jag kört mera och testat den mera men räkna inte ut APE iaf om Du behöver lastkapacitet alltså flak!

    Ska Du kunna ha passagerare så är den inte rätt om det inte är en väldigt liten person eller någon man vill ha i knät då ;-)

    Vad jag kan se är det bara lite kosmetiska skillnader på de nya och min -97.a och jag tycker det verkar vara lika även på äldre än så, modellen har ju tillverkats utan avbrott sedan 1948 och licenstillverkas i Indien och kallas då TUK Tuk alltså deras 3 hjuliga taxi finns väl i Thailand också om jag minns rätt så helt tokiga kan de inte vara ur trfikhänseende men visst inte direkt krocksäkra det får man acceptera.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av G-son Visa inlägg
    Känner en kille som haft ett par Ape, så jag har kollat lite på dom. Delarna är klart dyrare än till "vanliga" mopeder, åtminstone i Sverige. Snubblade över en tysk sida med webshop och ett stort forum, delarna var ungefär en tredjedel billigare än i Sverige. Har tyvärr glömt adressen.

    Kompisen hade problem med det elektriska på sina Piaggio, bytte stator, laddregulator och CDI, och fick dra om diverse brända kablar. Ganska många tusenlappar som gick åt där...

    Intressant att Du nämner det för jag funderade om det inte var billigagre att köpa delar utomlands och så var det då, får leta fram webbshoppar när behoven uppstår framöver, elen är inte så stort problem för mig har jobbat inom fordonsel och känner folk som kan ordna delar för elsystemet är inte helt i linje med vad jag vill ha så det får jag ta tag i framöver när andan faller på.

  12. #12
    Uppdatering av frågan i första inlägget, värmaren ser ut att ha ett spjäll bak vid motorn på värmepaketet som regleras innifrån hytten, och då kan jag om jag fattat rätt välja att leda in värmen i hytten och släppa ut den antingen nere vid golvet eller uppe vid vindrutan genom att vrida ett annat spjäll unsder sätet där även reglaget för att aktivera/avaktivera sitter men borde det inte finnas en fläkt så det blir lite fart på luften eller räcker det med att varmluft är lättare och det blir självdrag?

    Någon som har värmare i sina mopedbilar som funkar på liknande sätt?


    Frågade i en annan tråd om denna butik http://www.kgi.se/catalog-6812.php är bra och seriös och tar gärna fler åsikter, funderar även på denna butik http://www.eumoppenomc.se/ som ju iaf är i Sverige, någon som handlat där och vet hur de är?

  13. #13
    Har för mig att motorns kylfläkt även matar hyttvärmen.

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av LICO Visa inlägg
    Uppdatering av frågan i första inlägget, värmaren ser ut att ha ett spjäll bak vid motorn på värmepaketet som regleras innifrån hytten, och då kan jag om jag fattat rätt välja att leda in värmen i hytten och släppa ut den antingen nere vid golvet eller uppe vid vindrutan genom att vrida ett annat spjäll unsder sätet där även reglaget för att aktivera/avaktivera sitter men borde det inte finnas en fläkt så det blir lite fart på luften eller räcker det med att varmluft är lättare och det blir självdrag?

    Någon som har värmare i sina mopedbilar som funkar på liknande sätt?


    Frågade i en annan tråd om denna butik http://www.kgi.se/catalog-6812.php är bra och seriös och tar gärna fler åsikter, funderar även på denna butik http://www.eumoppenomc.se/ som ju iaf är i Sverige, någon som handlat där och vet hur de är?

    Hej Lico!

    Jag satt och googla APE och hitta ditt inlägg.
    kan hjälpa dig lite om du har några speciella frågor ang den.

    Anledningen jag blev medlem var för att lägga ut en varning om eu moppen o mc butik

    Jag såg även att ni länkat till www.eumoppenomc.se
    Dom är ett företag Jag ALDRIG skulle handlar ifrån!
    jag har ring och pratat med rövh*len där och dom har absolut noll koll på vad det är för produkter dom säljer osv.
    Dom lovar att återkomma med svar till en men ingen ringer tillbaka. Har ringt dom 3 gånger innan jag tröttna på dom.
    Tex jag ringde frågade vad det var för cc på deras trimkit cylinder och det visste dom inte.
    sedan har jag velat fråga enkla verkstads frågor där dom inte haft en enda susning om vad dom pratat om.
    Totalt inkompetenta är dom och tjejen som svarar i luren gissar på tekniska frågor som hon har noll susning om.

