1. #1

    Trimmad moppe utomlands?

    Hejhopp!

    Jag jobbar över hela Europa och tar med mig moppen hit och dit.


    Det är en aerox med stage6 racing 21mm dellorto osv.


    Det förändrar eller förenklar inte min fråga riktigt men jag har inte så mycket för mig att jag kan passa på att dela med mig av bakrunden till min frågeställning.

    För tillfället är jag i Belgien, mitt R1200 avgas började spricka och runt hela expantionsdämparen är en stor spricka. Den låter otroligt mycket!

    Jag kom åkande tidigare ikväll efter en 2 filig väg i kanske runt 70. Såg att det höll på att bli rött framme så jag laddade fullt för att hinna. Passerade korsningen runt 100 km/H på 1200 varv eller liknande.

    När man ligger på låga varv låter det illa med det deffekta avgasröret, på 1200 varv låter det förjävligt!

    I vilket fall stog en belgisk polisbil och väntade vid det rödljuset och blev inte så imponerad. Jag förstår dom dock, sämre tillfälle kunde dom inte sett mig. Det måste sett och låtit väldigt dramatiskt från polisbilen.

    Blåljus åkte på och den slängde sig ut efter mig. Jag stannade och poliserna hoppade ur bilen och kom fram och börja prata på flamlänska. Jag frågade om dom kunde prata Engelska och det kunde dom.

    Första frågan var:
    Är du från Sverige? Jag svarade ja.
    Är mopeden från Sverige? Jag svarade ja även där.

    Hur fort körde du?
    Jag hade ingen aning om var det satt för fartgräns där så jag slog till med nåt, 60kmh

    Polisen bara kollade på mig utan att besvara det.

    Sedan frågade dom efter papper på moppen varpå jag gav ena polisen mitt reggbevis.

    Den andra polisen stog vid den tidpunkten och spanade in mopeden, särskilt mycket blickar fick effektpipan. Jag pekade på den och sa att den va trasig därför det lät så mycket.

    Han svarade att den inte är tillåten där.
    Jag sa nähä.
    Du får inte köra med den här sa han, inte tillåtet.

    Jag drog en liten lögn och sa: Men moppen är ju godkänd i Sverige.

    Han svarade Ja men inte här!

    Sedan sa dom att dom tänkte inte göra någon stor grejj av det men kanske deras kollegor skulle så att jag skulle ta de lungt och sen drog dom.

    Jag har snackat med lite Belgare och dom säger att polisen är stenhårda på moppar och förmodligen enda anledningen att dom släpte mig var att moppen var Svenskreggad.



    Vad kan den utlänska polisen göra åt en Svenskreggad moppe, är det någon som vet?

    Svenska polisen skulle ju knappast sätta ombes på en utlänsk moppe. Det går ju inte.

    I Tyskland får man ju inte montera vilka fälgar man vill på sin personbil men det är ju inte olagligt att åka ner med sin Svenska bil med eftermarknadsfälgar?

    Säkert tonvis stavfel rättar imorrn när jag är pigg.

  2. #2
    Det här var faktiskt en intressant fråga. Jag skulle gissa på att det skiljer sig från land till land. Storbritannien vet jag brukar för det mesta inte sätta böter på utländska fordon då det är aldelles för mycket att göra för dom att spåra upp fordonet, osv. [Källa: http://www.honestjohn.co.uk/faq/foreign-drivers/]

    Lagarna gäller ju även utländsktreggade fordon. Så böter kan du säkert räkna med. Men någon ombes tror jag inte är aktuellt då varken Svensk polis har sett vad som hänt, eller Utländsk polis har juristik inom svenska besiktningsvärlden. Just my 2 cents.

  3. #3
    W1Ll3s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stockholm, Finspång (hällesta);D
    Inlägg
    161
    Väldigt intressant! Jag ska flytta ner till spanien nu om en månad Och såklart måste man ha moppe där, då kanske det bästa är att ta med sig sin svenskreggade moppe? Om det nu är så att det ger imunitet mot ombes osv!
    Yamaha DT110x Parmakit 2010
    Derbi Senda 2005 70cc

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av W1Ll3 Visa inlägg
    Väldigt intressant! Jag ska flytta ner till spanien nu om en månad Och såklart måste man ha moppe där, då kanske det bästa är att ta med sig sin svenskreggade moppe? Om det nu är så att det ger imunitet mot ombes osv!
    det är väl lagligt att trimma i spanien?

