Inget förarbevis för EU-moped, påföljder?

Tja!

Har en Peugeot XPS utan förarbevis, och dragen plugg.

Jag har lite frågor:

Om jag skulle bli tagen, vilka påföljder skulle jag åka på? Böter & en varning? eller värre?
    Självklart kommer jag inte ösa på i 80+ i stan, utan jag kommer följa reglerna sålänge jag är i närheten av farbror blå!

Hur skulle jag kunna minska risken för att åka fast?
    Ta bort regplåten så det tror att det är en 30-moppe?

Dela gärna med er av egna erfarenheter!

Hade gött boooiZ!

böter 1500 för olovlig körning, kankse uppskjutet lämp om du har otur. Antagligen i 6 månader första gången man blir tagen.
    Om du kör med reg-skylt och ha mopeden så lik orginal som möjligt, så får du nog inte så många blickar av polisen.

Reg.datum
    Sep 2011
    Om du har tur så slipper du kanske få nåt, hade själv turen att inte få ett skit efter jag ändå hade prövat smita ifrån polisen.

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av Bengtsson96 Visa inlägg
    böter 1500 för olovlig körning, kankse uppskjutet lämp om du har otur. Antagligen i 6 månader första gången man blir tagen.
    Om du kör med reg-skylt och ha mopeden så lik orginal som möjligt, så får du nog inte så många blickar av polisen.
    som herr bengtsson här säger. första gången man blir tagen för olovlig är det alltid 6 månaders uppskjutet, och det bedömer transportstyrelsen. Olovlig körning avgör polisen om du ska få eller inte. jag har själv blivit tagen, och pratade med transportstyrelsen för nån månad sen. deras svar löd ungefär såhär.(var mer information men orkar inte gå och kolla i mitt formulär.) Har du gjort dig skyldig till olovlig körning, så SKA körkortstillståndet samt körkort återkallas.
    jag blev tagen första gången i februari, och fick 1500 i böter, återkallat lämp i 6 månader samt am-kort återkallat. anledning till att jag blev tagen var för att jag körde ett fordon utan behörighet för det, samma gäller om du kör moped men inte har behörighet(körkort) för det
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

Borde man inte få uppsjutet bil körkort på 2 år?
    Citat Ursprungligen postat av Zer0x Visa inlägg
    Ludix har jag för mig ska funka skitbra org.
    Citat Ursprungligen postat av AeroXCallE Visa inlägg
    Jo, dom har typ ett axx på 0-50 km/h på 2 sek orginal

Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    Jag har aldrig hört om någon som fått det första gången de blivit tagna på trimmad moped, 6 månader första gången.

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Citat Ursprungligen postat av Stalker-Sebbe Visa inlägg
    om du läser min kommentar så får du svar på det, transportstyrelsen berättade att det är aldrig mer än 6 månader första gången, och har du blivit tagen för olovlig körning av POLISEN så är det transportstyrelsen som avgör om du ska ha uppskjutet, och det är inte bilkortet som blir uppskjutet, det är ditt körkortstillstånd som behövs för att kunna ta ett körkort, det gäller även am-kort och mc kort, lastbilskort osv. men första gången är max 6 månader. grov olovlig körning så kan du få 2 år.
    Jag har aldrig hört om någon som fått det första gången de blivit tagna på trimmad moped, 6 månader första gången.
    läs min post.

Citat Ursprungligen postat av hyperperry Visa inlägg
    om du läser min kommentar så får du svar på det, transportstyrelsen berättade att det är aldrig mer än 6 månader första gången, och har du blivit tagen för olovlig körning av POLISEN så är det transportstyrelsen som avgör om du ska ha uppskjutet, och det är inte bilkortet som blir uppskjutet, det är ditt körkortstillstånd som behövs för att kunna ta ett körkort, det gäller även am-kort och mc kort, lastbilskort osv. men första gången är max 6 månader. grov olovlig körning så kan du få 2 år.

läs min post.
    Redan gjort...
    Senast redigerat av Bengtsson96 den 2012-07-22 klockan 04:15.

Blev tagen i förrgår på Samma kriterier som du har, endast 30kort på en 45moped utan Skylt. Moppen gjorde 72 km/h enligt polisbilen bakom som jag fick åka, (dock besviken då min TomTom visa 84 km/h tidigare =( ) Försökte dock ej smita lr gjorde mig ej skyldig till trafikbrott. Får återkomma efter förhöret har ägt rum, o är ju såhär lagomt kul när jag får ta bilkörkort om 9 månader =(

Edit: Har en Gilera SMT -04 med endast ett Gianelli 2t. Polisen sa även att de plockar dreven om de ej är original.
    Senast redigerat av jarken den 2012-07-22 klockan 10:02.

Reg.datum
    Sep 2011
    Citat Ursprungligen postat av jarken Visa inlägg
    Blev tagen i förrgår på Samma kriterier som du har, endast 30kort på en 45moped utan Skylt. Moppen gjorde 72 km/h enligt polisbilen bakom som jag fick åka, (dock besviken då min TomTom visa 84 km/h tidigare =( ) Försökte dock ej smita lr gjorde mig ej skyldig till trafikbrott. Får återkomma efter förhöret har ägt rum, o är ju såhär lagomt kul när jag får ta bilkörkort om 9 månader =(

Edit: Har en Gilera SMT -04 med endast ett Gianelli 2t. Polisen sa även att de plockar dreven om de ej är original.
    Dom plockar allt som kan påverka moppens hastighet osv.

Citat Ursprungligen postat av mackan663 Visa inlägg
    Dom plockar allt som kan påverka moppens hastighet osv.
    Om de orkar eller är kunniga nog, de tog bara mitt rör. Och lät dreven sitta kvar, medans de tog röret, förgasaren och dreven på polarens moped.

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Redan gjort...
    bra!
    Om de orkar eller är kunniga nog, de tog bara mitt rör. Och lät dreven sitta kvar, medans de tog röret, förgasaren och dreven på polarens moped.
    haha här i stan är dom då jävligt dumma, en bekant blev tagen för nån månad sen med airsal 70, gianelli, 21mm m.m, de tog dreven haha

Citat Ursprungligen postat av jarken Visa inlägg

Ajaj! Kom gärna med edit sen på hur det har gått!

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in