    En sida jag starkt vill rekomendera är sip-scootershop.com
    det är iof en tysk återförsäljare men dom har ALLT!
    det flesta vespa pk50 delar passar annars ringer du och frågar dom. Dom pratar självklart engelska.
    frakten är sjukt billig! DHL leveranser tar 1v medans fedex tar 3dagar.
    har du även köpt en del som ej passar får du självklart skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka.

    Ber du dom i din order att skicka en katalog så får du en katalog gratis med ca 1000sidor på mektips och reservdelar som passar de flesta vespas då piaggio är smarta nog och gör allt i ungefär samma utförande.

    Min ape har jag själv nyligen blivit klar med renovering och triming har ännu ej luftat bromsar osv men med utväxlingen jag har så tror jag att jag kan få upp lille bilen i ca 100km/h. Ska bli kul o se!

    Lycka till!

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Denskan Visa inlägg
    Hej Lico!

    Jag satt och googla APE och hitta ditt inlägg.
    kan hjälpa dig lite om du har några speciella frågor ang den.

    Anledningen jag blev medlem var för att lägga ut en varning om eu moppen o mc butik

    Jag såg även att ni länkat till www.eumoppenomc.se
    Dom är ett företag Jag ALDRIG skulle handlar ifrån!
    jag har ring och pratat med rövh*len där och dom har absolut noll koll på vad det är för produkter dom säljer osv.
    Dom lovar att återkomma med svar till en men ingen ringer tillbaka. Har ringt dom 3 gånger innan jag tröttna på dom.
    Tex jag ringde frågade vad det var för cc på deras trimkit cylinder och det visste dom inte.
    sedan har jag velat fråga enkla verkstads frågor där dom inte haft en enda susning om vad dom pratat om.
    Totalt inkompetenta är dom och tjejen som svarar i luren gissar på tekniska frågor som hon har noll susning om.

    En sida jag starkt vill rekomendera är sip-scootershop.com
    det är iof en tysk återförsäljare men dom har ALLT!
    det flesta vespa pk50 delar passar annars ringer du och frågar dom. Dom pratar självklart engelska.
    frakten är sjukt billig! DHL leveranser tar 1v medans fedex tar 3dagar.
    har du även köpt en del som ej passar får du självklart skicka tillbaka den och få pengarna tillbaka.

    Ber du dom i din order att skicka en katalog så får du en katalog gratis med ca 1000sidor på mektips och reservdelar som passar de flesta vespas då piaggio är smarta nog och gör allt i ungefär samma utförande.

    Min ape har jag själv nyligen blivit klar med renovering och triming har ännu ej luftat bromsar osv men med utväxlingen jag har så tror jag att jag kan få upp lille bilen i ca 100km/h. Ska bli kul o se!

    Lycka till!
    Hejsan och tack för info och erfarenheter

    Verkar som vi har samma erfarenhet ang EU moppen då, gav också upp efter att ha fått en trave galna svar och uteblivna löften på en så enkel sak som att beställa 2 st backspeglar och en manual!

    Väntar på dem från KG Import i stället då jag inte visste om den tyska sidan, men KG verkar vettiga snabba och bra svar via kundkontakten, och de rättade ett fel jag gjort i min beställning så det skulle passa, sånt gillas.

    Ska kolla in den butiken Du nämner och tur att de klarar engelska för min Tyska är sämre än sämst ;-(

    HeHe uppåt 100 knyck med "Pigge" det låter något det, min är endast ändrad till en 70CC cylinder så den gör max 40 knyck men funderar på att dreva om den framöver vore behändigt att få upp den i ca 60-70 iaf, ibland måste jag köra lite längre bitar och då blir det lite segt att rulla på i ca 35 km/h.

    Vet Du vad som behövs för att uppnå det utan att tappa vridet för jag kör ofta med last då jag har min som "firmabil" saknar ju KK av hälsoskäl så det ligger ofta mellan 50-100kg på flaket vilket faktiskt gör den mer komfortabel har jag märkt än när det är tomt.

    Kan jag kontakta Dig via PM om jag har frågor framöver och behöver lite tips och trix?

  16. #16
    Idag kom speglarna från KG, var snabba ryck och bra service och jodå de gjorde stor skillnad vad gäller sikten bakåt jämfört med de små fjolliga org speglarna!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in