  5. #5
    I många Europeiska länder brukar ju polisen liksom i Sverige beslagta mopeden och skruva av allt trim för att sedan ge tillabaka den någon månad efter.

    Tror ni dom kan göra det på ett utlandsreggat fordon?

  6. #6

  7. #7
    W1Ll3s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stockholm, Finspång (hällesta);D
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av Thejoke Visa inlägg
    det är väl lagligt att trimma i spanien?

    Har ingen aning, om det är så kan det ju inte bli bättre Jag har för mig att jag har läst att det inte är det men att poliserna inte bryr sig det minsta om att dem är trimmade.

    Men jag har ingen säker källa, får väl bara vänta och se vad som händer

    Citat Ursprungligen postat av mjaa Visa inlägg
    I många Europeiska länder brukar ju polisen liksom i Sverige beslagta mopeden och skruva av allt trim för att sedan ge tillabaka den någon månad efter.

    Tror ni dom kan göra det på ett utlandsreggat fordon?
    I praktiken skulle dom nog kunna göra det om fordonet är reggat inom EU? Tror exemplet ovan kommer att vara utgången i många liknande fall eftersom poliserna vet säkert inte riktigt vad dem ska göra åt saken.
    Senast redigerat av W1Ll3 den 2012-07-28 klockan 22:53.
    Yamaha DT110x Parmakit 2010
    Derbi Senda 2005 70cc

  8. #8
    I Frankrike, Italien och Spanien är väl mopederna opluggade orginal, eller så är 99% trimmade för varenda jävel ligger då runt 70 blås. Sen kör dom som galningar svårt att hänga på många gånger trots 70cc haha

  9. #9
    W1Ll3s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stockholm, Finspång (hällesta);D
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av mjaa Visa inlägg
    I Frankrike, Italien och Spanien är väl mopederna opluggade orginal, eller så är 99% trimmade för varenda jävel ligger då runt 70 blås. Sen kör dom som galningar svårt att hänga på många gånger trots 70cc haha
    haha Ja vet dem kör som själve f*n är faktiskt i Italien för tillfället, dem flyger ju förbi i mitten av vägen utan hjälm hela tiden, men det verkar som att dem klarar sig ganska bra ändå, inga olyckor hittills Jag ska nog köpa en redig cross, undra vad poliserna i spanien tycker om det?
    Yamaha DT110x Parmakit 2010
    Derbi Senda 2005 70cc

  10. #10
    Då har du haft tur om dom åker förbi mitten av vägen, när jag är ute åker dom förbi på insidan och har hänt att två kört om en på varje sida av mig också. Man vaknar till iaf!!

    Men dom här länderna är helt underbara att åka moped i. Avstånden klimatet och de små städerna är ashärliga!

    Spec på sin egna moped

  11. #11
    W1Ll3s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stockholm, Finspång (hällesta);D
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av mjaa Visa inlägg
    Då har du haft tur om dom åker förbi mitten av vägen, när jag är ute åker dom förbi på insidan och har hänt att två kört om en på varje sida av mig också. Man vaknar till iaf!!

    Men dom här länderna är helt underbara att åka moped i. Avstånden klimatet och de små städerna är ashärliga!

    Spec på sin egna moped
    Haha tur med tur Jag kan tänka mig att det är jävligt nice Försöker bara fundera ut hur jag ska transportera ner moppen till spanien? Har du några förslag?
    Yamaha DT110x Parmakit 2010
    Derbi Senda 2005 70cc

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av W1Ll3 Visa inlägg
    Försöker bara fundera ut hur jag ska transportera ner moppen till spanien? Har du några förslag?
    Det är ju bara att köra !

  13. #13
    W1Ll3s avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Ort
    Stockholm, Finspång (hällesta);D
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av Rieju-mike Visa inlägg
    Det är ju bara att köra !
    Hhahaha, tänkte det också, men det är ju 400 mil nästan (Om man tar motorvägen dårå )
    Yamaha DT110x Parmakit 2010
    Derbi Senda 2005 70cc

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in