Extremt högt komp i airsal 70cc

tja!

Har gjort en motorenovering på min rieju drac 01, men nu har den extremt högt komp. Jag har prövat bytt cylinderfots packning till en tjockare men det blir ingen skillnad. Kicken är i princip helt stum när man kickar, sen när man tar bort tändstiftet går det att kicka utan att det tar i som fan.

Kan det ha något att göra med att jag bytte lager och monterade det fel?

Kan det vara långgängat tändstift, och ett kortgängat ska användas? Kolven tar i tändstiftet, motorn går inte runt...

hyperperrys avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    det är långgängat i alla am6 toppar som lennart säger.
    jag är fri från fördomar, för jag hatar alla lika mycket.

Citat Ursprungligen postat av mksp Visa inlägg
    Kan det vara långgängat tändstift, och ett kortgängat ska användas? Kolven tar i tändstiftet, motorn går inte runt...
    Utan stift kan jag dra runt utan problem.

Vad har du för stift då?

Vad har du för stift då?
    Samma som jag hade på förra cyllen, fast nytt och högre värmetal. TROR att det kan va att kopplingen är felinställd så att den kopplar byttelite hela tiden vilket gör att den slirar när det blir komp i cyllen.

Plockat bort toppen och kollat, inga spår av att den slår i toppen.
    Senast redigerat av storfiskarN den 2012-07-22 klockan 21:24.

Punkarns avatar
    Reg.datum
    Sep 2011
    slirar kopplingen så försvinner väl kompet?

Kopplingen har väl ingenting med kompet att göra. Vet att det inte fungerar att kicka igång med kopplingen intryckt på AM6, men det har väl ingenting med kompet att göra?

Kopplingen har väl ingenting med kompet att göra. Vet att det inte fungerar att kicka igång med kopplingen intryckt på AM6, men det har väl ingenting med kompet att göra?
    Det är nog inte kompet det har o göra med heller utan att man måste dra runt en koppling som slirar. Kicken känns exakt som när man frikopplar fast mycket hårdare för att den kompar.

Reg.datum
    Jul 2010
    men vänta lite, även om kopplingen håller på att ge sig så gör väl inte det så att det känns trögt att kick så länge du har neutral växel i right? eller hur fungerar det på en moppe kontra bil?

i min värld så borde moppen kickas lika lätt i neutral läge vare sig man har lameller osv i eller tagit ut dem. precis som bilar startar varesig man har bränt kopplingen eller ej.

Då är frågan, har du monterat allt rätt? Sitter det verkligen som det skall?

Citat Ursprungligen postat av MkII Visa inlägg
    men vänta lite, även om kopplingen håller på att ge sig så gör väl inte det så att det känns trögt att kick så länge du har neutral växel i right? eller hur fungerar det på en moppe kontra bil?

i min värld så borde moppen kickas lika lätt i neutral läge vare sig man har lameller osv i eller tagit ut dem. precis som bilar startar varesig man har bränt kopplingen eller ej.

Då är frågan, har du monterat allt rätt? Sitter det verkligen som det skall?
    skiljer en hel del när det gäller koppling på bil/moppe. i moppen drar kicken runt drev i växellådan (iaf på am6) som i sin tur drar runt fler drev som leder till vevaxeln. i en bil drar startmotorn runt svänghjulet som sitter direkt på vevaxeln.

Om kopplingen slirar när man kickar måste den vara väldigt dålig eller om du har en extremt tung högerfot. dessutom om den slirar så känns det som om kompet försvinner vilket det också gör om man håller inne handtaget när man kickar.

till trådskaparen, är det helt tvärstopp eller går motorn runt? har du kört med 50cc innan så kommer det kännas mer motstånd i kicken med 70cc då en 70cc komprimerar mer luft.
    utför billig motorklyvning och svåra motorarbeten på AM5/AM6/AM7 i Landskrona/svalöv

Släng en kommentar på Dracen http://www.moppenet.nu/showthread.php/4708

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Logga in